نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 79
زمان انتشار: 17 دی 1396 11:31:00

تست فنی و مقایسه رنو فلوئنس دنده دستی و اتوماتیک

شیوه خرید خودرو در کشورمان تا‏حدود زیادی متفاوت از دیگر نقاط جهان است، هرچند می‏توان گفت که پس از بودجه اکثر خریداران به طراحی و سپس برند، مشخصات فنی، سطح تجهیزاتی و خدمات‏پس‏از فروش توجه می‏کنند.
نویسنده: سلمان امیدبخش
تست فنی و مقایسه رنو فلوئنس دنده دستی و اتوماتیک

 مجله ماشین/ شیوه خرید خودرو در کشورمان تا‏حدود زیادی متفاوت از دیگر نقاط جهان است، هرچند می‏توان گفت که پس از بودجه اکثر خریداران به طراحی و سپس برند، مشخصات فنی، سطح تجهیزاتی و خدمات‏پس‏از فروش توجه می‏کنند. البته این پارامترها به جز دو مورد اول در اکثر اوقات جای خود را با یکدیگر عوض می‏کنند و دلیل آن هم چیزی نیست جز تصویر‏ذهنی از یک برند. با این وجود، برخی از برندها و مدل‏ها در ایران به‏دلایل مختلفی نه‏تنها در آخرین اولویت‏ها قرار می‏‏‏‏گیرند، بلکه گاهی اوقات اصلاً به‏عنوان گزینه خرید هم به‏ذهن مصرف‏کننده خطور نمی‏کنند! شاید با مرور مدلی از یک برند بتوانیم به‏این دلایل پاسخی منطقی دهیم. 


سدان‏های کلاس‏C یکی از پرفروش‏ترین اتومبیل‏های ایران هستند که از‏جمله آنها می‏توان به هیوندای الانترا، کیا سراتو، تویوتا کرولا، مزدا‏3 جدید (خیلی وقت است که قدیمی شده!) میتسوبیشی لنسر و سرانجام رنو فلوئنس اشاره‏کرد. نمونه آخر طی 5‏سال اخیر در‏کشور حضور داشته و با توجه به اینکه یک برند اروپایی است، انتظار می‏رفت که موفقیت‏ها و آمار فروش مناسبی را کسب‏کند، اما به‏هرحال داستان دیگری برای آن رقم‏خورد. 
به‏سراغ نمونه‏های دستی و اتوماتیک فلوئنس می‏رویم. این رنو اتوماتیک مدل 2016 به‏رنگ‏سفید در‏معرکه حاضر است و عناصر طراحی آن با نمونه 2014 تفاوت چندانی ندارد. البته نسبت به مدل دستی دارای وجه تمایزاتی در جلوپنجره، گرافیک چراغ‏های عقب، ابرویی چراغ‏های جلو، وجود مه‏شکن در سپر و رینگ‏های آلیاژی بوده، اما اساس کار تغییری نکرده‏است. فلوئنس اتومبیلی با طراحی معمولی و کم‏هیجان به نظر می‏رسد و شاید بتوان گفت که جلوپنجره آن تا‏حدودی جذاب است، البته این مورد هم به‏واسطه لوگوی بسیار بزرگ سازنده حاصل‏شده که انگار هر‏سال هم رشد‏می‏کند! ابعاد بدنه این خودرو محافظه‏کار، بزرگ بوده و به‏همین دلیل فضای داخل و صندوق‏بار کاملاً مناسب یک‏خانواده 4 یا 5‏نفره است. 
ورود و نشستن روی صندلی راننده به‏آسانی انجام می‏شود، ابتدا با نمونه‏اتوماتیک کار را شروع می‏کنیم. صندلی‏ها حمایت نسبتاً مناسبی دارند. رنو به‏آسانی شتاب می‏گیرد و دست‏اندازها و ناهمواری‏های معروف خیابان‏های تهران را منتقل نموده و کمی خشک احساس می‏شود. تعادل خودرو مناسب بوده و فرمان‏پذیری آن برای این کلاس قابل‏قبول است. 
موردی که کمی به‏مذاق خوش نمی‏آید، صدای ویز ویز مداوم گیربکس ضریب متغیر (CVT) در سرعت‏های بالا است، البته این مورد خیلی آزاردهنده محسوب نمی‏شود، چون قدرت پیشرانه کافی و مناسب بوده و هماهنگی آن با جعبه‏دنده قابل‏قبول است. یکی از نکات مثبت فلوئنس فاصله زیاد کف‏خودرو از سطح زمین است که این روزها برای هر سدان اسپرتی مزیت محسوب می‏گردد. اما می‏توان گفت که دید‏عقب چندان خوب نیست و حتی برای پیچیدن و وارد شدن به اتوبان، بهتر است به چشمانتان بیشتر اعتماد‏کنید تا آینه‏ها! از طرفی، اگر بخواهیم به دیگر نقاط ضعف گونه اتوماتیک آن بپردازیم، باید به ترمزها اشاره شود، جایی که نباید میخکوب کردن خودرو را از آنها انتظار داشت. 
سطح تجهیزاتی این مدل هم مناسب است که می‏توان به مواردی مانند، سانروف، سیستم صوتی Bose همراه با 12‏بلندگو، صندلی‏برقی راننده با گرم‏کن، دوربین دید‏عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجزا برای سرنشینان جلو و همراه‏با دریچه برای عقب، استارت بدون کلید، ترمز‏برقی و 6‏عدد اربگ اشاره‏کرد. 
پس از تصویربرداری و گفتگو با مالکان به سراغ نمونه‏دستی می‏رویم. اینجا از تنظیم برقی صندلی‏ها خبری نیست، اما خوشحالیم که نسبت به مدل 2014 حالا زیرآرنجی در کنسول وسط به‏چشم می‏خورد! انتظار داشتیم که همان خشکی مدل اتوماتیک را هم تجربه‏کنیم، اما در‏کمال تعجب، خودرو نرمی مناسبی ارائه می‏دهد. احتمالاً دلیل این موضوع استفاده از دو برند متفاوت جهت لاستیک‏هاست. 
بلوار خلوتی را انتخاب‏کرده و پرگاز به‏راه می‏افتیم، شتاب مدل‏دستی فلوئنس شما را متعجب خواهد‏کرد و دنده‏یک تا حوالی سرعت 60 کیلومتر بر‏ساعت پر‏می‏شود، از طرفی، موردی که بیشتر هم باعث تعجب ما شد، ترمزهای قوی‏تر نسبت به گونه اتوماتیک بود که بسیار خوب و مطمئن عمل کردند. علاوه‏بر میدان دید‏کم، شاید بتوان گفت که کلاچ نسبتاً سفت هم می‏تواند به عنوان یکی از نکات‏منفی تلقی‏شود، ضمن اینکه صدای پیشرانه به‏داخل کابین نفوذ کرده که دلیلش عدم وجود نمد در‏موتور است! بوق هر‏دو مدل هم ضعیف است! 
رنو‏فلوئنس بی‏شک در بخش فنی و فضای داخلی جادار و راحت می‏تواند نظر خانواده‏ها و علاقه‏مندان جوان را به‏خود جلب‏کند. از طرفی، چون نمونه‏ای از یک برند‏اروپایی است، چنین موردی می‏تواند بر ذهنیت خریداران برای انتخاب فلوئنس تأثیر‏بگذارد. اما این همه داستان نیست و طی چندین‏سال حضور برندهای اروپایی در کشور، به این نتیجه رسیده‏ایم که اگر برند و مدلی برای مصرف‏کننده وطنی غریبه باشد و یا واردکننده حمایت‏های مناسبی در زمینه خدمات فروش و پس‏از‏فروش ارائه ندهد، برای بقا و موفقیت آن تضمینی وجود نخواهد داشت. 
علاوه بر این، استراتژی تعیین قیمت هم مورد بسیار تأثیرگذاری است. فلوئنس به پشتوانه برندی چون رنو وارد ایران شد، اما نقش وارد‏کننده به همین جا ختم می‏شد که تنها افت فروش این مدل را نظاره‏گر باشد و برای افرادیکه حتی تا یک‏سال! هم در صف‏انتظار صبر کرده‏اند، تنها تحویل هفته‏بعد، ماه بعد و ... را وعده دهد!! خدمات پس از فروش آن هم که دیگر جایگاه ویژه‏ای دارد و بهتر است وارد این مقوله نشویم، زیرا سخنان کمتر مالکی از رضایت‏مندی خبر می‏دهد! 
نکته‏ای که مالکین در روز آزمایش هم به آنها اشاره کردند. در طول بررسی فلوئنس اتوماتیک متوجه بوی ترشی و شور! در کابین شدیم و وقتی علت را از مالک سوال کردیم، وی به خرابی فیلتر سامانه تهویه اشاره‏کردند که با وجود سفارش قطعه مورد‏نظر، چندین ماه گذشته و ایشان باید با این بو و رایحه آزاردهنده کنار بیایند! حال تصور کنید چند روز دیگر هم به بخاری نیاز است و شرایط حادتر هم خواهد شد! 2‏هفته پس‏از آزمایش فلوئنس های پرحاشیه، مالک با ما تماس‏گرفت و ضمن اشاره به گذشت 5‏ماه از سفارش قطعه مورد‏نظر و عدم پیگیری و تهیه نمایندگی، با این جمله از سمت کارشناس مربوطه مواجه‏شد: چون به نمایندگی دیگری از نگین‏خودرو مراجعه کرده‏اید، تامین و تعویض این قطعه شامل گارانتی نمی‏شود!! این یعنی نمایندگی ها هم خودشان را قبول نداشته و احتمالاً علاوه‏بر سر‏خود عمل‏کردن، ضوابط دفتر‏مرکزی در رعایت اصول گارانتی و ارائه سرویس، نقشی ندارد. از طرفی، مالک فلوئنس دستی که از بدقولی‏های واردکننده بیم داشت، تصمیم گرفت علاوه‏بر مراجعه به نمایشگاه ماشین و حداقل انتظار برای تحویل گرفتن خودرو، حدود 2‏میلیون تومان هم برای این خرید صرفه‏جویی کند! شاید بتوان‏گفت این ترس و نگرانی، نتیجه تبلیغات منفی دهان به دهان دیگر مالکین و صبوران! است. 
انتظار داشتیم که گله و شکایت به همین چند مورد ختم شود، اما مالکان هم مانند ما از بالا و پایین شدن آپشن‏های دو‏مدل سردرگم و گیج شده بودند! در‏بازه‏ای از زمان‏عرضه، شرکت واردکننده یا تخفیف می‏گذارد و آپشن‏ها را حذف می‏کند، یا همان موارد را به‏صورت ویژه در‏اختیار مالکین قرار‏می‏دهد، یا‏اینکه بدون دریافت هزینه روی خودرو وجود‏دارند و یا ...! و هنوز هم برای این بی‏ثباتی و عدم احترام به مشتریان دلیلی پیدا نکرده‏ایم جز سیاست‏های نادرست و غیرمنطقی شرکت مذکور! 
حال که رنو با مدل‏های لوکسی مانند تلیسمان و کولئوس، آمار فروش مناسبی را در بازارهای جهانی به‏ثبت رسانده، بهتر است که برای بازه‏‏قیمتی فلوئنس، شرایط فروش، تحویل و مهم‏تر از همه خدمات پس‏از‏فروش آن چاره‏ای بیندیشد، زیرا مدل‏های دستی و اتوماتیک آن در‏حد برچسب قیمتی خودروی تندر 90 با یکدیگر اختلاف دارند که واقعاً قابل‏توجه است و آیا این تفاوت قیمت غیر منطقی تنها به‏دلیل وجود آپشن‏های اضافه‏تر لحاظ شده است!؟ آن هم تجهیزاتی که خریداران نمی‏توانند به وجود آنها در پیش فروش‏های فصلی واردکننده مطمئن باشند! شاید با یک محاسبه ساده بتوان گفت که فلوئنس قافیه را به رقیبان زیبا و مجهز خود باخته و از طرفی چوب سیاست‏های غلط شرکت واردکننده را می‏خورد. تا‏جاییکه در دو‏رده قیمتی یک شکست‏خورده محسوب می‏شود 
در‏پایان، ضمن تشکر از همکاری مالکین محترم خودروها، سرکار خانم عفت‏فاتح و آقای سروش کیان‏آرا و مساعدت آقای دانیال فاتح، توجه خوانندگان محترم «مجله ماشین» را به جدول مشخصات فنی رنو فلوئنس دستی و اتوماتیک جلب می‏کنیم. 
 مقایسه مشخصات فنی رنو فلوئنس

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

خطی/4

حجم پیشرانه (سیسی)

1997

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6000/143

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

3750/195

وزن خالص (کیلوگرم)

1388 (1353)

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

1/10 (9/9)

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

195 (200)

نوع جعبه دنده

ضریب متغیر (6 سرعته دستی)

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1485×1813×4618

فاصله محوری (میلی‏متر)

2700

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

ابعاد لاستیک‏ها

205/60R16

حجم صندوق بار (لیتر)

530

حجم مخزن سوخت (لیتر)

60

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

8/7 (7/6)

حدود قیمت (میلیون تومان)

150

اعداد داخل پرانتز مربوط به نمونه دستی است.

 

 

تصاویر
نظرات بینندگان
|
مسعود
|
20 خرداد 1397 15:07:14
4
0
ظاهرا نویسنده بجای نقد و مقایسه فلوئنس در کار تخریب این ماشین خوب بوده.
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس