نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 61
زمان انتشار: 09 دی 1396 11:43:00

تامین سوخت خودروها از دود خانه ها

بنابر پیش بینی ها تا 20 سال آینده بیشتر سامانه حرکتی خودروها در جهان، برقی خواهند شد و در ایده آل ترین حالت، انرژی برقی که از نیروگاه های بادی و خورشیدی ودیگر انرژی ها تجدید پذیر تامین شده در خودروها مصرف می شود و میزان آلایندگی به طور مستقیم به صفر خواهد رسید.اما آیا امکان تولید انرژی برق از این طریق و ارسال آن به جایگاه ها به این زودی در همه کشورها عملی خواهد شد؟
نویسنده: سینا سیدنا
تامین سوخت خودروها از دود خانه ها

دانشمندان و محققان فعال در زمینه خودرو همواره به فکر استفاده از انرژی های جایگزین و پاک در اتومبیل ها بوده اند و دلیل آن هم افزایش آلودگی هوا و تولید گازهای آلاینده از جمله دی اکسید کربن بوده است از طرفی دیگر هم منابع فسیلی در حال نابودی هستند. بنابر پیش بینی ها تا 20 سال آینده بیشتر سامانه حرکتی خودروها  در جهان، برقی خواهند شد و در ایده آل ترین حالت، انرژی برقی که از نیروگاه های بادی و خورشیدی ودیگر انرژی ها تجدید پذیر تامین شده در خودروها مصرف می شود و میزان آلایندگی به طور مستقیم به  صفر خواهد رسید.اما آیا امکان تولید انرژی برق از این طریق و ارسال آن به جایگاه ها به این زودی در همه کشورها عملی خواهد شد؟ در ادامه به بررسی یکی از راه حل های موثر که توسط شرکت  آئودی پیشنهاد و به مرحله عمل رسیده است می پردازیم که هم در حال حاضر می تواند کاربردی باشد و هم در آینده.

از سال 2013 این شرکت در شمال کشور آلمان اقدام به ساخت پروژه ای  کرده است  که در آن می توان با استفاده از ترکیب دی اکسید کربن بدست آمده از خانه ها و هیدروژن موجود در آب ، گاز متان را تولید نمود که درحقیقت همان ترکیب گاز طبیعی بدست آمده از منابع زیرزمینی را دارد  .  به طور کلی از دو طریق می توانیم گاز متان را تولید کنیم در روش اول بصورت بیولوژیکی که از طریق فاضلاب و تجزیه فضولات و مواد غذایی انجام می شود که به آن بیومتان هم گفته می شود و راه حل دوم بصورت  شیمیایی است که در این پروژه  بکار برده شده است و بویژه درکشورهایی که خودروهای مجهز به سیستم سوخت رسانی گاز طبیعیCNG  رایج هستند و شبکه گاز رسانی قوی دارند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در طی فرآیندهای این طرح سه منبع انرژی مفید تولید خواهد شد که شامل  انرژی الکتریکی ، سوخت هیدورژن و گاز متان می شود و می تواند مورد استفاده سه مدل مختلف از خودروها قرار بگیرد و انرژی مورد نیاز برای حرکت آنها را تامین کند. خودروهای با موتور برقی ، خودروهای هیدروژنی و خودروهای با پیشرانه سوخت رسانی CNG .از نقاط مثبت دیگر این طرح استفاده از دی اکسید کربن اضافی است که سالهاست باعث پدیده گازهای گلخانه ای شده و باعث افزایش دمای کره زمین می شود. این پروژه از دو بخش اصلی تشکیل شده است.

در بخش اول نیروی الکتریکی توسط توربین های بادی که در دریا قرار گرفته اند به سمت خانه های مسکونی هدایت می شود. یکی از چالش هایی که نیروگاه های بادی با آن روبرو بوده اند مسئله ذخیره انرژی الکتریکی بدست آمده از انرژی بادی است که نیازمند تاسیسات و باتری هایی است اما در این طرح انرژی الکتریکی مستقیماً پس از تولید و عبور از شبکه برق جهت جداسازی مولکولهای هیدروژن از اکسیژن موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرد و در قسمت الکترولیز استفاده می شود. تا اینجای کار هیدروژن بدست آمده می تواند در خودروهای سلول سوختی استفاده شود. اما در این طرح با استفاده از دی اکسید کربن تولیدی خانه ها که حاصل سوختن مواد سوختی جهت گرمایش خانه بکار برده شده است در یک پروسه جدیدی بکار برده می شود. حال در بخش دوم هیدروژن بدست آمده از فرآیند قبلی در مخزن جدید، با گاز  co2  ترکیب شده و طی مراحلی گاز متان بدست می آید. گاز متان بدست آمده هم قابلیت سوختن در خودرو ها را دارد و هم می تواند آنرا به شبکه گاز طبیعی وصل نمود.

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس