سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » لذت رانندگی با میتسوبیشی ASX نسخه ۲۰۱۷
r2

لذت رانندگی با میتسوبیشی ASX نسخه ۲۰۱۷

۱۳۹۹-۰۸-۱۱

میتسوبیشی ASX شاسی‌بلند کامپکت ژاپنی است که از سال ۱۹۹۱ میلادی در جهان عرضه می‌شود. شرکت‌های خودروساز ژاپنی در تمام طول تاریخ فعالیت خود، به ساخت و طراحی کم‌نظیر انواع شاسی‌بلندها معروف هستند. ASX نیز یکی از همین موفق‌های جذاب است.

رپورتاژ / میتسوبیشی ASX شاسی‌بلند کامپکت ژاپنی است که از سال ۱۹۹۱ میلادی در جهان عرضه می‌شود. شرکت‌های خودروساز ژاپنی در تمام طول تاریخ فعالیت خود، به ساخت و طراحی کم‌نظیر انواع شاسی‌بلندها معروف هستند. ASX نیز یکی از همین موفق‌های جذاب است.

این خودرو که تا کنون سه نسل از آن وارد بازار جهانی شده است در کشورهای مختلف با نام‌ها RVR و اوتلندر نیز شناخته می‌شود. ASX در این سه نسل، با بازطراحی‌های میان‌نسلی دستخوش تنوع و نوآوری بوده است. تا جایی که میتسوبیشی حتی پس از ۱۰ سال از ارائه آخرین نسل از آن، همچنان عرضه فیس‌لیفتی از نسل سوم آن را به ارائه نسل چهارم در ۲۰۲۰ ترجیح داده است.

از نسل سوم اوتلندر نسخه‌های فیس‌لیفت ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توسط آریان‌موتور وارد کشور شده‌اند. اکنون می‌خواهیم به بررسی تجربه رانندگی با آخرین نسخه وارداتی به کشور که ۳ سالی از حضورش در جاده‌ها می‌گذرد، بپردازیم.

برتری‌های مثال‌زدنی میتسوبیشی ASX

احتمالاً پس از سه سال از ورود و عرضه یک خودرو به بازار جهانی و سپس بازار کشور، به اندازه کافی از خصوصیات و مشخصات فنی و ظاهری آن خوانده و شنیده‌اید. بنابراین مستقیم به سراغ تجربه رانندگی با این میان‌سایز نسبتاً بیابانی ژاپنی می‌رویم.

ممکن است با شنیدن نام گیربکس CVT برای یک خودروی شاسی‌بلند کمی دلسرد شوید. اما میتسوبیشی ASX از همان ابتدا با درنظر گرفتن شیفترهای دنده پشت فرمان و قابلیت تغییر حالت جعبه دنده به حالت دستی سعی کرده هیجان لازم را برای شروع کار حفظ کند. البته که در صورت رانندگی با این خودرو، متوجه خواهید شد که خبری از صداهای نامعمول گیربکس‌های CVT در آن نیست. علاوه بر اینکه گیجی که هنگام تعویض دنده‌ها در گیربکس‌های CVT مشاهده می‌شود، در ASX دیده نشده و تعویض دنده‌ها با فواصل مناسب و بدون هیچ آزاری در حالت اتوماتیک صورت می‌گیرد.

نکته دیگر در این بخش نیز راحتی تغییر حالت دنده است که تنها با فشردن یکی از شیفترها انجام می‌شود. عملکرد نرم و رضایت‌بخش موتور، شتاب‌گیری خوب و صدایی که از آن در کابین شنیده نمی‌شود، همه دست به دست هم می‌دهند تا در خصوص ارتباط‌گیری با موتور و گیربکس با کوچکترین مشکلی مواجه نشوید. این مهم را نیز نباید فراموش کرد که تجربیات ارائه شده مربوط به نسخه سه ساله این خودرو است. موتور ۲.۴ لیتری ASX با بیشینه قدرت ۱۷۰ اسب بخار، در مسیرهای نه چندان هموار با وجود فول بودن فضای کابین و صندوق بار، عملکردی بی‌نظیر و هیجان‌انگیز دارد و خودرو می‌تواند حتی مسیرهای سربالایی را با سرعت مطلوب در این شرایط طی کند. به این ترتیب که به سبب ویژگی چهار چرخ متحرک آن، حتی می‌توان شیب‌های نسبتاً تند را در مسیرهای خارج جاده‌ای، بدون نیاز به دورخیز یا بالا بردن دور موتور تا آخرین حد، پیمود.

در خصوص هندلینگ خودرو نیز باید گفت با وجود جثه نسبتاً بزرگ خودرو، فرمان کاملاً تحت کنترل راننده است و شاهد هیچ بیش یا کم‌فرمانی در پیچ‌ها نخواهید بود.

برخی نواقص دیده شده

از نظر راحتی فضای کابین، باید گفت صندلی‌ها بعد از گذشت سه سال همچنان نرم و راحت هستند. قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده چشمگیر است، از این لحاظ که این تنظیم به راحتی و بدون کوچکترین دردسری صورت می‌گیرد. اما در خصوص سیستم تعلیق و انتقال ضربات جاده به داخل کابین، باید گفت نمی‌توانیم رضایتمندی بخش‌های دیگر را در این قسمت نیز شاهد باشیم. البته نرمی کابین در ردیف جلو بیشتر احساس می‌شود، اما صندلی‌های ردیف عقب علاوه بر خشکی نسبتاً آزاردهنده، مورد لطف ضربات ناشی از عبور از ناهمواری قرار می‌گیرند. با توجه به خصوصیات آفرودی خودرو و مناسب بودن آن برای سفر و جاده، ممکن است این معضل برای سرنشینان ردیف عقب ایجاد خستگی و ناراحتی کند. در نهایت باید گفت شاید میتسوبیشی ASX در بخش امکانات رفاهی چند قدم عقب‌تر از رقبای کره‌ای خود قرار دارد، اما در خصوص عملکرد سیستم فنی، موتور، گیربکس و هندلینگ قادر است رقبای خود را پشت سر بگذارد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×