نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 242
زمان انتشار: 23 اردیبهشت 1397 14:58:00

مقایسه کیاسراتو معمولی با سراتوآپشنال؟وسوسه ‏ای به نام آپشن برای پرداخت بیشتر!

در هنگام خرید خودرو، این سؤال برای اکثر افراد پیش می ‏آید که آیا مدل پایه اتومبیل را خریداری کنند یا به سراغ گزینه فول آپشن بروند!؟
نویسنده: سلمان امیدبخش
مقایسه کیاسراتو معمولی با سراتوآپشنال؟وسوسه ‏ای به نام آپشن برای پرداخت بیشتر!
 

مجله ماشین/ در برخی موارد زمانی که اختلاف قیمتی این دو چندان زیاد نبوده و در ازای پرداخت مبلغ بیشتر، سطح تجهیزاتی مناسب‏ تر و مشخصات فنی مطلوب‏ تر حاصل گردد، می‏توان گفت که چنین خریدی ارزش داشته و مقرون به ‏صرفه است. اما هنگامی که این توازن برقرار نباشد، مصرف ‏کننده مدام به بررسی آپشن ‏ها و مقایسه قیمت دو مدل پرداخته و ذهنش درگیر خواهد شد و وقتی با برندی خارجی که در داخل کشور مونتاژ می‏ شود سر و کار داریم، این مورد بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. در بازه قیمتی حدود 95 تا 110 میلیون تومان، سوژه مناسبی وجود داشته که خریداران سؤالات زیادی را در‏خصوص آن مطرح کرده و به سؤال ابتدای مقدمه هم کاملاً ارتباط دارد. 

 

  

نسل دوم کیا سراتو که در کشورمان در سال 1388 عرضه شد، از یک طراحی روان بهره می‏برد و مثل مزدا 3 از احجام و پف‏های زیاد بدنه برخوردار نبود و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. پس از چند سال خودروساز وطنی تصمیم به‏عقد قرارداد جهت مونتاژ آن گرفت، البته نه در نمونه 2017، بلکه همان مدل 2008! چنین سیاست نادرستی که بعضاً با برنامه‏ریزی‏های غلط و تأخیر زیاد همراه می‏شود، در نهایت آنچه را که به دست مصرف‏کننده رساند، چیزی نبود که از هر نظر کامل و معقول باشد، ولی باز هم به دلیل تصویر ذهنی این مدل و برند آن و البته بازار کم تنوع، مصرف کننده به آن روی خوش نشان داد. پس از مدتی، مونتاژکار وطنی تصمیم به ارائه نمونه‏ای با آپشن‏های بیشتر گرفت تا علاوه بر جذب خریداران بیشتر، سراتو همچنان در کورس رقابت با رقیبان سالخورده باقی بماند.  

تصمیم بر آن شد که برای آنکه ببینیم وجود تجهیزات بیشتر تا چه میزان بر ذهنیت و رضایتمندی مشتری تأثیرگذار است، ابتدا نمونه معمولی را مورد آزمایش قرار دهیم. داخل کابین و کیفیت ادوات با سراتو وارداتی قابل مقایسه نیست و افت کیفی در این بخش به چشم می‏خورد. از طرفی، اربگ‏های جانبی حذف شده و تنها دایره و بخش قرارگیری آنها روی ستون قابل مشاهده است که توی ذوق می‏زند و کیفیت مونتاژ چندان بالا نیست، با این حال، فضای کابین نسبتاً بزرگ بوده و سرنشینان احساس راحتی می‏کنند.  

با سوئیچ پیشرانه را روشن کرده و دسته دنده نسبتاً سفت آن را به حالت راندن هدایت می‏کنیم. شتابگیری مناسب و روان اتومبیل نظرتان را جلب خواهد کرد، اما کیفیت سواری کمی خشک است که شاید بخشی از آن به نوع تایر مربوط باشد و بقیه هم به ذات سراتو، چون صدای برخورد آن با سطح مسیر به داخل منتقل می‏شود. فرمان تقریباً تو دست بوده و سعی در جذب ضربات ریز و درشت خیابان دارد. اما در این بین می‏توان به وجود سر و صدای کم از قسمت عقب کابین و تا حدود بالای داشبورد اشاره داشت. سراتو در معکوس‏گیری‏ها کمی کند و سنگین عمل می‏کند، البته این مورد با سود بردن از حالت تعویض دستی بهبود می‏یابد، ولی می‏توان گفت که در اکثر مواقع عملکرد جعبه دنده و پیشرانه رضایت‏بخش است.  

پشت فرمان این مدل تسلط مناسبی به زوایای خودرو دارید و در یک کلام رانندگی راحتی را تجربه می‏کنید. ترمزها عملکرد چندان درخشانی ندارند که اینجا هم نوع تایر استفاده شده به چشم می‏آید، هر چند از سراتویی با ترمزهای کاسه‏ای در عقب و عملکرد نرم پدال مربوطه انتظاری بیشتر از این نداریم و نمونه‏های وارداتی توان ایستایی به مراتب بهتری را ارائه می‏دهند. میانگین عملکرد فنی خودرو متعادل بوده و اگر هم با هندلینگ آن که تا حدودی سنگین اما مطلوب احساس می‏شود، کنار بیایید؛ این کیای منطقی را جهت راندن در شهر و جاده گزینه‏ای مناسب خواهید یافت. اما عدم وجود سامانه کنترل پایداری نکته‏ای قابل تامل است.  

زمان عکسبرداری فرصت خوبی بود برای بررسی سطح تجهیزاتی و آپشن‏های این دو مدل. بلافاصله به سراغ نمونه کامل‏تر رفته و برتری‏های آن را بدین صورت بیان می‏کنیم: وجود سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‏ای، صندلی‏های چرمی، پدال‏های تعویض دنده روی فرمان، سانروف و تمام. خبری از تعداد اربگ بیشتر و اضافه شدن سامانه کنترل پایداری به آن نیست! در حین بررسی بخش‏های مختلف سراتوها، در این فکر بودیم که آیا پرداختن بیشتر برای کسب آپشن بیشتر ارزشش را دارد یا خیر!؟ بهتر است با وجود مشخصات فنی یکسان، نمونه آپشنال را هم مورد ارزیابی فنی قرار داده تا ببینیم که در این حین موردی ما را وسوسه خواهد کرد که بیشتر بپردازیم یا خیر!  

ورود بدون کلید و فشار روی پدال ترمز و دکمه استارت، اولین وسوسه! چشممان به سانروف افتاد و دومین گزینه را هم به لیست وسوسه اضافه کردیم. اتوبان تقریباً خلوت است، زمان معکوس دادن به جعبه دنده و شتاب‏گیری است، پدال‏های روی فرمان هم سومین هیجان آپشنالی را به ما تقدیم می‏کنند. اینکه با دسته دنده به تعویض دستی اقدام کنیم یا از روی فرمان، حداقل از لحاظ عملکردی تفاوتی ندارد، اما همین مورد بر ذهن تأثیرگذار است. شاید به این دلیل که انرژی کمتری صرف کرده و با تسلط بیشتری این کار را انجام می‏دهید. به این موارد کروز کنترل، سیستم ناوبری، نورپردازی قرمز رنگ نشان دهنده‏ها و صندلی‏های چرمی را هم باید اضافه کنیم، اما جالب اینجاست که رودری‏ها هنوز جنس پارچه‏ای خود را حفظ کرده‏اند که چندان مناسب نیست. 

 

 

در اینجا سؤالی پیش می‏آید که کدام مدل را انتخاب کنیم؟ سراتو اکنون برچسب یک خودروی مونتاژ داخل را بر پیشانی خود می‏بیند و تفاوت این نمونه با مدل‏های وارداتی هم نسل خود نسبتاً زیاد است. به عنوان مثال، کیفیت رنگ آن همانند اتومبیل‏های 50 میلیون تومانی داخلی است و حتی روان بودن خودرو و کیفیت ترمزگیری هم به پای نمونه‏های وارداتی آن سال‏ها نمی‏رسد. مضاف بر اینکه، نسل نو مدل مورد اشاره در سال 2014 به کشور راه پیدا کرده و سال گذشته گونه فیس لیفت آن هم عرضه شد.  

درست است که می‏گوییم مونتاژ داخل، اما حداقل انتظار بر این است که وقتی این موضوع عنوان می‏شود، قیمت تا حد و اندازه‏های یک مدل تولید داخل کاهش یابد و نه اینکه اختلاف قیمت آن با نسل نو چندان قابل توجه و منطقی نباشد. موردی که در شماره‏های پیشین «مجله ماشین» هم به آن اشاره کردیم. شاید اگر خودروساز وطنی مدل 2014 یا 2017 را با قیمت‏گذاری صحیح و منطقی به جای نمونه 2008 مونتاژ می‏کرد، استقبال بیشتری از سراتو می‏شد و نیازی نبود که گزینه آپشنال وارد کارزار شود. اما اکنون این اتفاق نیفتاده و برای تصاحب سطح تجهیزاتی بیشتر باید حدود 12 تا 14 میلیون تومان دیگر هم هزینه کنید که در چنین بازه قیمتی، این اختلاف زیاد است و لزوماً منطقی نخواهد بود.  

کیا سراتو مونتاژ داخل، باتوجه به مشخصات فنی مطلوب و رضایت‏بخش، کابین و فضای بار جادار، سهولت در رانندگی و سطح کافی تجهیزات در نمونه آپشنال و پیشرانه 2 لیتری، می‏تواند انتخابی تقریباً مناسب در رده قیمتی خود به عنوان یک خودرو صفر کیلومتر محسوب شود، به شرط آنکه نخواهید به سراغ مدل‏های کارکرده دیگر برندها و یا صفرکیلومترهای ارزان قیمت‏تر بروید. مضاف بر این که وجود دو نوع پیشرانه و امکان انتخاب گزینه آپشنال یا بدون آپشن قیمت آن را در گستره وسیع‏تری قرار داده، ولی با این وجود، سراتو با توجه به کیفیت مونتاژ و سال ساخت، قیمتی گران و غیرمنطقی دارد. 

 

 

 مشخصات فنی کیا سراتو مدل 1396

 

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1998

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6200/156

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4300/194

وزن خالص (کیلوگرم)

1293

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

5/10

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

190

نوع جعبه دنده

6 سرعته تیپ ترونیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1460×1775×4530

فاصله محوری (میلی‏متر)

2649

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

205/55R16

حجم مخزن سوخت (لیتر)

52

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7/7

حدود قیمت (میلیون تومان)

110-96

 

 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس