نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 22121
زمان انتشار: 23 مهر 1399 11:33:00
از یک دسته ساده تا مرکز مدیریت دستورات

سیر تکامل فرمان خودروهای سواری مرسدس بنز

در تابستان 2020 مرسدس بنز از فرمان دیجیتالی لمسی جدید روی مدل فیس لیفت کلاسE رونمایی کرد. فرمان جدید مجهز به دو حسگر است که تماس دست راننده را تشخیص می ‏دهد.
سیر تکامل فرمان خودروهای سواری مرسدس بنز
مجله ماشین - مازیار دانش پژوه / در تابستان 2020 مرسدس بنز از فرمان دیجیتالی لمسی جدید روی مدل فیس لیفت کلاسE رونمایی کرد. فرمان جدید مجهز به دو حسگر است که تماس دست راننده را تشخیص می‏دهد. دو صفحه لمسی روی دو طرف فرمان برای انجام تنظیمات دیجیتالی سیستم تعبیه شده است. قدم‏ های ابتدایی که باعث تکامل فرمان ‏های پیشرفته کنونی شده است، به 120 سال پیش در شرکت موتورسازی دایملر (DMG) بر می‏گردد که تحول از لوله ساده فرمان یا میل فرمان به فرمان‏ هایی با کارآیی بسیاربالا صورت گرفت. این امر باعث شده که فرمان پیشرفته امروزی راننده را قادر ‏سازد تا به راحتی فرمان‏ پذیری را انجام داده و به راحتی از سامانه ‏های کمکی در حین رانندگی استفاده کند. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
نخستین خودروی بدون فرمان  
 
 
اولین فرمان در نخستین رقابت اتومبیلرانی جهان در 1894میلادی رونمایی شد 
 
 
 
 
مرسدس زیمپلکس با لوله فرمان کج و کنترل ‏های موتور 
 

 

    1920تا1940: فرمان بزرگ با بوق حلقه ‏ای 

 
 
1950: اهرم تعویض دنده کنار فرمان و جعبه فرمان 
 
 
1960: کاهش ریسک جراحت به لطف فرمان ایمن 
 
 

 
1970 و 1980: همه چیز درباره ایمنی 
 
 
 

 
1981: اولین فرمان با کیسه ایمنی هوا 
 
 
 
1998: نخستین فرمان چند کاره 
 
 
 
2005: بازگشت دست دنده بغل فرمان 
 
 

 
از فرمان طرح چند ضلعی تا شکل هندسی پره‏ دار
 
 

 

 

2016: اولین دکمه‏ های لمسی کنترلی در کلاس E

 

 
2020: فرمان تشخیص دهنده در کلاسE  
 
 

نسبت ‏های عالی
حالا دیگر انواع فرمان در نسخه های Sport، Luxury و Super sport موجود است. نسبت کیسه هوا، پره و لبه کاملاً هماهنگ هستند. ایربگ پنهان نیست، بلکه به عنوان یک کره برجسته نمایش داده می‏ شود. در نسخه Luxury، پره‏ ها از گل‏ های ظریف کلاس در نمای سیاه مشبک الهام گرفته شده، که در آن کره وسط شناور است. در نسخه Super sport، دو پره دوتایی در زمینه سیاه، یادآور پره‏ های رینگ اتومبیل‏ های اسپرت است، در نتیجه طرح کلی فرمان با رعایت فلسفه طراحی خلوص حسی، بیانگر دو قطبی بودن هوش و احساسات، از فناوری‏ های پیشرفته و در عین حال احساسات برانگیخته می‏ شوند.
 
اندازه فرمان در مقایسه با نسل قبلی یکسان است. مرسدس بنز اندازه‏ های ثابت برای فرمان را توسعه داده است. متوسط اندازه فرمان بسته به نوع 370 میلی‏متر (Supersport) تا 380 میلی‏متر (لوکس) است. حاشیه فرمان 29 میلی‏متر عرض و 42 تا 44 میلی‏متر عمق دارد. 
به استقبال آینده می رویم و فردایی دیگر را متصور می شویم که در اتومبیل های هوشمند خود ران دیگر فرمانی مشاهده نخواهد شد یعنی همانند اولین خودروی دنیا که در سال 1886 توسط کارل بنز اختراع شد و فرمان نداشت.



 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس