مجله ماشین / طی 2 سال اخیر خودروهای رودستر و کوپه کوچک، مانند ب ام وZ4، پورشه کیمن و باکستر و آئودیTT، پیشرفت قابل توجهی داشته و به اوج تکامل خود رسیده اند و به دلیل برخورداری از پیشرفته ترین فناوری در بخش فنی، طراحی و سطح تجهیزاتی و قیمت مناسب نسبت بهگونه های کابریو، GT و رودسترهای بزرگ، انتخاب مناسبی برای علاقه مندان محسوب میشوند که حالا با حضور بامو Z4 بر جاده ها ، زنگ خطر هم برای پورشه و آئودی به صدا درآمده است.
خزندگان خوش تیپ آلمانی
برای انجام این آزمایش از خواهر کیمن، یعنی Boxter S دعوت شد، اما کمپانی اشتوتگارتی، کیمن با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژردار را روانه میدان رقابت کرد و حدسمان بر این بود که پورشه از انجام این کار هدفی هوشمندانه را دنبال میکند. قبل از فشردن دکمه های استارت، به نظر میرسید که رقابتی غیرمنطقی و ناهماهنگ بین این دو شروع شود، چون Z4 از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری سود میبرد که روی کاغذ تقریباً از همه نظر بر پورشه خزنده برتری داشت، اما در ادامه همه چیز تغییر کرد.
Z4 در نسل سوم خود، جدیدترین نمونه این کلاس محسوب شده که پس از خداحافظی کریس بنگل افسانه ای، سر طراح مشهور کمپانی معرفی می شود و نسل دوم آن که به سال 2009 برمیگردد، در دوران موسوم به بنگلیسم متولد شده بود. حال برای سال 2019 و پس از معرفی نمونه کانسپت، Z4 کاملاً سرحال و پرانرژی به نظر رسیده و از عناصر طراحی، تجهیزات و قوای فنی کم نظیر کمپانی خود هیچ چیزی کم و کسر ندارد.
Z4 و نسل آینده تویوتا سوپرا از عناصر طراحی و فنی مشترکی برخوردارند و همین مورد برای کیمن و باکستر وجود دارد. لذا ب ام و حاضر در تست، به مدل های اسپرت ژاپنی مانند همین سوپرا شباهت فراوانی داشته و همانطور که از حس و حال رانندگی راحتی برخوردار است، به همان اندازه هم چابک، سریع و پیشرفته بوده که در این مورد کاملاً بر نسل قبلی خود برتری داشته و استانداردهای جدیدی را در این زمینه ایجاد کرده است.
بارش باران باعث شد تا با احتیاط بیشتری این دو را برانیم. بخش عقبی Z4 در سر پیچها انحراف و آشفتگی قابل ملاحظه ای را تجربه میکرد، اما در کیمن میانگینی از کم فرمانی و بیش فرمانی را شاهد بودیم و ترکیبی از احساس شجاعت و ترس در طی کردن پیچ های تند با پورشه وجود داشت، اما اعتماد به قابلیت های آن را از دست نمیدادیم.
پس از مدتی، بارش باران متوقف شد و وزش باد، جاده را خشک کرد تا بامو با چشمانی خون آلود و وحشی به سمت پورشه رفته و آن را پشت سر بگذارد. در این سبقت بیرحمانه، عناصری مانند قدرت پیشرانه، گشتاور عظیم و جعبه دنده 8 سرعته بینقص، حامی آن بودند، اما وزن بالا نقطه ضعف آن بوده که نسبت به رقیب اشتوتگارتی حدود 200 کیلوگرم سنگینتر است.
قدرت و گشتاور Z4 در دورهای مناسبی به دست آمده و شلیک شدن را در هنگام شتابگیری با آن احساس خواهید کرد، اما هر چقدر هم که سریع باشد، حریف 718 با جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه موسوم به PDK نخواهد شد که واقعاً معجزه کرده و کا را تا جایی پیش برده که با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژردار هم بتواند در مسیرهای پرپیچ و خم پا به پای رقیبش بتازد، وگرنه بدون حضور چنین گیربکسی، بامو حسابی از خجالت پورشه درمی آمد.
پیشرانه 2 لیتری و 4 سیلندر پورشه برای عملکرد در دورهای بالا تنظیم شده، اما با نمونه 6 سیلندر تخت کمپانی خود قابل مقایسه نخواهد بود و صدای آن، همانند فولکس واگن بیتل قدیمی بوده که چندان جذاب نیست، اما صدای پیشرانه رقیب باواریایی، مانند تک نواز گیتار یک گروه هوی متال بوده که از صدای بم و بیس مناسبی در دورهای پایین و بالا سود برده و وقتی هم که سقف باز باشد، لذّت بیشتری را به راننده منتقل کرده و گوش وی را نوازش خواهد داد.
خطوط زیبای بدنه، رینگ های 19 اینچی و افزایش فاصله محوری هم در ایجاد حس و حالی اسپرتی Z4 کاملاً تأثیرگذار بوده و به دلیل در موتور کشیده و قرارگیری اتاق در انتهایی ترین بخش بدنه، حسی از خزیدن را در هنگام حرکت به بیننده القا میکند.
کابین Z4 ساده و شیک است و در آن تعدد و پیچیدگی در خصوص دکمه های متعدد وجود ندارد، اما این مورد در خصوص پورشه متفاوت است و کمی بینظمی و عدم رعایت مسائل ارگونومیک در آن دیده شده و به کیفیت کابین ب ام و نیست. هرچند که صفحه نمایشگر کنسول وسط و سامانه کنترل صوتی در کیمن از عملکرد و کیفیت بهتری برخوردار است.
Z4 از نمونه مفهومی تا مدل تولیدی دستخوش تغییرات زیادی شده که در این بین مواردی مانند واکنش پدال گاز، فرمانپذیری در خور توجه، جعبه دنده بدون نقص، کنترل الکترونیکی دیفرانسیل عقب و تنظیمات متنوع کمک فنرها در حالت های مختلف از جمله اسپرت و اسپرت پلاس (Sport Plus) نقش مهمی را ایفا میکنند.
در مقابل، کیمن قصد ندارد میدان را ترک کند و هنوز هم به عنوان رقیب قدرتمند و نمونه برتر گروه، برای Z4 شاخ و شانه میکشد، چون هر چه باشد یک پورشه بوده و به آن لقب بچه 911 (Baby 911) داده اند.
فرمانپذیری کیمن بهتر بوده و وزن آن هم کمتر است، بخش جلویی آن به دلیل موتور وسط بودن، کمی سبک احساس شده، اما در کل، چسبندگی فوق العاده و بینظیری به سطح مسیر داشته که در ترکیب با چابکی و فرز بودن، عملکرد نابی را به نمایش می گذارد و مانند خرچنگ به زمین میچسبد.
Z4 M40i با قیمت 95 هزار دلار، 12 هزار دلار نسبت به 718 Boxter S با گیربکس PDK که دعوت ما را قبول نکرد، ارزانتر بوده و از کیمن مورد آزمایش با پیشرانه 2 لیتری گرانتر است. اگر به دنبال انتخاب های دیگری هم هستید، میتوانید به سراغ جاگوار F-Type و یا مرسدس بنز SLC بروید، البته مرسدس با این مدل اقبالی نیافت و فروش ضعیفی برایش ثبت شد.
از طرفی، میتوانید تا زمان معرفی تویوتا سوپرا هم صبر کنید، هرچند نباید از آئودی TT RS هم غافل شد که مدلی بسیار محبوب و قدرتمند است، ضمن اینکه نسبت به توانایی هایش از قیمت مناسبتری هم برخوردار است. البته مدل تولید محدودی مانند آلپاین A110 هم میتواند در نظر گرفته شود و شاید هم برای اینکه بیشتر خاص باشید، آلفارومئو 4C را انتخاب کنید، هر چند که تولید آن مدتی است پایان یافته، اما در سال های آینده، از ارزش و عیار بالایی برخوردار خواهد شد.
با این حال، در مقام مقایسه بین کیمن و Z4، پورشه در گذر زمان از ارزش بیشتری برخوردار شده و باتوجه به پیشینه مسابقه ای کمپانی و خاصتر بودن این برند، 718 Cayman نمونه ای جذابتر خواهد بود. البته نباید از سبک طراحی پورشه هم غافل شد که در طول سال های آینده، ماندگار می شود، اما این مورد برای ب ام و متفاوت بوده و پس از مدتی تاحدودی تکراری و یکنواخت می شود.
ب ام و Z4 استانداردهای جدیدی را در کلاس خود تعریف کرده و به نظر میرسد که باید نام آن را Z5 گذاشت که پس از معرفی نمونه Z4M ، برادر بزرگتر خود M4 را تسلیم خواهد کرد، توانایی های نمونه مورد آزمایش ترکیبی بود از چابکی، فرمانپذیری در خور توجه، چسبندگی فوق العاده که همه آمارها از انتظارات ما فراتر بودند.
پورشه 718 Cayman فرمانپذیری راحتتری داشته، سبکتر و سریعتر است و هماهنگی بخش های مختلف آن مانند فرمان، جعبه دنده و سامانه تعلیق بینظیر است. اما کمبود گشتاور در آن تاحدودی احساس میشود، تنظیمات اسپرتی بیشتر و وزن کمتر این مدل ستودنی است، اما 4 سیلندر و 2 لیتر حجم، آتشباری به مانند نمونه 6 سیلندر 3 لیتری تولید نخواهد کرد.
در نهایت، ب ام و Z4 قصد دارد تا با تبدیل شدن به الگویی در کلاس رودسترها، مقام نخست را از خواهر و برادر اشتوتگارتی ربوده و بیرقیب باقی بماند که تا درصد بالایی هم به آن نزدیک شده است.
مقایسه مشخصات فنی خودروهای موردآزمایش
این مقاله از آرشیو مجله ماشین میباشد.