نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 66
زمان انتشار: 11 دی 1396 12:03:00

چرا بجای سراتو 2017 ، مدل قدیمی‏ آن‏را عرضه می کنید؟

سراتو وطنی در برابر سراتو اوریجینال! حضور نام‏هایی مانند کیا سراتو، هیوندای i20 . . . و مونتاژ آنها توسط خودروسازان کشور، تا‏حدودی باعث دلگرمی مشتریان شده و از آنجا‏که عامل قیمت و بودجه مصرف‏کننده، یکی از گزینه های اصلی خرید هر خودرو است، پس مصرف کنندگان می‏توانند خریدی مقرون به‏صرفه داشته باشند.
نویسنده: سلمان امیدبخش
چرا بجای سراتو 2017 ، مدل قدیمی‏ آن‏را عرضه می کنید؟

 حضور نام‏هایی مانند کیا سراتو، هیوندای i20 . . . و مونتاژ آنها توسط خودروسازان کشور، تا‏حدودی باعث دلگرمی مشتریان شده و از آنجا ‏که عامل قیمت و بودجه مصرف‏کننده، یکی از گزینه های اصلی خرید هر خودرو است، پس مصرف کنندگان می‏توانند خریدی مقرون به ‏صرفه داشته باشند. اما در‏زمینه کیفیت تولید، سطح تجهیزات، عملکرد فنی و بالاخره قیمت نهایی محصول می‏توان به تفاوت‏هایی نسبتاً قابل تامل و توجه اشاره داشت، به‏‏طوری‏که فاصله قیمتی این مدل‏ها با نسل نو آنها چندان زیاد نیست و بنابراین قیمت تمام شده مدل مونتاژ شده ،گران و غیرمنطقی به‏ نظر‏می‏رسد. 

کیا سراتو 2010 از حدود 2 ‏سال گذشته توسط گروه خودروسازی سایپا مونتاژ می‏شود و خیلی از مصرف‏کنندگان به این اتفاق روی‏ خوش نشان‏داده و آن را در لیست گزینه ‏های خرید خود قرار دادند. اما با تمام انتظارات، نکات مثبت سراتو تا حدود زیادی رنگ باختند. مصرف‏کننده وطنی به حذف آپشن‏ های مورد نیاز و قابل توجه هر خودروی تولید داخل دیگر عادت کرده، اما این موضوع در رابطه با سراتو به حد کمال رسید! البته اگر این مورد در زمینه تجهیزات رفاهی اتفاق بیفتد، می‏توان آن را قابل هضم دانست؛ اما برای کاهش تعداد اربگ‏ها و حذف سامانه کنترل پایداری نمی‏توان دلیلی منطقی یافت. از‏آنجا که کیفیت مونتاژ و رنگ بدنه، نوع سواری و کیفیت داخل کابین خودروی مذکور نیز با نمونه وارادتی هم سن و سال خود آن تفاوت‏های ملموسی دارد، به‏ طور حتم مصرف‏کننده با خرید سراتو احساس کرده که خود را با اسم و رسم برند و مدل مونتاژ شده گول زده و مدام به سرزنش خویش می‏پردازد! 

اما سؤال اینجاست که در بازار خودروی کشورمان، چرا چنین اتفاقی رخ‏می‏دهد!؟ 

چرا کیا سراتو مونتاژ سایپا که سال نسل آن به 2010 بر می‏گردد، می‏بایست تنها حدود 30 تا 40‏میلیون‏تومان از مدل فول 2017 خود ارزان‏تر باشد؛ آن هم نمونه‏ای که از بهترین سطح تجهیزاتی، فناوری قوای محرکه و بالاترین سطح ایمنی تائید شده توسط موسسات اروپایی و آمریکایی سود برده و ظاهر آن نیز برگ برنده دیگری برای کسب سهم بیشتر از بازار است. از طرفی، قیمت پایه آن در بازارهای جهانی از حدود 19 هزار دلار شروع می‏شود که این مورد هم خریداران و کارشناسان را به تفکر بیشتر وادار می‏کند که چرا هرچه مدل خودرو قدیمی‏تر است، مونتاژ آن با قیمت گران‏تری در کشور انجام می‏شود!؟ 

انجام پروسه مونتاژ خودرو در‏ایران کار آسانی نبوده و خودروسازان برای کسب سود‏بیشتر تمایل دارند که وارد‏کننده باشند، زیرا در این صورت علاوه بر جذب خریداران بیشتر، فروش راحت‏تری را در کوتاه‏ مدت تجربه خواهند‏کرد که این‏مورد به ‏نفع هر دو طرف خواهد بود. از‏طرفی، سایپا تصمیم گرفت تا با ارائه نمونه آپشنال! تعدادی از آپشن‏های حذف شده را دوباره به اتومبیل هدیه کند و با این زیرکی بتواند خریداران بیشتری به‏سمت خود جذب نماید! 

شاید نمونه چنین کاری البته تنها به‏صورت استفاده از نام متفاوت را در خودروی پژو 207 دیده بودیم، در صورتی که نام اصلی آن207+ بود! در‏هر‏صورت؛ ارائه مدل آپشنال هم دردی دوا نخواهد‏کرد و تنها به قیمت تمام‏ شده سراتو افزوده و فاصله قیمتی آن با دیگر رقبا و نسل نو خود را به‏حداقل می‏رساند، این کار نه‏تنها باعث کم‏رنگ شدن بازار و حذف تدریجی آن از لیست گزینه‏ های خرید مصرف‏کنندگان خواهد‏شد، بلکه در‏گذر زمان نیز این موضوع به ‏ذهن مصرف‏کننده خطور می‏کند که با تهیه بودجه‏ای بیشتر، نمونه‏ای با کیفیت‏تر و سطح تجهیزاتی بیشتر را در زمان مناسبی خریداری‏نماید. 

زمانی که به کیفیت اشاره می‏کنیم، هرچند که یک واژه کلی است، اما موارد متعددی چون بدنه، کابین، عملکرد فنی و دوام خودرو را شامل می‏شود که همواره از اولویت‏های خریداران است، موردیکه در نمونه‏ های هم قیمت یا ارزان‏تر از سراتو سایپا مانند لیفان ‏820  و یا مدل‏های کارکرده‏ای چون مزدا‏3 جدید و MG شرایط بهتری دارد! 

حال سؤال اینجا است که مدیران ارشد گروه سایپا آیا به چنین موارد واضح و ساده‏ای آگاه نیستند؟ و اینکه چرا نسل ‏نو سراتو برای مونتاژ انتخاب نشد؟ در جواب باید گفت که پروسه عقد قرارداد مونتاژ یا واردات در‏کشورمان با کند‏ترین شکل ممکن پیش رفته و همواره در آن تعلل، بی ثباتی و تصمیم‏گیری‏های غلط و عجولانه به ‏چشم می‏خورد. 

بنابراین، قرارداد سراتو هم شاید حدود 5 ‏سال قبل و تا پیش‏از معرفی نمونه 2014 می‏بایست نهایی می‏شد، اما این اتفاق نیفتاد و اگر هم به‏سرانجام رسید، تجربه تلخ نیسان مورانو در مدل‏های 2008 و 2009 را یادآور‏ی می‏کند. راه دوری نرویم و حدود 10 سال پیش همین داستان برای رنو مگان هم رخ‏داد، تا جائیکه نویسنده «مجله ماشین» نوشت: رنو مگان... سرانجام آمد! 
 
تصاویر
خارجی مونتاژ
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس