نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 344
زمان انتشار: 16 تیر 1397 13:13:00

تفسیر لوکس به زبان ژاپنی

ملاقات با اینفینیتی QX80 2014
نویسنده: سید سروش سیدی
تفسیر لوکس به زبان ژاپنی

 مجله ماشین /  در آن سال‏ های که ما هنوز مشغول مونتاژ نسل سوم پاترول بودیم، کمی آن طرف‏تر نیسان ژاپن روی پلت فرم F-Alpha خود مدلی را برای زیر مجموعه لوکس سازش فراهم کرد که ماحصل آن خودرویی شد به نام QX56. یک SUV فول سایز که دستان توانمند «ماساتو تاکاهاشی» در سال 2004 آن را طراحی کرد و به لطف «نایوکی اُکوشی» در سال 2011 پس از تغییر نام به QX80 به اوج کمال رسید. 

شاسی بلند فول سایز اینفینیتی داستانی شبیه به لکسس LX570 دارد. او هم برای مشتریان لوکس پسند پاترول طراحی شده تا در عین لذت از توانایی‏ های آفرودش، از سیل عظیم امکانات این خودرو بهره گیرند. 
بی شک اینفینیتی QX80، هم چون آئودی Q7، مرسدس GL و لکسس LX570 برای کسب فروش بیشتر در بازار آمریکا تلاش می‏کند. بازاری که خود حریفان قدری هم چون کادیلاک اسکالید، جمس یوکان دنالی، لینکلن نویگیتور و ... را آماده مبارزه دارد. در خصوص طراحی این خودرو تنها یک نظریه از نگاه بیننده وجود دارد: زشت یا زیبا!
طرحی که حد میانه‏ای در آن تعریف نشده است. از آن جلوپنجره بزرگ چهار ضلعی گرفته تا چراغ ‏های بزرگ با محل نصب نامتعارف که موجب شده ظاهری شبیه به اسب آبی را به اینفینیتی هدیه دهند. مه ‏شکن‏های دوار در دو گوشه سپر تا حدودی برای این جثه کوچک به نظر می‏رسند. ورودی‏ های افقی در پایین‏ترین بخش سپر آماده یاری رسانی به پیشرانه این شاسی بلند لوکس هستند. وقتی به کاپوت پف کرده و حجیم این خودرو می‏نگریم بی‏اختیار در ذهنمان یک نیروگاه عظیم الجثه را در زیر در کاپوت تداعی می‏کنیم، تصوری که کاملاً رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت. 
به کناره که می‏رویم، جذاب‏ترین شاخص این بخش آبشش‏ هایی بوده که در بالاترین قسمت گلگیرها کار شده ‏اند. بچه گلگیر‏های هم رنگ بدنه، آینه‏ های بزرگ جانبی به همراه چراغ راهنما و رینگ ‏های 22 اینچی 9 پره شاخص‏های باقی مانده نمای جانبی QX80 هستند. اگرچه نمی‏توان به نمایی جانبی این SUV انتقادی وارد کرد، اما سادگی بیش از اندازه، تا حدودی از سطح انتظارمان به دور بود. 
عقب‏تر رفتیم اما هنوز هم با شاخص جذابی رو به رو نشدیم. البته شاید بتوان اذعان کرد به کارگیری 2 خط منحنی کروم در میانه در و چراغ‏های متقارن، کمی از سادگی این بخش کاسته‏ اند. مه‏شکن‏های عقب هم چون مه‏شکن‏های جلو، به هیچ وجه در خور جثه یک شاسی بلند فول سایز نیستند. ولیکن ایرادات به این جا ختم نمی‏شود بلکه مهندسان اینفینیتی حتی زحمت مخفی کردن سر اگزوز خودرو را هم به خود نداده‏اند تا کمی به حس و حال لوکس بودن این اتومبیل کمک کنند. 
راستش را بخواهید از تست این خودرو تا حدودی ناامید شده بودم، اما وقتی درهای QX80 باز شد، دریچه جدیدی از سطح کیفیت و زیبایی در مقابل دیدگانم پدیدار شد. از تشابه داشبورد QX به دیگر محصولات نیسان که صرف نظر کنیم می‏توان ارگونومی، کیفیت و متریال به کار رفته در داخل کابین را تحسین کرد. 
غربیلک چهار شاخه فرمان، نه تنها روکش چرمی دارد بلکه به نوارهای چوبی هم مزین شده است. ادوات به کار رفته روی فرمان نگارنده را به یاد محصول خوش نام نیسان یعنی مورانو می‏اندازد. در بخش فوقانی داشبورد، صفحه 7 اینچی نمایش دهنده سیستم صوتی Bose با 13 خروجی و ادوات مربوط به سیستم مدیا جای گذاری شده‏ اند، البته برای رعایت ارگونومی هرچه بیشتر دکمه چراغ خطر در کنار این ادوات قرار گرفته تا در مواقع اضطراری راننده سریعا برای روشن کردن آن اقدام کند. 
ورودی ‏های سیستم تهویه سه گانه به صورت عمودی طراحی شده‏اند تا موجبات آسایش سرنشینان را فراهم آورند. به میانه کنسول که می‏رویم ساعت آنالوگ اینفینیتی، حس لوکس بودن کابین را دو چندان می‏کند. ادوات مربوط به سیتم تهویه و گرمکن و سرد کن صندلی ‏های جلو و دکمه جمع کن برقی صندلی‏های ردیف سوم، به ترتیب در این بخش نقش آفرینی می‏کنند.
جعبه دنده در کنار روکش چرم به روکش کروم مجهز شده، اما دیگر جعبه ‏دنده، با گردگیرهای زیرین سال‏هاست که منسوخ شده است. در بخش زیرین جعبه دنده کلید گردان مربوط به حالت‏ های انتقال نیرو، کنترل سیستم پایداری و دکمه مربوط به ضرایب مختلف جعبه دنده در شرایط خاص را قرار داده‏اند. 
صفحه نشان دهنده ‏های دوار در پشت غربیلک فرمان گرافیک زیبایی دارند و مدرن طراحی شده‏اند و هم چون دیگر شاسی بلندهای فول سایز نه تنها میزان سوخت و دمای مایع خنک کننده موتور را نمایش می‏دهند، بلکه مجهز به نمایش دمای روغن موتور و آمپراژ باطری هم هستند. 
این خودرو در زمینه سطح امکانات در رده VIP قرار گرفته که بالاترین سطح آپشن از نظر اینفینیتی به شمار می‏رود. لذا صندلی‏ های عقب دو تکه طراحی شده‏اند و با جا گذاری کنسول بزرگ در میانه حس راحتی و لوکس بودن را به مسافران QX80 القا می‏کنند. اگر روزگاری مسافر عقب یکی از این خودروها شدید بدانید تا محدوده 180 سانتی متر هیچ کم و کسری در بحث فضای سر و شانه وجود ندارد، مضاف بر این که ورودی‏های سیستم تهویه در کناره ‏های سقف، حس آرامش کم نظیری را برایتان به ارمغان می‏ آورند. 
صندلی‏های ردیف دوم و سوم به صورت برقی جا به جا می‏شوند و در صورت پایین بودن هر دو ردیف فضای در حدود 2692 لیتر را در اختیار اسباب و اثاثیه ‏های شما می‏گذارد. کنسول میانی سرنشینان جلو، یک نعمت بزرگ را با خود حمل می‏کند، زیرا در هوای گرم جزیره می‏توانید از سیستم سرمایش آن برای خنک نگه داشتن نوشیدنی‏ های دلخواهتان بهره گیرید. 
حرکت در طول و ارتفاع، صندلی و سیستم فرمان موجبات سهولت پیاده و سوار شدن راننده را فراهم می‏کنند. پشت صندلی‏های QX80 که به صورت سفارشی به لوگوی اینفینیتی منقش شده‏اند، کاملاً محفوظ هستید. نیروگاهی که در همان آغاز دیدار حدسش را می‏زدیم، با فشار بر دکمه استارت از خواب بیدار شد. معرفی ایشان هم باشد بر عهده ما. 
قلب تپنده 8 سیلندر به حجم 5600 سی‏سی با خروجی بیش از 400 اسب‏بخار میزبان شیطنت‏ های رانندگان سریع است. و البته رابط برقراری این قدرت بالا به لاستیک ‏های 275 بریجستون را به جعبه دنده 7 سرعته پدل شیفت نیسان محول کرده‏اند.
در طول مدتی که در جزیره ساکن بودیم، بارها پشت فرمان QX80 قرار گرفتم و به خوبی با خصوصیات اخلاقیش آشنا شدم. در سفر قبلی به جزیره، فرصت این را یافته بودم که ساعاتی را به بررسی جمس یوکان دنالی اختصاص دهم. شاسی بلندی که در بحث سواری و آسایش سرنشینان در رتبه بالاتری از اینفینیتی قرار می‏گیرد. 
سواری اینفینیتی هرچند که از نرمی مناسبی بهره می‏برد، اما اگر ذهنیت یوکان دنالی را یدک می‏کشید نمی‏توانید QX را برتر بدانید. این موضوع زمانی پررنگ‏تر می‏شود که به یک میدان یا خیابان عریض با پیچ‏ های چالش برانگیز برخورد کنید. 
اینفینیتی QX80 با ثبت عدد 72/0 جی در تحمل شتاب جانبی یک بار دیگر ناکارآمد بودن سیستم تعلیق دوجناغی با میل ‏های تثبیت‏کننده خود را در مقابل چند اتصالی یوکان (74/0 جی) اثبات کرد. اما راز مهندسی ژاپنی‏ها در خروجی پیشرانه QX کشف می‏شود. این اتومبیل با حجمی کمتر از 600 سی‏سی در مقابل یوکان خروجی نزدیک به 400 اسب‏بخار تولید می‏کند که تنها 20 اسب ‏بخار از حریف آمریکاییش عقب‏تر می‏ماند. 
اگر طرفدار برندهای ژاپنی هستید، لطفاً خرسند نباشید! زیرا اضافه وزن 179 کیلویی اینفینیتی تمام آمال و آرزوهای شما را نقش بر آب می‏کند. امیدوار بودیم که وقتی خودرو را در آزمون صفر تا 100 آزمایش می‏کنیم، فاصله محسوسی با یوکان ثبت نکنیم، اما این امیدواری بی‏فایده بود زیرا نه تنها این خودرو در تعداد دنده از یوکان عقب‏تر می‏ماند بلکه با اختلاف 1/1 ثانیه‏ای نسبت به جمس در 02/8 ثانیه، عقربه را روی 100 کیلومتر نمایش می‏دهد. البته شایان ذکر است که چندی پیش در مسابقات درگ جزیره کیش اینفینیتی مورد بررسی در غیاب جمس و رنجروور سوپرشارژ با ثبت زمان 9/15 ثانیه به مقام اول کلاس خودروهای شاسی بلند رسید. 
دیسک‏های خنک شونده در هر چهارچرخ به یاری سامانه ضد قفل، توزیع الکترونیکی و ترمز اضطراری، آبروی رفته اینفینیتی را به خانه باز می‏گردانند. به ادعای نگارنده زمانی پی می‏برید که بدانید QX با این جثه و اضافه وزن در کمتر از 70/2 ثانیه از 100 به صفر رسیده و متوقف می‏شود تا آسایش و امنیت سرنشینانش را تضمین کند. 
به چالش مصرف سوخت که رسیدیم دیگر تمام برتری‏ها به نام مبارز ژاپنی رقم خورد. اینفینیتی QX80 هرچند که 2 لیتر از نظر میزان حجم باک سوخت از جمس یوکان کمتر دارد، اما در پیمایش‏های شهری با مصرف 18 لیتری خود مالک خود را کمتر از یوکان به جایگاه سوخت راهی می‏کند. 
در کلاس شاسی بلند‏های فول سایز طول 5290 میلی‏متری، عرض 2047 میلی‏متری و ارتفاع 1940 میلی‏متری ابعاد بزرگی به حساب نمی‏آیند، اما سیل عظیم امکانات کنترلی شامل دوربین و سنسور دید جلو و عقب و سامانه ارائه تصویر 360 درجه‏ای دیگر محدودیتی در زمینه کنترل ابعاد خودرو باقی نمی‏گذارند. 
اگر خاطرتان باشد در آغاز نگارش، خبر از تجهیز این شاسی بلند فول سایز به حالت‏های مختلف رانندگی در مسیرهای خارج جاده‏ای را دادیم. یادتان که نرفته، QX80 فرزند نیسان پاترول فقید است که در سال 2013 توانست در فرودگاه ابوظبی بدون هیچ ارتقای فنی، هواپیمای مسافربری 170 تنی را به فاصله 50 متر یدک بکشد، وزنی که خود برابر با 76 پاترول دیگر بود. 
لطفاً نگران زیربندی و لوکس بودن خودرویتان نباشید، زیرا کف QX بیش از 4/23 سانتی متر با زمین فاصله دارد و از این حیث خیال شما را آسوده نگه می‏دارد. 
اما جالب‏ترین بخش این آزمایش نتیجه‏گیری پایانی آن است، زیرا اینفینیتی QX80 با سیل عظیم امکانات رفاهی و ایمنی با قیمت تقریبی 310 میلیون تومان در جزیره کیش، توجیه خرید در مقابل حریف آمریکایی خود را ندارد، زیرا یوکان در اکثر پارامترها، بالاخص ظاهر فریبنده و جذاب و برچسب قیمتی ارزان‏تر (280 میلیون تومان) از QX80 برتر است. 
 
 

آرایش و تعداد سیلندر

8 سیلندر خورجینی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

5600 سی‏سی

قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)

400/5800 دور

گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه)

560/ 4000 دور

جعبه دنده

7 سرعته پدل شیفت

شتاب صفر تا 100 (روز تست)

02/8 ثانیه

مسافت ترمزگیری از 100 به صفر (ثانیه)

70/2 ثانیه

ابعاد (میلی‏متر)

1940.2047.5290

فاصله بین محورها (میلی‏متر)

3075

حجم صندوق باصندلی/بی صندلی (لیتر)

470/2692

حجم باک بنزین (لیتر)

98

وزن (کیلوگرم)

2785

مصرف سوخت شهری (لیتر)

18 لیتر

ابعاد رینگ/ لاستیک

22/275

سیستم تعلیق

دوجناغی با میل‏های تثبیت کننده

انتقال نیرو

چهارچرخ متحرک غیر دائمی

سامانه فرمان

برقی

قیمت جزیره کیش (تومان)

310 میلیون

قیمت (بازار جهانی)

72 هزار و 345 دلار

 

 

 

تصاویر
نظرات بینندگان
|
امیرمحمد
|
23 تیر 1397 21:40:34
1
0
باسلام و عرض خسته نباشید خدمت همه دست اندرکاران مجله ماشین دراروپا وایران که واقعا بینظیره.من یکی از طرفداران پر وپاقرص مجله ماشین هستم و چون در منطقه محروم سکونت دارم مجله ماشین رو از کتابخانه شهر تهیه و مطالعه میکنم،آخرین مجله ماشینی که به کتابخانه رسید مربوط به اردیبهشت امسال بودو دیگه مجله ماشین نیومد لطفارسیدگی کنید،ممنون.
|
Porsche Design
|
31 تیر 1397 18:11:44
0
0
خودروی خوبیه به هر حال یه شاسی بلند فول سایزه و عاشقان زیادی داره.ولی برا ما جوونازیاد کارسازنیست ما عشق سدانیم.
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس