نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 22266
زمان انتشار: 02 آذر 1399 11:12:00
BMW Z4 M40i vs Porsche 718 Cayman

رقابت پسران آلمانی

آیا نسل نو Z4 ،کیمن را مغلوب می‏سازد؟
رقابت پسران آلمانی
مجله ماشین / طی 2 سال اخیر خودروهای رودستر و کوپه کوچک، مانند ب‏ ام ‏و‏Z4، پورشه‏ کیمن و باکستر و آئودی‏TT، پیشرفت قابل توجهی داشته‏ و به اوج تکامل خود رسیده اند و به دلیل برخورداری از پیشرفته ‏ترین فناوری‏ در بخش فنی، طراحی و سطح تجهیزاتی و قیمت مناسب‏ نسبت به‏گونه‏ های کابریو، GT و رودسترهای بزرگ، انتخاب‏ مناسبی برای علاقه‏ مندان محسوب می‏شوند که حالا با حضور ب‏ام‏و Z4 بر جاده ‏ها ، زنگ خطر هم برای پورشه و آئودی به صدا درآمده است. 
 
 
خزندگان خوش تیپ آلمانی 
 
برای انجام این آزمایش از خواهر کیمن، یعنی Boxter S دعوت شد، اما کمپانی اشتوتگارتی، کیمن با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژردار را روانه میدان رقابت کرد و حدسمان بر این بود که پورشه از انجام این کار هدفی هوشمندانه را دنبال می‏کند. قبل از فشردن دکمه‏ های استارت، به نظر می‏رسید که رقابتی غیرمنطقی و ناهماهنگ بین این دو شروع شود، چون Z4 از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری سود می‏برد که روی کاغذ تقریباً از همه نظر بر پورشه خزنده برتری داشت، اما در ادامه همه چیز تغییر کرد. 
 
Z4 در نسل سوم خود، جدیدترین نمونه این کلاس محسوب شده که پس از خداحافظی کریس بنگل افسانه ‏ای، سر طراح مشهور کمپانی معرفی می ‏شود و نسل دوم آن که به سال 2009 برمی‏گردد، در دوران موسوم به بنگلیسم متولد شده بود. حال برای سال 2019 و پس از معرفی نمونه کانسپت، Z4 کاملاً سرحال و پرانرژی به نظر رسیده و از عناصر طراحی، تجهیزات و قوای فنی کم نظیر کمپانی خود هیچ چیزی کم و کسر ندارد. 
 
Z4 و نسل آینده تویوتا سوپرا از عناصر طراحی و فنی مشترکی برخوردارند و همین مورد برای کیمن و باکستر وجود دارد. لذا ب‏ ام ‏و حاضر در تست، به مدل‏ های اسپرت ژاپنی مانند همین سوپرا شباهت فراوانی داشته و همانطور که از حس و حال رانندگی راحتی برخوردار است، به همان اندازه هم چابک، سریع و پیشرفته بوده که در این مورد کاملاً بر نسل قبلی خود برتری داشته و استانداردهای جدیدی را در این زمینه ایجاد کرده است. 
 
بارش باران باعث شد تا با احتیاط بیشتری این دو را برانیم. بخش عقبی Z4 در سر پیچ‏ها انحراف و آشفتگی قابل ملاحظه ‏ای را تجربه می‏کرد، اما در کیمن میانگینی از کم فرمانی و بیش فرمانی را شاهد بودیم و ترکیبی از احساس شجاعت و ترس در طی کردن پیچ‏ های تند با پورشه وجود داشت، اما اعتماد به قابلیت‏ های آن را از دست نمی‏دادیم. 
 
پس از مدتی، بارش باران متوقف شد و وزش باد، جاده را خشک کرد تا ب‏ام‏و با چشمانی خون آلود و وحشی به سمت پورشه رفته و آن را پشت سر بگذارد. در این سبقت بی‏رحمانه، عناصری مانند قدرت پیشرانه، گشتاور عظیم و جعبه ‏دنده 8 سرعته بی‏نقص، حامی آن بودند، اما وزن بالا نقطه ضعف آن بوده که نسبت به رقیب اشتوتگارتی حدود 200 کیلوگرم سنگین‏تر است. 
 
قدرت و گشتاور Z4  در دورهای مناسبی به دست آمده و شلیک شدن را در هنگام شتاب‏گیری با آن احساس خواهید کرد، اما هر چقدر هم که سریع باشد، حریف 718 با جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه موسوم به PDK نخواهد شد که واقعاً معجزه کرده و کا را تا جایی پیش برده که با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژردار هم بتواند در مسیرهای پرپیچ و خم پا به پای رقیبش بتازد، وگرنه بدون حضور چنین گیربکسی، ب‏ام‏و حسابی از خجالت پورشه درمی ‏آمد.
 
پیشرانه 2 لیتری و 4 سیلندر پورشه برای عملکرد در دورهای بالا تنظیم شده، اما با نمونه 6 سیلندر تخت کمپانی خود قابل مقایسه نخواهد بود و صدای آن، همانند فولکس واگن بیتل قدیمی بوده که چندان جذاب نیست، اما صدای پیشرانه رقیب باواریایی، مانند تک نواز گیتار یک گروه هوی متال بوده که از صدای بم و بیس مناسبی در دورهای پایین و بالا سود برده و وقتی هم که سقف باز باشد، لذّت بیشتری را به راننده منتقل کرده و گوش وی را نوازش خواهد داد. 
 
خطوط زیبای بدنه، رینگ‏ های 19 اینچی و افزایش فاصله محوری هم در ایجاد حس و حالی اسپرتی Z4 کاملاً تأثیرگذار بوده و به دلیل در موتور کشیده و قرارگیری اتاق در انتهایی‏ ترین بخش بدنه، حسی از خزیدن را در هنگام حرکت به بیننده القا می‏کند. 
 
کابین Z4 ساده و شیک است و در آن تعدد و پیچیدگی در خصوص دکمه‏ های متعدد وجود ندارد، اما این مورد در خصوص پورشه متفاوت است و کمی بی‏نظمی و عدم رعایت مسائل ارگونومیک در آن دیده شده و به کیفیت کابین ب‏ ام ‏و نیست. هرچند که صفحه نمایشگر کنسول وسط و سامانه کنترل صوتی در کیمن از عملکرد و کیفیت بهتری برخوردار است. 
 
Z4 از نمونه مفهومی تا مدل تولیدی دستخوش تغییرات زیادی شده که در این بین مواردی مانند واکنش پدال گاز، فرمان‏پذیری در خور توجه، جعبه دنده بدون نقص، کنترل الکترونیکی دیفرانسیل عقب و تنظیمات متنوع کمک فنرها در حالت‏ های مختلف از جمله اسپرت و اسپرت پلاس (Sport Plus) نقش مهمی را ایفا می‏کنند. 
 
در مقابل، کیمن قصد ندارد میدان را ترک کند و هنوز هم به عنوان رقیب قدرتمند و نمونه برتر گروه، برای Z4 شاخ و شانه می‏کشد، چون هر چه باشد یک پورشه بوده و به آن لقب بچه 911 (Baby 911) داده ‏اند. 
فرمان‏پذیری کیمن بهتر بوده و وزن آن هم کمتر است، بخش جلویی آن به دلیل موتور وسط بودن، کمی سبک احساس شده، اما در کل، چسبندگی فوق‏ العاده و بی‏نظیری به سطح مسیر داشته که در ترکیب با چابکی و فرز بودن، عملکرد نابی را به نمایش می‏ گذارد و مانند خرچنگ به زمین می‏چسبد.
 
Z4 M40i با قیمت 95 هزار دلار، 12 هزار دلار نسبت به 718 Boxter S با گیربکس PDK که دعوت ما را قبول نکرد، ارزان‏تر بوده و از کیمن مورد آزمایش با پیشرانه 2 لیتری گران‏تر است. اگر به دنبال انتخاب‏ های دیگری هم هستید، می‏توانید به سراغ جاگوار F-Type و یا مرسدس بنز SLC بروید، البته مرسدس با این مدل اقبالی نیافت و فروش ضعیفی برایش ثبت شد. 
 
از طرفی، می‏توانید تا زمان معرفی تویوتا سوپرا هم صبر کنید، هرچند نباید از آئودی TT RS هم غافل شد که مدلی بسیار محبوب و قدرتمند است، ضمن اینکه نسبت به توانایی‏ هایش از قیمت مناسب‏تری هم برخوردار است. البته مدل تولید محدودی مانند آلپاین A110 هم می‏تواند در نظر گرفته شود و شاید هم برای اینکه بیشتر خاص باشید، آلفارومئو 4C را انتخاب کنید، هر چند که تولید آن مدتی است پایان یافته، اما در سال‏ های آینده، از ارزش و عیار بالایی برخوردار خواهد شد. 
 
با این حال، در مقام مقایسه بین کیمن و Z4، پورشه در گذر زمان از ارزش بیشتری برخوردار شده و باتوجه به پیشینه مسابقه‏ ای کمپانی و خاص‏تر بودن این برند، 718 Cayman نمونه‏ ای جذاب‏تر خواهد بود. البته نباید از سبک طراحی پورشه هم غافل شد که در طول سال ‏های آینده، ماندگار می‏ شود، اما این مورد برای ب ام و متفاوت بوده و پس از مدتی تاحدودی تکراری و یکنواخت می شود.  
 
ب ‏ام ‏و Z4 استانداردهای جدیدی را در کلاس خود تعریف کرده و به نظر می‏رسد که باید نام آن را Z5 گذاشت که پس از معرفی نمونه Z4M ، برادر بزرگ‏تر خود M4 را تسلیم خواهد کرد، توانایی ‏های نمونه مورد آزمایش ترکیبی بود از چابکی، فرمان‏پذیری در خور توجه، چسبندگی فوق‏ العاده که همه آمارها از انتظارات ما فراتر بودند. 
 
پورشه 718 Cayman فرمان‏پذیری راحت‏تری داشته، سبک‏تر و سریع‏تر است و هماهنگی بخش‏ های مختلف آن مانند فرمان، جعبه دنده و سامانه تعلیق بی‏نظیر است. اما کمبود گشتاور در آن تاحدودی احساس می‏شود، تنظیمات اسپرتی بیشتر و وزن کمتر این مدل ستودنی است، اما 4 سیلندر و 2 لیتر حجم، آتشباری به مانند نمونه 6 سیلندر 3 لیتری تولید نخواهد کرد. 
 
در نهایت، ب ‏ام ‏و Z4 قصد دارد تا با تبدیل شدن به الگویی در کلاس رودسترها، مقام نخست را از خواهر و برادر اشتوتگارتی ربوده و بی‏رقیب باقی بماند که تا درصد بالایی هم به آن نزدیک شده است. 
 
 
مقایسه مشخصات فنی خودروهای موردآزمایش
 
 
 این مقاله از آرشیو مجله ماشین میباشد.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس