نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23011
زمان انتشار: 13 خرداد 1400 11:52:00

معرفی اتومبیل ‏های خاص موجود در ایران

کامارو زیر تیغ جراحی (کلاسیک یا مدرن؟! )
معرفی اتومبیل ‏های خاص موجود در ایران

 نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده .


مجله ماشین/ روز 28 ژوئن 1966 که مدیرکل شورلت آقای پیت استس (Pete Estes) در هتل هیلتون دیترویت برای اولین بار از کامارو پرده‏ برداری می‏ کرد، هیچ‏وقت گمان نمی‏برد که این مدل به یک اسطوره در پونی کارها و ماسل کارها تبدیل شود. 
 
کامارو که در 5نسل بین سال‏های 1966 و 2009 تولید شد، در نسل دوم خود یعنی سال‏ های 1970 تا 1981 به اوج شهرت رسید و ماندگار شد. امروزه هم نسل‏ های مختلف آن به‏دلیل طراحی بسیار زیبا و موتورهای کارآمد طرفداران بسیاری دارد. اما آیا می‏توان یکی از بهترین‏ ها را بهتر کرد؟! با تقویت موتور؟ و یا شاید اضافه کردن متعلقات اسپرت به بدنه؟
 
می خواهیم چندین گام فراتر رفته و از تیونینگ موتور به همراه تغییر کامل طراحی بدنه و از یک فیس لیفت به معنای واقعی کلمه صحبت کنیم. به همین منظور به قائم شهر می‏رویم، جایی که آقای مهندس «سمک شاهانی مقدم» به این امر جامه عمل پوشانده است. وی که استاد اتومکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و عضو فدراسیون اتومبیلرانی بوده، یک دهه قبل سابقه شرکت در مسابقات اتومبیلرانی داشته و با ثبت دو اختراع در زمینه سیستم سوخت رسانی و ترمز با پشتوانه علمی و عملی مناسب به این کار اقدام نموده است. 
 
اتومبیل مورد بحث یک کاماروی مدل 1976 بوده که به غیر از سقف و درها، بقیه بدنه آن به طور کامل مورد بازنگری و طراحی مجدد قرار گرفته و همچنین با تقویت موتور راندمان آن افزایش یافته است. 
 
طراحی مجدد بدنه با توجه به خط مشی کلی طراحی کامارو در تمام نسل‏ های آن به ویژه نسل آخر صورت گرفته، به طوری که روح کامارو فقط در کالبد جدیدی قرار گرفته و طراحی آن به هیچ وجه با استایل کامارو بیگانه نیست و هنوز می‏توان آن را از چهره تشخیص داد. همچنین ملاحظات آیرودینامیکی به طور کاملاً علمی روی آن اعمال شده و از این حیث طراحی آن کاملاً قابل قیاس با رقبای امروزی و مدرن خود می‏باشد. نمای جلوی آن تداعی گر کامارو 2010 بوده و یکی از زیباترین شاخصه‏ های آن قرار گرفتن چراغ‏ ها در زیر کاپوت می ‏باشد. چراغ‏ هایی دوبل که به صورت پلکانی قرار گرفته و چهره اخمو و بسیار خشمگینی به آن بخشیده است. جلوپنجره با سه شیار افقی، نشان درخشان شورلت را در بر گرفته و سپر بسیار بزرگ آن که از جنس فایبرگلاس با زیرسازی شبک ه‏ای فلزی می‏باشد به همراه دو چراغ مه شکن و یک ورودی هوای هماهنگ با جلوپنجره، حرفی برای گفتن باقی نمی‏ گذارد. 
 
کاپوت بسیار کشیده آن در میانه برجسته و در کناره‏ ها شامل قوسی است که از روی چراغ ‏ها امتداد یافته و در ترکیب با گلگیرهای برآمده جلو نمایی بسیار عضلانی و خشن به آن می ‏بخشد. خط شانه قدرتمند روی درهای آن که شامل آینه ‏های تعویض شده با مدل اسپرت می‏باشد ما را به مهیج ‏ترین بخش طراحی بدنه، یعنی انتهای آن می‏رساند. جاییکه بدنه به طور کامل از مدل فابریک جدا شده و ‏مجدداً طراحی و ساخته شد تا بتواند محور عقب کاملاً دست‏ساز 210 سانتی‏متر را به همراه رینگ ‏های پهن خود جای دهد! رینگ‏های 18 اینچی آلومنیمی ده پره دوبل فرمولا با روکش کرومی. خطوط شانه و میانه درها کاملاً ماهرانه با گلگیر عظیم‏الجثه عقب ترکیب شده و خطوط طراحی بدون هیچ آشفتگی به روی صندوق می‏رسد که در مجموع فرمی مکعبی و بسیار حجیم و استوار به خود می‏گیرد و برای هماهنگی با طراحی جدید مکان باک بنزین و ورودی آن کاملاً تغییر کرده و لازم به ذکر است که درهای باک و صندوق با سیستم برقی باز و بسته می‏شوند. 
 
چراغ‏ های عقب که بدون هرگونه شلوغی در بدنه ادغام شده اند، دایره‏ای و به رنگ قرمز بوده و در میان خود نشان شورلت و نوشته کامارو را در بر دارند و سپر برجسته و بزرگ عقب دو خروجی بیضوی کرومی اگزوز را در طرفین خود جای داده تا تکمیل کننده طراحی عقب باشند. 
 
با بالا زدن کاپوت قلب تپنده 8 سیلندر آن با حجم 5735 سی‏سی را می‏بینیم که قدرتمندترین موتور قابل سفارش برای کاماروی 1976بوده است و کاربراتور آن از نوع Q-Jet می‏باشد که 750 CFM هوا به موتور می‏رساند و با استفاده از سرسیلندر سوپاپ بزرگ و خروجی اگزوز مجزا و همچنین گیربکس اتوماتیک با توربین 400 باعث افزایش قدرت موتور تا بالاتر از 300 اسب بخار گردیده است! همچنین ترمزهای چرخ‏ های عقب تبدیل به نوع دیسکی گردیده و ترمزهای چهار چرخ دیسکی آن مجهز به سیستم تقویت ترمز F1-z شده‏اند و دو سر محور عقب دست ساز آن به توپی و فولی مجهز شده تا در فشار‏های بالا به پلوس ‏ها، امکان در رفتن چرخ ‏ها را از بین ببرد. 
 
با باز کردن درب کابین با فضایی آکنده از چرم مشکی روی صندلی‏ها و پوشش درها مواجه می‏شویم، روی صندلی دست ساز آن قرار گرفته، داشبورد تعویض شده با مدل 1981 را مشاهده می‏کنیم که در پشت فرمان چهار شاخه کلاسیک شامل نشانگر‏های سرعت سنج، دور موتور، ساعت و آمپر بنزین و آب و برق می‏باشد. برای دیدن پشت نیز باید آینه بغل را بیش از حد معمول بچرخانید، چون در نگاه اول فقط گلگیرهای برجسته عقب و لاستیک ‏های پهن را می‏بینید! با فشردن دکمه استارت موتور با فریادی از خواب بلند می‏شود، با شروع حرکت اتومبیل از جا کنده می‏شود، اما کارایی موتور، گشتاور بالا و تأثیر آیرودینامیک بدنه وقتی برایمان مسجل می‏شود که شتاب و تمایل به افزایش سرعت را در سرعت‏ های بالا شاهد هستیم! نکته جالب دیگر پایداری بسیار حیرت آور با هر سرعتی در پیچ‏ ها بود که دلیلش عرض بسیار زیاد محور عقب بود که اتومبیل را مانند یک خزنده به زمین می‏ چسباند! و به جرأت می‏توان گفت که چنین محور عقبی با این طول کاملاً بی نظیر است. 
 
نگاه عابرین هم بسیار جالب بود، دسته اول با نگاه‏ هایی پیوسته و لبخندی حاکی از تحسین، دسته دوم نگاهی پرسشگر که آنها را سر دو راهی مدرن یا کلاسیک بودن نگاه داشته بود و دسته سوم هم نگاهی حیرت زده که کلاسیک بودنش را تشخیص دادند اما نمی‏فهمیدند که این کدام نسل کامارو است! 
 
به طور کل می‏توان این نمونه را یک فیس لیفت کاملاً موفق و حرفه‏ای که توازنی زیبا بین مدرنیته و کلاسیک برقرار کرده دانست که شامل توانایی‏های فنی بالا نیز می‏شود. 
در پایان از آقایان «سهیل قهرمانی»، «امیرعباس نوری» و «فتاح قلی نژاد» که در تهیه گزارش یاورمان بودند صمیمانه سپاس گزاریم. 
نوشته و عکس: مهران معتمدی کوچکسرایی
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس