نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23051
زمان انتشار: 25 خرداد 1400 11:44:00

معرفی اتومبیل‏ های خاص موجود در کشور

مرسدس بنز 450 SEL 6.9 (1976)
معرفی اتومبیل‏ های خاص موجود در کشور

  نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده .

مجله ماشین - نوشته و عکس: برزو سپاسی/  جهان سال 1973 را تصور کنید که در بحران انرژی فرو رفته بود. رانندگان با بیم و امید به سمت پمپ‏ های بنزین می‏رفتند تا مبادا قیمت سوخت بالاتر رفته باشد. در چنین شرایطی یک کارخانه چقدر باید اعتماد به نفس داشته باشد که موتوری را تا حد جنون ارتقا دهد و به سرعت آن را روی گرانترین مدل خود نصب کند و به معرض فروش بگذارد و انتظار داشته باشد که مردم هم آن را بخرند؟ این داستانی بود که مرسدس بنز آن را به واقعیت تبدیل کرد. در این بخش به معرفی یکی از شاهکارهای این کارخانه می‏پردازیم:
 
اشتباه نکنید. سال 2011 را با دهه 1970 مقایسه نکنید. هم اکنون مدل S65 از نمایندگی پکن، ابوظبی، فرانکفورت و اتاوا و صدها شهر دیگر در جهان قابل خریداری است اما در آن دوره بازارهای رو به رشد امروز اصولاً وجود نداشتند. چین، شوروی و اروپای شرقی، کشورهای کمونیستی عقب افتاده ای بودند که اتومبیلی غیر از لادا، ولگا و چند مدل محدود دیگر، در خیابان‏ هایشان دیده نمی‏شد. کشورهای عربی نیز تازه به فکر آسفالت کردن خیابان‏ هایشان افتاده بودند و به واردات ژیان ساخت ایران رو آورده بودند. کره جنوبی نیز که درآمد ملی پایینی داشت و امکان خرید اتومبیل در این سطح برای مردم امکان‏پذیر نبود. در این شرایط مرسدس، مدلی رویا گونه را به نام 450 SEL 6.9 تنها برای بازارهای محدودی تولید کرد. اتاق آن تفاوتی با سایر W-116های بازار نداشت. این گونه اتومبیل‏ ها را خودروی محافظ ه‏اران گویند، چرا که معمولاً سعی می‏کنند در خیابان خیلی جلب نظر نکنند ولی در عین حال تمایل دارند از آخرین امکانات موجود در یک خودرو استفاده کنند. قیمت این اعجوبه در بازار ایالات متحده 39 هزار دلار بود، که در مقایسه با یک 280S هم شکلش که 15 هزار دلار قیمت‏ گذاری شده بود رقمی نجومی محسوب می‏شد. این قیمت حتی از بیشتر مدل‏های رلزرویس نیز بالاتر بود. 
 
 
وقتی در مقابل این اتومبیل می‏ایستید هوشمندی طراحان را به خوبی در می‏یابید. چراغ‏ های راهنما در گوشه ‏ها به سمت بالا کشیده شده اند و همین چهره آن را بسیار پرخاشگرتر کرده است. جلوپنجره نسبت به S دهه 60 کوتاه تر است و در زیر چراغ‏ ها دو سپر کوچک دیده می‏ شود که به نظر می‏رسد دور تا دور بدنه کشیده شده است. چراغ‏های عقب بزرگ و کرکره ای هستند. این سنتی بود که تا سال‏ها روی محصولات مرسدس، باقی ماند. ترکیب چراغ‏ ها در جلو وعقب با مدل SL یکسان است. اتومبیل مورد آزمایش ما سبز رنگ بود که به راستی به این بدنه در هماهنگی کامل بود. با ورود به فضای داخلی کاملاً آرامش می‏یابید. داشبورد چوبی است و هنگامی که پشت فرمان می‏ نشینید کیلومتر شمار که تا 260 کیلومتر در ساعت مدرج شده مقابل شماست. البته در سمت راست آن دورشمار موتور دیده می‏شود و در سمت چپ نشان دهنده‏ های روغن، دما و مخزن بنزین قرار دارند. تودوزی روشن بوده و با تودری‏ها و پرده‏ های کرم رنگ در تناسب کامل بود. 
 
زمانی که به دبستان می‏رفتم هر از چند گاهی یک 9/6 در خیابان می‏دیدم. حتی گاهی برخی مالکان 450 SLC نیز نوشته 9/6 را روی صندوق عقب اتومبیل‏هایشان نصب می‏کردند که البته واقعی نبود. 
 
 
زمانی که به 6/9 می ‏نگرید یک نکته آزار دهنده است. این مدل یک شاهکار است ولی بدنه آن به مرسدس ‏های امروزی شبیه است. این دقیقاً چیزی است که شما از یک کلاسیک انتظار ندارید و دوست دارید عجیب و غریب و متفاوت با کل اتومبیل‏ های خیابان‏ ها باشد ولی لذت یک 6/9 آنقدر عمیق است که این نکته را فراموش خواهید کرد. موتور این خودرو 8 سیلندر خورجینی با 286 اسب‏ بخار قدرت و تورک 405 lbs-ft است. برای اینکه در فضای آن سال‏ ها قرار بگیرید و با اعداد قدرت اتومبیل‏ های امروزی قیاس نکنید، کافی است به این نکته اشاره شود که موتور 8 سیلندر مازراتی Bora، 300 اسب بخار قدرت داشته است.
 
این مدل جزو گروه M-100 کارخانه قرار می‏ گیرد که سه مدل افسانه ای را شامل می‏شود: 600، 300 SEL 6.3 و 450 SEL 6.9. مدل 600 در سال 1963 به بازار آمد و می‏ توان آن را میباخ زمان خود دانست. چند مدل گوناگون آن قابل سفارش بود که شاسی کوتاه، شاسی کشیده یا پولمن و در نهایت مدل لندولت که بخش سرنشینان در آن کروکی بود را شامل می ‏شدند.
نکته مهم آن بود که این مدل به «اتومبیل عامه» ثروتمندان سراسر جهان بدل شد. تقریبا تمام سران کشورها نیز یک یا چند دستگاه از آن را خریداری کردند. موتور آن 8 سیلندر وی شکل به حجم 6332 سی‏سی بود که قدرتی معادل 250 اسب ایجاد می‏کرد. کارخانه که هزینه زیادی برای طراحی این پیشرانه هزینه کرده بود نمی‏ خواست تنها برای مدل تولید محدود 600 از آن استفاده کند و به این صورت مدل 300 SEL 6.3 متولد شد. در ابتدا بسیاری کارشناسان از اینکه موتور بزرگ 600 در محفظه موتور این مدل جا شده است تعجب کردند. این مدل سال 1968 به بازار آمد و تا 1972 در خط تولید بود. 
 
 
خوشبختانه مالک اتومبیل مورد آزمایش، یک 3/6 هم در اختیار داشت. من هیچ‏گاه این مدل را آزمایش نکرده بودم و باید اعتراف کنم که فراتر از تصوراتم بود. با آزمایش این مدل همه مدل‏ های M-100 را تا امروز آزموده ام. 6/3 یک مدل وحشی است و به راحتی می‏توان در سرعت بالا، پشت اتومبیل را روی آسفالت به این سو وآن سو برد. این هندلینگ شباهت زیادی به ماسل کارهای آمریکایی دارد. چهره آن نیز به شدت جذاب است. اما اگر یادتان باشد چند سال پیش یک 600 پولمن را در مجموعه تاریخی سعد آباد آزمودیم. تفاوت 3/6 با 600 این است که در 600 شما فقط یک لیموزین پرقدرت در اختیار دارید و لذت زیادی از آن نخواهید برد.
 
این را هم از یاد نبرید که بدنه آن با آنکه در کلیات با 6/3 شبیه است ولی هیچ بخش مشترکی بین آ نها وجود ندارد البته به دلیل کشیدگی بدنه، 600 بسیار چشمگیر‏تر است. اما در مورد 450 SEL 6.9 وضعیت کاملاً متفاوت است. در مورد آن باید گفت که بسیار پر قدرت است ولی اصلا وحشی نیست. تکنولوژی آن مربوط به سال 1975 است و به نظر می‏رسد همه چیز تحت کنترل است. صدای موتور در هنگام حرکت بسیار گیراست. خودرو مورد آزمایش که متعلق به شمس پهلوی بوده و از ابتدا پلاک شخصی داشته. البته نسبت دادن اینگونه اتومبیل‏ها به اشخاص مشهور در ایران امری رایج است ولی این امر را بدون سند باور نکنید. اما در مورد اتومبیل ما کلیه اسناد مربوط به مالک اولیه آن موجود بود.
 
 
در اینجا به متفاوت ‏ترین تکنولوژی بکار رفته در 6/9 می‏پردازیم. این مدل سیستم تنظیم ارتفاع دارد. یک اهرم کوچک در بالای فرمان وجود دارد که با بیرون کشیدن آن ارتفاع افزایش می‏یابد. در حقیقت شما دو نوع سواری معمولی و اسپرت ( با پایین آوردن ارتفاع) را از آن خواهید گرفت. البته این به سیستم تعلیق آن باز می‏گردد که از تکنولوژی هیدرو پنوماتیک بهره می‏برد. در حقیقت سیستم از چهار کمک فنر روغنی تشکیل شده که به یک مخزن روغن و از سوی دیگر به یک مخزن نیتروژن مرتبط هستند. وقتی که به کمک فنر فشار وارد می‏شود روغن به سمت مخزن نیتروژن فشرده می‏شود. گاز مخزن فشرده شده و اثر ضربه را خنثی می‏کند. پس از رفع فشار روغن به درون کمک فنر باز می‏گردد. این سیستم برای اولین بار توسط سیتروئن اختراع شده بود. در صورتی که درب موتور را بالا بزنید، مخزن روغن سیستم تعلیق را در سمت راست خواهید دید. این سیستم یک سواری بسیار نرم و آرام را برای این خودرو به اروغان آورده. در زمان حرکت، سرعت گیرهای کوچک اصولاً احساس نمی‏شوند. از سوی دیگر جعبه دنده 3 سرعته اتوماتیک آن نیز کاملاً با این مرسدس در هماهنگی است. در خیابان این مرسدس 35 ساله بسیار جلب توجه می‏کرد. البته رینگ‏ های پهن آن نیز در این مسئله دخیل بودند. البته من و مالک با استفاده از این رینگ‏ها روی این مدل مخالف بودیم و وی گفت که به زودی با نمونه استاندارد تعویض خواهند شد. 
 
در انتها لازم است از آقای «شکیل زاده» که اتومبیل خود را برای این بخش در اختیار ما قرار دادند تشکر و قدردانی کنیم و از کلیه هموطنانی که مالک خودرو‏های کلاسیک و خاص هستند در خواست کنیم برای تهیه گزارش از اتومبیلشان با دفتر «مجله ماشین» تماس بگیرند.

 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس