نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 22571
زمان انتشار: 11 بهمن 1399 11:55:00
ملاقات با مرسدس بنز S600 L و ب ام و E38 B12 آلپینا

غرش 12 سیلندر ها

نزدیک نیم قرن است که دارند با هم میجنگند. جدالی نه از جنس اسپرت های ریزاندام یا شاسی بلندهای پرمدعا. جدالی که هیچ خودروی دیگری نه می تواند وارد آن شود و نه جراتش را دارد. درباره نبرد بین مرسدس بنز S کلاس و بی ام و سری۷ آلپینا که با مروری بر تاریخچه هر دو برند مشخص می‏ شود که این بار در مورد سری‏ های خاص این دو رقیب دیرینه صحبت خواهیم کرد. سری‏ هایی که در اشرافی گری و قدرت زبانزد همه هستند.
 غرش 12 سیلندر ها
مجله ماشین - کلاس S اولین بار در سال 1954 با مدل پونتون معرفی شد و پایه ‏گذار خودرو‏هایی لوکس و اشرافی در برند بنز بود تا معنی کمال گرایی و تشریفات در یک خودرو محقق شود.
 
این سری از محصولات بنز در سال ۱۹۷۲ و با مدل W116 به صورت انبوه روی خط تولید قرار گرفت و در سال ۱۹۷۹ جای خود را به نسل جدیدش، یعنی اتاق W126 داد. این مدل نخستین خودرویی بود که به کیسه ‏های هوا مجهز شده بود. همچنین سیستم فنربندی هیدروپنوماتیکی، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک از دیگر تجهیزات شاخص این خودرو است.
 
اما سوژه مورد نظر ما یک کلاس S از نسل سوم معروف به W140 است. این نسل از ابتدای سال 1991 تا سال 1998 روی خط تولید بود. نسلی که زبان طراحی بنز را کمی تغییر داد. این سری از کلاس S روی شاسی 2/5 متری طراحی شد که در واقع جز بزرگ‏ترین اتاق و شاسی‏ های این برند است.
 
برای نسل سوم بنز S کلاس w140 طیف گسترده‏ ای از پیشرانه‏ های 8/2 لیتری تا 6 لیتری در نظر گرفته شده بود، که قادر بودند از 193 تا 414 اسب ‏بخار قدرت تولید کنند. نمونه ‏های وارد شده به کشور از نوع 6 و8 و 12 سیلندر هستند. که البته تعداد نمونه ‏های 12 سیلندر S600 بسیار انگشت شمار هستند و اکثراً به صورت دولتی و برای خدمت در ناوگان تشریفات وارد کشور شدند. 
 
نمونه‏ های رایج‏تر اما از انواع S280 شش سیلندر و S500 هشت سیلندر هستند. S500 که از یک پیشرانه 5 لیتری با کد M119 بهره می ‏برد، قادر است 335 اسب‏ بخار قدرت تولید کند.

 
 
اما تاریخچه حضور و تولد آلپینا
 
 
آلپینا یکی از تیونرهای رسمی و مورد اعتماد باواریایی ها به شمار می رود. سری B12 این تیونر در اصل جانشین B11 4.0 در سال 1988 شد که بر اساس سری 7 (E32) ساخته شده بود. مدل‏ های بعدی بر اساس سری 7 (E38) و سری 8 (E31) ساخته شدند. با پایان یافتن مدل‏ های 7 سری (E38)، تولید در سال 2001 پایان یافت. B12 با B7 E65 و B6 E63 جایگزین شد.
 
از ویژگی‏ های منحصربه ‏فرد ALPINA می‏توان به اصلاح نسبت دنده‏ ها در گیربکس سفارشی Switch-Tronic ZF بهبود سیستم فنربندی به کمک برند Bilstein در جلو و همچنین اصلاح سیستم فنربندی در محور عقب با کمک Fichteil & Sachs اشاره کرد. این پیشرفت‏ های مکانیکی باعث می‏شود آلپینا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت فقط به 9/6 ثانیه زمان نیاز داشته باشد. 
 
در این سری از آلپینا‏ها، موتور با پیستون‏های طراحی جدید MAHLE و تغییرات در مسیر ورودی هوا به سیستم سوخت‏رسانی و تغییرات استراتژیک میل سوپاپ و همچنین بهره‏مندی از سیستم بوش موتورونیک   M5 2.1در سیستم سوخت‏رسانی باعث می‏شود تا یک هیولای 12 سیلندر تقویت شده در اختیار شما باشد. این تغییرات به موتور اجازه می‏دهد 316 کیلووات یعنی نیروی معادل 430 اسب‏بخار قدرت و 600 نیوتن ‏متر (443 پوند) گشتاور تولید کند و این موتور را به بزرگ‏ترین و قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی ساخته شده توسط سازنده تبدیل کرده است.

 
مقایسه نمای ظاهری
 
در نمای روبرو با توجه به جوان‏تر بودن ALPINA می‏توان گفت که خطوط به کار برده شده در آن کمی باریک‏تر و ظریف‏تر از S600 است ولی در هر دو دستگاه با نهایت دقت اصالت طراحی و المان‏ ها حفظ شده است. 
 
در ALPINA دو چراغ گرد که در کاسه مجزا ولی در نمای کلی پیوسته هستند و جلو پنجره‏ای دوقلو و مجزا به حالت جناغی که سمبل خودروی  ب ام و است خود نمایی می‏کند و در S600 چراغ‏هایی وسیع قرار دارد که هر جا چراغی شبیه به آنها روی خودرویی طراحی می‏شد به چراغ بنزی معروف بود و شبکه جلو پنجره‏ای که با کاپوت به آسمان بلند می‏شود و شبیه به یک جفت دندان به فک بالا چسبیده به نظر می‏رسد راز اصالت بنز را حفظ کرده است. در هیچ کدام از دو مدل مه شکن دیده نمی شود و در بنز با توجه به سطح وسیع بلوری چراغ برف پاک کن نیز تعبیه شده است.
زیر سپر ب ام و یک بادگیر باریک تعبیه شده که با امضاء ALPINA مزین شده است. 
در نمای جانبی ALPINA کمی زوایا را نرم‏تر طی کرده و زاویه‏ای شکسته و خطوطی تیز را ندارد و تفاوت نگرش در طراحی به کشتن زاویه تند شیشه لچکی در عقب خود نمایی می‏کند. 
 
جالب است که از همان زاویه در خودرو S600 ستون C قطور و قدرتمند‏تر از ب‏ام‏و است. در نمای کناری خطوط معروف ترسیم شده روی بدنه ALPINA طبق معمول در مدل‏های این خودرو چشم نواز است و تمامی خطوط کشیده و بلند و یک دست هستند. 
 
در نمای کناری مرسدس کمی سنتی‏تر عمل شده و با رینگ‏ های 18 اینچی پنج پره تو پر و یک لوگوی V12 که در انتهای خط برش لبه در عقب و در یک مکان غیر متعارف قرار دارد جذاب به اوج خود می‏رسد. در مرسدس بنز در یک ترکیب بی‏نظیر از زیر خط زه ضربه ‏گیر کناره خودرو بدنه با فلاپ‏ های همرنگ اما کمی کدر‏تر به صورت سراسری پوشیده و باعث می‏شود خودرو عضلانی ‏تر دیده شود.
 
در آلپینا خطوط طلایی به سبک سنتی خودش که از انتهای خودرو شروع و با ابتدای حفره چرخ جلو پایان می ‏یابد تزیین شده است. رینگ‏ های بیست پره 20 اینچ به گونه‏ای در گلگیر‏ها فرو رفته ‏اند که گویی خودرو به روی چرخ ‏ها سنگینی می‏کند و دو سایز بودن آنها به هرچه زیباتر شدن خودرو و صد البته هندلینگ بهترکمک می‏کند. 
 
با چرخش به پشت خودرو آلپینا، چراغ خطر‏هایی را می‏ بینید که می‏توان گفت منحصر به این مدل است. دو جفت سر اگزوز دوبل در دوگوشه پایینی سپر خبر از تنفس سوزانی می‏دهد که از ان کوره 12 سیلندری خارج می‏شود.
اما S600 در نمای پشتی چراغ‏ هایی با خطوط برنده دارد و از پایین با یک نوار شفاف به هم پیوسته شده است که یک طرح جسورانه و کاملاً خاص برای این مدل است.

فضای داخلی 
هر دو کابین به دلیل خاص بودن مدل خودرو بی ‏نظیر و با کمترین نقاط ضعف طراحی شده‏ اند. 
ترکیب چرم با کیفیت با چوب در طراحی داخلی بنز بی‏نظیر است و غیر از این نمی توان از سری S انتظار دیگری داشت. اصول بی‏تغییر بنز در این مدل نیز به قوت خود باقی است. کلید کنترل چراغ‏ ها گوشه سمت چپ و روی داشبورد به جای قرار گرفتن روی دسته راهنما نظم خاص کلید‏ها و ادوات داشبورد و سیستم تهویه مطبوع خاص که حتی در زمان خاموش بودن خودرو می‏تواند به گرمایش ادامه دهد که واقعاً یکی از آپشن ‏های بی‏نظیر سری S کلاس است. 
عایق ‏بندی باور نکردنی به کاهش ورود صدا به داخل کابین مؤثر بوده و فضای سرنشینان بی‏نظیر است. به صورت خلاصه می ‏توان به مهمترین آپشن‏ های این مدل به شرح زیر اشاره کرد: 
 
سیستم وکیوم در‏ها به هنگام بسته شدن و سانروف دو حالته و حتی بخاری درجا و شیشه‏ های دوجداره که به حفظ دما در داخل کابین مؤثر است و سامانه صندلی‏ های برقی برای هر چهار سرنشین به همراه حافظه ذخیره اطلاعات وارد شده و حتی تنظیم‏ های مخصوص سرنشینان عقب از جمله تنظیم گودی کمر و پرده برقی عقب و حتی آیینه وسط برقی مموری‏دار و سامانه تهویه مطبوع مجزا با فن جداگانه برای سرنشینان عقب به همراه کنترل از راه دور یکی از هزاران آپشن سری لوکس S است.
اما آلپینا با کابینی پوشیده از چرم کرم روشن با فضایی نسبتاً باز‏تر و کمی به روز شده نیز در این رقابت کوتاه نیامده بود. درست شبیه به رقیب دیرینه استفاده از ترکیب چوب و چرم چشم‏نواز است. تجهیزات و ادوات داشبورد پیشرفته ‏تر از رقیب دیرینه است که با توجه به اختلاف سال ساخت بین این دو خودرو امری طبیعی به نظر می‏رسد. حضور کلید‏های کنترلی روی فرمان و مانیتور در وسط داشبورد کمی احساس امروزی‏تر بودن به این مدل می ‏بخشید. 
 
سامانه تهویه بی ‏نظیر دوقلوی مجزا برای ردیف جلو که قابلیت استفاده هم زمان از کولر و بخاری را برای ردیف جلو به صورت متضاد قراهم می آورد می‏کرد از نکات قوت آلپینا است. صندلی‏ ها علاوه بر گرمکن به ماساژو نیز مجهز هستند و میز بار و میز تحریر نیز در این مدل  از دیگر نقاط قوت آن به حساب می ‏آید.

12 سیلندر در اختیار 
با استارت زدن به هر کدام از خودرو‏ها اولین نکته صدای نرم کار کردن موتور است که جلب توجه می‏کند. کافی است که در هر کدام از این خودرو‏ها کمی در استفاده پدال گاز زیاده روی کنید تا متوجه شوید که داشتن گواهینامه برای کنترل کردن 12 سیلندر کافی نیست و اینجا مهار قدرت این هیولا‏ها به یک تجربه فنی نیاز دارد. 
 
به راحتی می‏توان با فشار ناگهانی بر پدال هرز روی چرخ‏ ها را زبر پایتان احساس کنید و حتی در روز‏های خشک آفتابی احساس سر خوردن روی دریاچه یخی را داشته باشید. 
حرکت اولیه پر شتاب و بیش از اندازه قدرتمند و در اختیار گرفتن خودرو با کمی دقت میسر می‏شود و به لطف سامانه تعلیق‏ بی‏نظیر هر دو خودرو، تکانی حس نمی‏شود. 
سامانه ESC یا همان کنترل پایداری الکتریکی در بنز و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک سیستم تعلیق جناغی دوبل جلو و تعلیق 5 نقطه اتصال شونده در عقب باعث می ‏شود شما در داخل این تخت روان به همان مثل قدیمی که بزرگ‏ترین عیب بنز پیدا کردن عیب در آن است را با تمام وجود احساس کنید.
آلپینا نیز در این خصوص دست کمی از رقیب دیرینه ندارد. به همان اندازه که شتاب‏گیری با این دوخودرو به شدت عجولانه صورت می‏پذیرد قدرت ترمز‏گیری نیز بی‏نظیر است. هماهنگی بین گیربکس و موتور در این دو مدل به قدری مهندسی‏سازی و دقیق است که خیلی سخت می‏توان به عملکرد آن دو ایرادی وارد کرد حتی با در نظر گرفتن سن و سال دو خودرو نقدی به آنها وارد نیست.

حرف آخر
در یک نگاه کلی می‏توان به این موارد اشاره کرد که فراوانی بیش از حد آپشن و تجهیزات و امکانات در هر دو خودرو و عدم وجود مراکز معتبر تعمیرات تخصصی در کشور و اندک تعمیرکاران خبره، بزرگ‏ترین معضل دارندگان این دو رقیب به حساب می ‏آید. 
نکته جالب توجه آن که صدای خروجی اگزوز‏ها در هر دو خودرو باعث می‏شود که توجه رهگذران را جلب کنید و صد البته واکنش‏ به این دو هیولا دیدنی است. چرا که هر دو برند در تمام نقاط دنیا طرفداران دو آتش ه‏ای دارند که ساعت‏ ها می‏تواند از حقوق برند محبوب خود به خوبی دفاع و بحث و جدل کنند. 
 
 

نویسنده: سهراب بزرگزاد/عکس: یونس ترابکی

 

 
 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس