نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 22146
زمان انتشار: 01 آبان 1399 11:13:00
شما کدام را انتخاب می کنید ؟

آخر و عاقبت کل کل آئودی تی تی با مرسدس ‏بنزSLKدر پیست اتومبیلرانی آزادی

این روزها به جهت افزایش نجومی قیمت خودروهایی چون مرسدس‏ بنز SLK و آئودی تی تی،کمتر شاهد تردد آنها در خیابان‏ های کشورمان هستیم امّا هنوز هم وقتی چشممان به یکی از آن ها می افتد متوجه می شویم که این ماشین ها در کلاس خود حرف‏ هایی فراوان برای گفتن دارند و برای همین منظور این دو اتومبیل را در یک صبح پاییزی در پیست سرعت آزادی تهران به جان یکدیگر انداختیم تا خودروی پیروز پس از کری خوانی های فراوان مشخص شود. همراهمان باشید...
آخر و عاقبت کل کل آئودی تی تی با مرسدس ‏بنزSLKدر پیست اتومبیلرانی آزادی

 مجله ماشین / مهندس علی رزوان مسیح فرزانه / نخستین بار پروژه آئودی TT در بهار 1994 و در استودیو طراحی آئودی در کالیفرنیا در قالب تیمی چهار نفره متشکل از طراحان و مدیران سابق طراحی چند کمپانی معروف کلید خورد. در سال 1995 به‏ عنوان یک خودروی کانسپت به نمایشگاه خودروی فرانکفورت رفت و سه سال بعد یعنی 1998 به‏ عنوان یک کوپه دونفره جمع و جور و در سال 1999مدل کانورتیبل آن برپایه شاسی آئودی A4 که برای گلف MK4 هم استفاده شده بود از روی خط تولید فولکس واگن در مجارستان گذشت و روانه بازار گردید.

طراحی قوی و پیشرانه 8/1 و 8/1 توربو و 2/3 لیتری با سیستم کواترو آئودی (چهار چرخ متحرک) در کنار جعبه دنده DSG توانست علاقه‏ مندان زیادی را جذب خود نماید. اما در نخستین نسل، گزارش‏ های زیادی از تصادف ‏های شدید با TT در کشورهای مختلف اروپایی منتشر شد زیرا در سرعت 180 کیلومتر و هنگام تعویض خطوط دچار آشفتگی شده و پس از ترمز کردن ناگهانی کنترل خودرو از دست رفته و تصادف می‏کرد و باعث شد کمپانی در یک اقدام سریع تمامی مدل‏ های 1999و2000را به کمپانی فراخوانده تا ببیند مشکل کار از کجاست.  

ابتدا سیستم ثبات و پایداری آئودی و سپس یک براگیر عقب برای ایجاد نیروی رو به پایین اضافه گردید و سیستم تعلیق تقویت شد و گویا TT تازه جان گرفته بود! سپس کمپانی آن را با موتورهای 8/1 لیتری توربودار 148 اسب‏ بخاری و در قوی‏ترین حالت 2/3 لیتری V6 با سیستم کواترو به قدرت 247 اسب‏بخار در بین سال‏ های 1998 تا 2006 در قالب نسلی که به اسم 8N معروف شده بود، به دست مشتری رساند و بعد نوبت به نسل دوم با تایپ 8J رسید که از 2006 تاکنون در حال تولید است.
 
 
 
 
 
آئودی برای ساخت شاسی‏ این مدل جدید در جلو از آلومینیم سود برده و کمی هم به طول و عرضش افزود. سپس با کمک سیستم FSI (پاشش طبقه ‏ای سوخت) 8 نوع موتور برایش طراحی کرد که ضعیف ‏ترین آن 8/1 لیتری TFSI با قدرت 158 اسب‏بخار و قوی‏ ترین آن 5/2 لیتری R5 TFSI   335 اسب‏ بخاری بود که روی TT RS سوار گشت.
 
در همان سال ‏های 1995 بود که کمپانی دایملر تصمیم گرفت یکی از فضاهای خالی اطاقش را با کد R170 با نام SLK به معنای Sportlich, Leicht und Kurz (اسپرت، سبک و کوتاه) برای رقابت با رقبایی چون Z3 و پورشه باکستر پر کند و سرانجام SLK با کیفیت خوب، پیشرانه‏ ای مدرن و به عنوان یک روباز اسپرت کلاسیک، راهی میدان شد و توانست در سال‏ های 1997 تا 2004 در مدل‏هایی چون 200، 200K، 230K، 320 و سرانجام SLK32 AMG و در محدود فدرت 136 تا 354 اسب بخار، 310هزار دستگاه از آن تولید کند. 
سپس نسل دوم با کد R171 در مدل‏هایSLK200، SLK280، 350 و  55AMG قدرت ‏های 163 و حداکثر 360 اسب‏ بخار در سبد فروش کمپانی قرار گرفت و حتی در برهه ‏ای از زمان نمونه تیونینگ شده‏ اش برای خودروهای مارشال فرمول یک استفاده شد که نشان از توانایی‏ های بالای آن داشت.
 

 
طراحی 
 
مرسدس SLK و آئودی TT خودروهایی با ماهیتی جسور، جوان‏پسند و البته اندکی وحشی هستند، هر چند در این بین SLK با طراحی عضلانی، فرم کلی نمای جانبی گوه‏ای شکل و گلگیر‏های پف کرده سعی دارد خود را نسبت به TT یک سر و گردن بالاتر نشان دهد اما بر خلاف نسل اول خود که نظرات مثبت بسیاری را معطوف خود می ‏ساخت، نسل فعلی SLK حتی پس از آخرین بهینه ‏سازی نیز نتوانسته چندان از حیث طراحی ظاهری، قابل توجه باشد. اما در سوی دیگر TT نسل 2 قرار دارد، خودرویی که آن نیز بر خلاف نسل اول خود بخشی از ارزش‏ های طراحی خود را از دست داده تا چهره‏ ای مدرن‏تر به خود بگیرد. ارزش‏ هایی نظیر خط شخصیتی کاملاً افقی که در نسل اول از چراغ جلو شروع شده و سپس به چراغ عقب ختم می‏شد، در این نسل فرم و حالتی گوه‏ای به خود گرفته است. TT نسل 2، بر پایه ایده NAVOLARI معرفی و در سال 2004 شکل گرفته و در مقابل دیگر حریف خود از طراحی به روز و مدرنی بهره می‏برد.
 
 
 
 
 
 
 
بر خلاف مرسدس که از چهره و اندامی عضلانی و اندکی متورم برخوردار است، در TT شما تناسبات، ترکیب استادانه خطوط، سطوح و برخورد آنها را به لطف دستان هنرمند «پیتر شرایر» مدیر اسبق طراحی آئودی، منطقی‏تر می‏یابید. هر چند این به معنی ضعف مرسدس نبوده اما اگر بخواهیم امتیازی به این دو خودرو از حیث طراحی بدهیم بدون شک TT امتیاز بالاتری را کسب می ‏کند.
 
 
 
 
 
 
 
آزمایش فنی 
 
برای آئودی TT ابعاد 4178 در 1352 در1952 میلی‏متر و برای SLK، 4102 در 1298 در 1793 میلی‏متر به ترتیب برای طول و ارتفاع و عرض، اندام کوچکی را برای یک کوپه 4 نفره تعریف می ‏کند ردیف دوم هم معمولاً در این کلاس برای خردسالانی طراحی می ‏گردد که چهار زانو نشسته باشند! با توجه به فاصله محورهای 2468 و 2430 میلی‏متری (TT و SLK)، فضای راننده و سرنشین کناری TT نسبت به SLK بیشتر است. TT با موتور 2 لیتری و کمک سوپر شارژر توانسته 184 اسب‏ بخار را به هر تن از وزنش اختصاص دهد که این امر در کنار ضریب پسار فوق‏العاده آن 30/0 می‏تواند آن را درمدت 7/7 ثانیه از مرز 100 کیلومتر در ساعت گذرانده و فشار 5/0 جی را به بدن سرنشینان تحمیل نماید که این شتاب 4/1 ثانیه سریع‏تر و 1/0 جی از رقیبش بیشتر خودنمایی می‏کند، البته این اختلاف با توجه به موتور 8/1 لیتری و اختصاص 130 اسب‏بخار به هر تن از وزن در SLK قابل توجیه است. در کل مهندسی آئودی توانسته از هر لیتر حجم موتور 33 اسب ‏بخار، توان بیشتری استخراج کند و حدود 5/0 لیتر سوخت کمتری در 100 کیلومتر مصرف نماید که این توانایی در کنار آیرودینامیک بهتر که ضریب پسار آن را 02/0 از رقیب خود بهتر ساخته، توانسته آن را در ثبت رکورد 120-0، 3/2 ثانیه جلوتر انداخته و نهایتاً مسافت 300 متر را یک ثانیه زود‏تر پشت سر گذارد. 
 
پیروزی TT در همین جا پایان نمی‏یابد، چرا که هندلینگ و جهش ‏های فوق‏العاده آن واقعاً در خور تحسین است به طوری که در پیمودن پیچ‏ های پیست سرعت آزادی به محض معکوس‏ گیری برای ورود به پیچ، شتاب‏گیری مجدد آن در دامنه پیج با هرزگردی چرخ ‏ها همراه بوده و با تحمل 95 جی فشار جانبی، حس فراموش نشدنی از قابلیت ‏های اسپرت را به نمایش می ‏گذارد به علاوه اینکه وجود براگیر متحرک عقب چسبندگی خوبی را نیز در سرعت‏ های بالا به ارمغان می‏ آورد و در واقع SLK با تحمل 9 جی فشار جانبی، حداقل با این موتور در این میدان حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
 
در واقع SLK دارای چالاکی و هندلینگ ضعیف ‏تری است ولی طراحی آن طوری بوده که مقاومت و دوام مکانیکی بهتری دارد به طوری که سیستم جلوبندی TT مورد بحث با کارکرد حدود 20 هزار کیلومتر یک بار کاملاً تعویض شده بود و در روز آزمایش نیز با مشکل جعبه فرمان، دست و پنجه نرم می‏کرد. البته SLK وراثت بزرگان خود را همراه ندارد چرا که مرسدس همیشه به کیفیت قطعات داخلی معروف بوده ولی در SLK روز آزمایش از آن کیفیت همیشگی خبری نبود و کمی در نگهداریش هم بی‏ مبالاتی شده بود. این در حالی است که TT چه در قطعات بدنه و چه در قطعات داخلی از کیفیت قابل ملاحظه ‏ای برخوردار است و توانسته وام‏دار وراثت بزرگان خود نیز باشد.
 
 
 
در مجموع SLK دارای همان تأخیر همیشگی (به ‏دلیل جعبه دنده مرسدس‏ بنز) در حرکت بود، فرمانش کوچک بوده و به خوبی در دست جای می‏گرفت و در پیچ‏ ها اجازه در رفتن را نمی ‏داد، چسبندگی خودرو هم علیرغم رینگ‏ های بزرگ‏تر، از TT کمی ضعیف‏ تر بود و در پیچ‏ ها اعتماد به نفس را از شما می ‏گرفت. ولی البته همانند TT صندلی‏ های اسپرت قابل اطمینانی داشت که در کنار سقف بازشونده و منبع اگزوز اسپرت بر جذابیت ‏های رانندگی می ‏افزود.
 
 در محیط داخلی TT همه چیز با ارگونومی خوب در سر جای خود قرار گرفته بود. برای تعویض دنده می‏ توانستید از شیفترهای پشت فرمان استفاده کنید که در حالت تعویض دستی دنده ‏های روی 7 هزار دور ارتقاء پیدا می‏کردند و زمانی که در حالت خودکار قرار می‏گرفت دور موتور به 5000 می‏رسید، صدای اگزوز آن در حرکت، فضای پرهیجانی را در اطاق به ‏وجود آورده بود و با زوزه‏ های زیرش بر جذابیت رانندگی می‏افزود و تمام این هندلینگ و چسبندگی عالی‏، مدیون سیستم تعلیق مگنتی آئودی و قرار گرفتن اطاقش در پایین‏ ترین حد از مرکز ثقل است، شاسی‏اش از دو بخش تشکیل شده: بخش جلویی که به غیر از سیستم تعلیق از آلومینیم بوده و عقب که استیل است. 
 
در کل پیشنهاد می شود برای خرید SLK فقط به سراغ 55AMG رفته و برای TT فقط نمونه RS آن را بخرید تا با پرداخت پولی برابر یک سوم یک خودروی سوپراسپرت، قدرت موتور و  سواری ر ا از آن هدیه بگیرید.
 
 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس