نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 63
زمان انتشار: 10 دی 1396 12:59:00

پدربزرگ به نتیجه خود افتخار می کند! رنجروور قدیمی بهتر است یا مدل جدیدآن؟

بعضی از ماشین ها به همراه خود تاریخچه ای دارند که به آنها نوعی اصالت می بخشد. آنهایی که در جوانی نسل اولیه رنجروور را دیده اند مطمئنا وقتی نسل جدید را بعد 40 سال با امکانات و توانایی های فراوان می بینند برای جوان تر ها از سری اول آن می گویند و تغییرات در نظر آن ها نمود فراوانی دارد.
پدربزرگ به نتیجه خود افتخار می کند! رنجروور قدیمی بهتر است یا مدل جدیدآن؟

 آشنایی با یک خودروی جدید برای همه اقشار جامعه و سنین متفاوت جالب است. اما بعضی از ماشین ها به همراه خود تاریخچه ای دارند که به آنها نوعی اصالت می بخشد. آنهایی که در جوانی نسل اولیه رنجروور را دیده اند مطمئنا وقتی نسل جدید را بعد 40 سال با امکانات و توانایی های فراوان می بینند برای جوان تر ها از سری اول آن می گویند و تغییرات در نظر آن ها نمود فراوانی دارد.در این مطلب مدل 2012  رنجروور با نسل اول آن ملاقات کرده است.


در پایان سال 1948 روور مدل جدیدی از سری یک را به مدل‏های تولیدی خود اضافه کرد و نام آن را استیشن واگن 80 اینچی گذاشت. هدف از طراحی و تولید آن ارائه نسخه ای از سری یک برای افرادی بود که مایل به خرید خودرویی اصطلاحاً همه جا رو بودندکه سطحی از راحتی قابل رقابت با خودروهای استاندارد آن دوران را داشته باشد، منتهی آن مدل نتوانست رفاهی که انتظار می‏رفت فراهم آورد. بنابراین استقبال چندانی از آن نشد و جمعاً تعداد 641 دستگاه از آن به فروش رسید و تولید آن در سال 1951 متوقف شد. علت اصلی ، قیمت بالای آن بود، به‏طوری‏که با قیمت 950 پوند برای سال 1950 گران‏قیمت به شمار می آمد.
 مردان روور این ایده را فراموش نکردند و حدود دو دهه بعد آن را این‏بار در لباسی تازه دوباره وارد خط تولیید کردند، نتیجه کار سرانجام آن شد که آنها می خواستند و طولی نکشید که مدل جدید شهرتی جهانگیر به عنوان یک ماشین بی راهه نورد همه فن حریف اما متمدن به دست آورد.
تولد یک مفهوم 
 بله صحبت از رنجرووری است که در سال 1970 به‏عنوان یک مدل دو در با گیربکس 4 سرعته دستی و پیشرانه 8 سیلندر V شکل به حجم 5/3 لیتر و کاربراتور دو دهنه ساخت بیوک و به‏صورت دو دیفرانسیل عرضه شد. بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان پیش درآمد کلاس اس‏یووی یاد می کنند.  مدلی را که در تصویر مشاهده می‏کنید ساخت سال 1973 است که به رنگ طلایی باهامایی با بهترین پوشش چرم طبیعی برای صندلی‏ها عرضه شده بود. در کنار آن نسل امروزی مشاهده می شود که بدنه و شاسی یکپارچه ساخته شده از آلومینیم دارد و از یک موتور دیزلی فوق‏العاده قدرتمند و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره می‏برد.
رنجروورهای اولیه به نحو تعجب‏آوری فاقد هر گونه تجملاتی بودند. تغییرات، زمانی روی داد که لندروور در سال 1979 از شرکت روور جدا شد و تحت پوشش و چتر حمایتی بریتیش لیلاند (البته به‏صورت مستقل از نظر عملیاتی) قرار گرفت و نگاه مدیران آن به رنجروور تغییر پیدا کرده و به آن به‏عنوان یک کالای لوکس نگاه کردند.
این جدایی اتفاق دیگری را نیز در پی داشت و آن انجام اولین سرمایه‏گذاری واقعی در رنجروور بود که از بدو ورود آن به بازار انجام نشده بود. اولین مدل چهار در آن از اوایل دهه 1980 به بازار عرضه شد و به فاصله کمی پس از آن گیربکس اتوماتیک آن عرضه شد و سطح کیفی و میزان تجهیزات آن به تدریج تا زمان توقف تولید آن که در اواسط دهه 1990 میلادی ادامه داشت، تدریجاً ارتقاء پیدا کرد. 
هزار رفاه نداشته!
مدلی که تصویر آن را مشاهده می‏کنید یک مدل لوکس نیست، چون نه تنها فاقد رادیو و همینطور سیستم صوتی است، بلکه فاقد هر گونه تجهیزات رفاهی بوده و مضحک‏تر از آن اینکه شما می‏توانید نور خورشید را از میان درز و شکاف بین در طرف سرنشین کناری راننده و همینطور گلگیر جلو مشاهده کنید!
سوار شدن به منظور قرار گرفتن پشت فرمان برای راننده تجربه‏ای بود که تا آن زمان فقط با سوار شدن به کامیون یا وانت بار به‏دست آورده بودند. صندلی‏های جلو در ارتفاع بالایی قرار گرفته بودند، آن هم روی پایه‏های مخصوص، بنابراین سرشینان عقب، می‏توانند پاهای خود را زیر آن پایه‏ها قرار دهند و در غیر این صورت دسترسی به قسمت عقب بدون وجود درب عقب با دشواری انجام می‏گرفت.
آنچه که در مدل قدیمی احساس نیاز می‏شد ، فضای سر برای سرنشینان عقب بود زیرا برای افرادی که قدی بیش از 180 سانتی‏متر داشته باشند، سر آنها با سقف برخورد پیدا می‏کند.
بعد از سوار شدن به مدل قدیمی، خود را در فضایی با دید خوب پیدا می‏کنید که این مهم به لطف ستون‏های باریک سقف ایجاد شده، ضمناً با توجه به اینکه آینه‏ها جانبی در بر روی گلگیر های جلو نصب شده‏اند و درپوش موتور کاملاً صاف است، لذا راننده و سرنشین کناری او تشخیص می‏دهند که گوشه‏های جلوی خودرو در چه نقطه‏ای هستند.
نسخه گذشته از نظر فیزیکی کوچک‏تر از مدل امروزی بوده و دلایل آن همانند هر خودروی امروزی نسبت به مدل‏های دهه 70 بکارگیری مسائل ایمنی را شامل می شود. موتور 8 سیلندر V شکل آن با حالتی بغض آلود استارت خورده و در دور آرام به کار خود ادامه می‏دهد. کلاچ آن و فرمانی که فاقد سیستم کمکی است، به‏گونه‏ای کاملاً قابل پیش‏بینی شده سنگین هستند، اما بعد از مدتی، کار کردن با آنها برای راننده آسان می‏شود. توصیه شده که با مدل قدیمی سریع رانندگی نکنید!
عملکرد فرمان آن خوب بوده و ترمزها از حساسیت پائینی برخوردارند و عدم قابلیت مناسب آنها از قبل پیش‏بینی شده بود و می‏توان آن را به یک سوپر تانکری شبیه کرد که در یک دریای متلاطم بیش از حد بار زده است.
میزان بازی فنرها زیاد است، اما چنانچه میزان بار روی در پشتی زیاد باشد، قبل از آنکه شما متوجه شوید سیستم تعلیق دچار حالت چنباتمه زدن شده و کارایی خود را از دست می‏دهد. البته میزان راحتی رنجروور در حرکت جاده‏ای در سطح قابل قبولی بوده، اما میزان حرکت اکسل آن قابل مقایسه با رنجروورهای امروزی نیست. رنجروورهای امروزی به‏دلیل برخوردار بودن از کمک فنرهای گازی، همواره ارتفاع را در سطح ثابتی حفظ می نمایند.

و اما 40 سال بعد...
به ندرت خودرویی را پیدا می‏کنید که کابین آن به لوکسی این ماشین باشد و در ضمن بتواند داخل آبی به عمق 900 میلی‏متر حرکت کند.این خودرو به عنوان خودروی لوکس سال 2012 انتخاب شد و مدل قدیمی به هیچ عنوان قابل مقایسه با مدل جدید نبوده، اما به‏عنوان یک خودروی کامل با آن برابری می‏کند.
قیمت مدل قدیمی نمایش داده شده در این مقاله که سال ساخت آن 1973 بوده، با میزان کارکرد کم یعنی حدود 28 هزار کیلومتر حدود 60 هزار پاوند است.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس