پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » نظرات کاربران درباره ساینا
r3

نظرات کاربران درباره ساینا

۱۳۹۹-۰۸-۱۱

ساینا یا بهتر بگوییم فیس‌لیفت شکیل و تغییر نام یافته تیبا، از سال ۹۵ میهمان بازار خودروی کشور شده است. این خودرو که نام ارزان‌ترین اتومبیل دنده اتوماتیک کشور را برای مدتی به دوش می‌کشید تا امروز پستی و بلندی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و به دلایل مختلف تحت جراحی‌های گوناگون قرار گرفته است.

رپورتاژ / ساینا یا بهتر بگوییم فیس‌لیفت شکیل و تغییر نام یافته تیبا، از سال ۹۵ میهمان بازار خودروی کشور شده است. این خودرو که نام ارزان‌ترین اتومبیل دنده اتوماتیک کشور را برای مدتی به دوش می‌کشید تا امروز پستی و بلندی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و به دلایل مختلف تحت جراحی‌های گوناگون قرار گرفته است.

ساینا ابتدا با خصوصیاتی مشابه تیبا و چهره‌ای متفاوت از آن متولد شد. سپس برای جذب بهتر بازار، به گیربکس اتوماتیک مجهز گشت و این روزها به دلیل تحریم‌ها و مشکل در تأمین گیربکس‌های CVT وارداتی از بلژیک، مجدد با گیربکس دستی تولید می‌شود.

این خودرو که در غیاب پراید و در کنار کوییک و تیبا، یکی ازگزینه‌های اصلی انتخاب خانواده سطح متوسط در کشور محسوب می‌شود، همواره مورد نقد و بررسی‌های تند قرار گرفته و از سوی کارشناسان به جرم کیفیت فنی پایین، مونتاژ و ساخت نامناسب مورد شماتت و سرزنش واقع شده است.

اکنون می‌خواهیم بر پایه نظرات کاربران، نکات مثبت و منفی این خودرو را به صورت جدی‌تر بررسی کرده و تجربه مالکان را در غالبی غیر مغرضانه و یا جانبدارانه در اختیار شما قرار دهیم.

ویژگی‌های مثبت واقعی ساینا!

اینکه نکات مثبت تولیدی مانند ساینا تا چه حد مثبت باشند، در واقع به این حقیقت تلخ بازمی‌گردد که این خودرو با مشابهی مانند پراید مقایسه می‌شود و بدون شک هر ضعیفی در برابر ضعیف‌ترش مثبت‌هایی دارد. اما با بررسی نظرات کاربران و گفتگوهایی با آن‌ها به دنبال نکاتی مثبت که متعلق به ساینا باشد بودیم.

جالب اینکه درنهایت تمامی مالکان ساینا نیز آن را با پراید و تیبا مقایسه کرده و به نکاتی اشاره می‌کردند که در رابطه با آنها، ساینا قوی‌تر از دو رقیب دیگر ظاهر شده بود. البته شاید این نقاط مثبت را بتوان مصداق «لنگه کفش در بیابان» دانست. با هم این نکات را بررسی می‌کنیم.

– ایمنی بیشتر از تیبا و سایپا

– فضای جادار و مناسب کابین، به نحوی که برای مسافرت‌های خانوادگی بسیار مناسب است.

– صندوق بار بزرگ و جادار

– شتاب رضایت‌بخش نسبت به تیبا و پراید. البته قابل رقابت با ۲۰۶ یا پژو پارس به نظر نمی‌رسد.

– نرمی و راحتی فرمان و تحت کنترل بودن آن در دستان راننده. نرم‌تر از فرمان پراید و تیبا!

– امکانات رفاهی بیشتر نسبت به تیبا و پراید

– مصرف مناسب سوخت

– چهره زیباتر از تیبا

– هزینه نگهداری کم، تعمیرات راحت و کم‌هزینه و در دسترس بودن قطعات یدکی

البته در این بخش باید گفت درباره چهره ساینا در بین کاربران نظرات مختلفی عنوان می‌شود. برخی آن را در مقایسه با تیبا زیباتر می‌دانند و برخی در مقایسه با ۲۰۶ غیر قابل قبول. بنابراین باید گفت، این قسمت بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد و خودروی مورد مقایسه. برای بررسی دقیق‌تر این مقایسه‌ها به ساینا DIVAR مراجعه کنید.

ویژگی‌های منفی تکرار شونده

برخی خصوصیات منفی تولیدات داخلی آنقدر تکرار شده‌اند و در هر محصولی شاهد آن‌ها بوده‌ایم که به نظر در صورت نبود آن‌ها در یک خودرو، می‌توان این نکته را در بخش نکات مثبت ذکر کرد. برای مثال، مونتاژ ضعیف قطعات و کیفیت ساخت پایین در تمام خودروهای تولید داخل دیده می‌شود و معمولاً در بخش معایب مطرح نمی‌شود. در صورت بروز یک استثنا در این قاعده، مونتاژ خوب و ساخت مناسب به بخش نکات مثبت کوچ می‌کنند. اکنون به بررسی معایبی که بیش از باقی موارد مورد آزار کاربران بوده می‌پردازیم:

– موتور و گیربکس ناهماهنگ و عملکرد ضعیف گیربکس در مدل‌های دنده اتوماتیک

– ورود صدای موتور و گیربکس به داخل خودرو و کابین بیش از حد مورد انتظار

– عملکرد نامناسب موتور و لرزش زیاد آن که از ضعف دیسک ترمز ناشی می‌شود

– افت کیفیت در تولیدات بعد از سال ۹۸، به دلیل مشکل در تامین قطعات و استفاده از موارد مشابه بی‌کیفیت

– کیفیت نامناسب سپرها و مقاومت کم‌شان در برابر ضربات نه چندان قوی

در مورد افت کیفیت قطعات، باید گفت کاربران زیادی معتقدند که سایناهای تولیدی بعد از سال ۹۸، به همین دلیل، به سرعت دچار نقص در سیستم‌های برقی و مواردی مانند شیشه‌بالابرها یا سیستم استارت خودرو می‌شوند. آنچه آزاردهنده‌تر به نظر می‌رسد، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب در این موارد، از سوی نمایندگی‌های مجاز سایپا است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×