پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » جوک یا کپچر ؟ یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار
1 10

جوک یا کپچر ؟ یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار

۱۳۹۶-۱۰-۲۴

واردات کپچر از سال 2016 توسط ایران‌خودرو آغاز شد و در سری نخست با استقبال چشمگیر مشتریان همراه بود اما به تدریج و با ورود رقبایی نظیر تیوولی و 2008، تب خرید کپچر در بازار، اندکی افت کرد ولی همچنان این فرانسوی ارزش خرید بالایی دارد. نیسان جوک نیز به‌واسطه چهره متفاوتش، توانسته در عرض همین چند سال نظر مشکل پسندان را به خود جلب کند.

مجله ماشین – نوشته : سید سروش سیدی  / نیسان با ارائه مدل جوک ،تعریف جدیدی از یک طرح نامتعارف را به جهانیان معرفی کرد. خودرویی که به شتر گاو پلنگ دنیای طراحی معروف است. اندامی کاملاً عضلانی داشته و البته به کارگیری ۶ چراغ در نمای جلو مصداق بارز آن است که یک ورزشکار پرورش اندام لباس دلقک ‏های سیرک را بپوشد!

اما رنو با پیاده کردن خط مَشی جدید خود، نظیر جلو پنجره V شکل، لوگوی بزرگ رنو و به کارگیری نوارهای کرومی ظاهر دلچسب‏تری را پدید آورده است. به بخش عقب جوک که می‏نگریم، چراغ ‏های بومرنگ مانند، ‏هارمونی بیشتری نسبت به نمای جلوی خودرو برقرار کرده ‏اند. این رویه در کپچر با به کارگیری نوار کرومی در هماهنگی با جلو پنجره خودرو و چراغ‏های متقارن عیناً تکرار شده است.

 

کیفیت مواد به کار رفته در کابین هر دو اتومبیل در یک سطح هستند، منتها از بُعد طراحی و به روز بودن داشبورد، نتیجه به سود کپچر به پایان می‏رسد. فضای سرنشینان عقب رنو، با نیل بر فاصله محوری ۲۶۰۶ میلی‏متری نسبت به فاصله ۲۵۳۰ میلی‏متری نیسان، در وضعیت سخت‏تری قرار گرفته، اما سهولت پیاده شدن از آن یک امتیاز دیگر به سود این فرانسوی کوچک رقم می‏زند.

5 8 4 10

قطعاً اگر هر کدام از این کراس ‏اور های کامپکت را انتخاب کنید، فضای حمل بار مورد توجه قرار می‏ گیرد، لذا باید اذعان کنیم رنو در این بخش بر حریف خود چیره شده و با تجهیز کپچر به فضای ۴۵۵ لیتری در مقابل فضای ۳۷۷ لیتری نیسان، خانوادگی‏ تر جلوه می‏ کند.
در مجموع، دو خودرو با توجه به قرارگیری در یک کلاس مشخص و طیف خاص مشتریان، از ظاهری قابل قبول و چشم نواز بهره می‏برند، اما برای کمتر دیده شدن باید حتما کپچر را انتخاب کنید.
هر دو خودرو به سیستم ورود بدون کلید مجهز هستند و برای بیدار کردن پیشرانه‏ هایشان باید دکمه استارت فشرده شود. در یک سو با یک پیشرانه ۱۶۰۰ سی‏سی تنفس طبیعی و در سوی دیگر با یک موتور ۱۲۰۰ سی ‏سی توربوشارژر دار با خروجی یکسان مواجه هستیم. صدای خروجی و ایزوله کابین هر دو اتومبیل در یک سطح هستند، ولیکن در سرعت‏ های بالا نفوذ صدا به داخل کپچر بیش از جوک اندازه‏ گیری شد.

3 10

جعبه دنده به کار گرفته شده در نیسان، از سری ضریب متغیر ایکس ترونیک این خودروساز بوده که در محصول خوشنامی هم چون تینا هم به کار گرفته می‏شود و حس سواری منحصر به خود را دارد.
اما در آن سو کپچر از جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه بهره می‏برد که شتاب آن ثبت عدد ۴/۱۲ ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت است.
حال این نتیجه برای جوک به همت جعبه دنده ضریب متغیر و البته اضافه وزن ۱۶۲ کیلویی، در ۹/۱۱ ثانیه به دست آمد. سامانه ترمز در این بخش به کمک رنو می ‏آید و با به جا گذاشتن زمانی در حدود ۳ ثانیه برای توقف از سرعت صد کیلومتر بر ساعت، برتری خود نسبت به زمان ۳۸/۳ ثانیه ‏ای نیسان را به رخ می‏کشد.
مجموعه تعلیق هر دو خودرو به صورت مشترک مک فرسون و فنر مارپیچ بوده، اما نیسان سواری خشک‏تری نسبت به رنو دارد.

6 7

مصرف سوخت

کپچر که از سوی شرکت مادر به موتوری با حجم کمتر و قدرتی برابر با نمونه تنفس طبیعی مجهز شده، مصرفی بیش از رقیب خود با حجم بالاتر پیشرانه را به ثبت می‏ رساند.
اگر بخواهیم خیلی ساده نقد کنیم به کارگیری سامانه پرخوران نظیر توربوشارژر برای رسیدن به مصرف سوخت کمتر تا حدودی محال به نظر می‏ رسد، زیرا رانندگی مالکان خودروها و در خواست ارائه قدرت آنی، موجب فشار بیش از اندازه به پدال گاز شده و عددی بیش از عدد ثبت شده از طرف شرکت مادر را نمایش می‏ دهد.
ثبت مصرف ۸ لیتری کپچر در مقابل مصرف ۹/۶ لیتری نیسان، تمام هدف گذاری‏ های خودروسازان و ادعای برتری موتورهای کم حجم مجهز به پرخوران را نقض می‏ کند.از آن جا که هر دو اتومبیل، در کلاس کراس ‏اور های کامپکت قرار می‏گیرند، از حیث ابعاد بدنه تا حدودی مشابه یک دیگر اندازه ‏گیری شده‏اند، اما در مقام راننده، کنترل ابعاد رنو به سرعت در ذهن مالک نقش می‏ بندد.
نیسان جوک مورد بررسی از نمونه ‏های نیمه فول ارائه شده از سوی نیسان بوده و از امکاناتی هم چون دوربین و سنسور دید عقب بهره نمی‏ برد، اما کیفیت سامانه صوتی جوک که برخلاف کپچر به ورودی USB مجهز نیست، بهتر ارزیابی می‏ شود.

2 10

البته نیسان در زمینه ایمنی پا را فراتر از رنو گذاشته و جوک را با ۶ کیسه هوا وارد رقابت کرده، که نسبت به کپچر، ۲ کیسه هوا بیشتر دارد. از دیگر امکانات رفاهی مورد نظر راننده در هر دو خودرو، کروز کنترل، بلوتوث، حالت رانندگی اقتصادی و نرمال را می‏توان نام برد.

در مجموع باید گفت نظر به پرسشی که در آغاز نگارش مطرح شد، با توجه به ضعف‏ های یاد شده در هر دو اتومبیل، نیسان جوک فرزند معتبرتری برای پلت‏فرم B رنو- نیسان است، هرچند که برای انتخابش باید با ظاهر عجیب آن کنار بیایید و البته ساکن یکی از مناطق آزاد کشور باشید.

 رنو کپچرنیسان جوک
تعداد/حجم سیلندر۴ سیلندر / ۱۱۹۷ سی‏سیتوربو ۴ سیلندر /۱۵۹۸ سی‏سی
اسب‏بخار/دور در دقیقه۱۱۶/۴۹۰۰۱۱۷/۶۰۰۰
گشتاور/دور در دقیقه۱۹۰/۲۰۰۰۱۵۷/۴۰۰۰
جعبه دنده۶ سرعته دوبلکلاچ ضریب متغییر CVT
سیستم تعلیق جلو/عقبمک فرسون/فنر مارپیچمک فرسون/فنر مارپیچ
شتاب صفر تاصد (روز تست) (ثانیه)۴/۱۲۹/۱۱
مسافت ترمز‏گیری از صد به صفر (ثانیه)۳۳۸/۳
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر)۸۹/۶
فضای صندوق (لیتر)۴۵۵۳۷۷
حجم باک سوخت (لیتر)۴۵۵۰
طول/ عرض/ ارتفاع (میلی‏متر)۴۱۲۲/۱۷۷۸/۱۵۶۷۴۱۲۵/۱۷۶۵/۱۵۷۰
فاصله بین محورها (میلی‏متر)۲۶۰۶۲۵۳۰
وزن (کیلوگرم)۱۱۸۰۱۳۴۲
قیمت (تومان)۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×