چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » بررسی طراحی بدنه و کابین MVM 315 نیو اسپرت اکسلنت
r6

بررسی طراحی بدنه و کابین MVM 315 نیو اسپرت اکسلنت

۱۳۹۹-۱۰-۰۷

مدیران خودرو، نمایندگی رسمی چری در ایران، مونتاژ ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک، با نام اصلی چری فالوین، را از سال ۹۱ در ایران آغاز کرد. نسخه فیس لیفت این خودرو نیز در سال ۹۳ وارد خط مونتاژ شد که به ام‌وی‌ام 315 جدید (315 New) معروف شد.

رپورتاژ / مدیران خودرو، نمایندگی رسمی چری در ایران، مونتاژ ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک، با نام اصلی چری فالوین، را از سال ۹۱ در ایران آغاز کرد. نسخه فیس لیفت این خودرو نیز در سال ۹۳ وارد خط مونتاژ شد که به ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید (۳۱۵ New) معروف شد.

ام‌وی‌ام جدید یا ۳۱۵H در مقایسه با نسل گذشته خود، طراحی بسیار جذاب‌تری دارد و در تیپ‌های متفاوت نیو، نیو اسپرت لاکچری و نیو اسپرت اکسلنت به بازار داخلی خرید و فروش می‌شود، البته در حال حاضر امروز تنها نسخه فول‌آپشن آن، یعنی مدل نیو اسپرت اکسلنت، توسط مدیران‌خودرو به‌فروش می‌رسد.

طراحی بدنه

ام‌وی‌ام ۳۱۵ در نسخه جدید، تحت یک فیس لیفت ماژور قرار گرفت که تغییرات چشمگیری را برای آن به همراه داشت. این تغییرات که هم درکابین و هم بدنه رخ داد، چهره ام‌وی‌ام ۳۱۵ را شاید به زیبایی کامل نرساند، اما در برابر رقبایی همون تیبا، تندر ۹۰ یا ساینا می‌توان آن را قابل قبول خطاب کرد.

چهره جدید خودرو از تناسب طراحی بهتری برخوردار است و ابعاد چراغ‌ها، سپرها و حتی رینگ‌ها با بدنه هم‌خوانی بیشتری دارد. کوچک بودن ابعاد جلو پنجره با هواکش بزرگ پایین آن جبران شده و نواری کرومی احاطه کننده این جلو پنجره کوچک، جنبه شکیلی به ظاهر خودرو بخشیده است. اما استفاده بیش از حد از تزئینات و قطعات پلاستیکی، که به منظور اسپرت‌تر جلوه دادن ظاهر خودرو صورت گرفته، طراحی آن را شلوغ و پیچیده کرده است. این پیچیدگی جنبه مثبتی ندارد و بیشتر جنبه پنهان کننده ضعف‌ها را به خود گرفته است.

نوار مشکی رنگ پلاستیکی که دور تا دور لبه پایین ماشین شاهد هستیم بخشی از این شلوغی محسوب می‌شود. نواری که اطراف گلگیرها، زیر درها، سپرها و حول مه‌شکن‌های عقب و جلو دیده می‌شود. همچنین در برخی قسمت‌ها مانند زیر سپر جلو و عقب، به یک نوار ساده بسنده نشده و نقش‌هایی روی آن پیاده کرده‌اند.

این همه‌ی داستان طراحی قاب گرفته ام‌وی‌ام نیو اسپرت اکسلنت نیست. اطراف شیشه‌ها نیز تمام نماهای جانبی، روبرو و عقب چنین قاب مشکی و البته چشم‌گیری دیده می‌شود. به این ترتیب ۳۱۵ یادآور یک نقاشی کودکانه و ابتدایی است که خطی پررنگ، محسوس و مشکی رح اصلی را تشکیل داده و داخل طرح رنگ آمیزی شده است. شرط پیروزی در پیاده سازی این نقاشی، بیرون نزدن از خط محسوب می‌شود. که البته طراحان ام‌وی‌ام در طراحی چری فالوین یا همان ام‌وی‌ام ۳۱۵ این شرط را به خوبی اجرا کرده‌اند.

با تمام این اوصاف، ام‌وی‌ام نیو اسپرت اکسلنت طرفداران و حامیان بسیاری دارد که این را می‌توان از بررسی بازار خرید و فروش آن در نمونه‌های کارکرده و صفر و همچنین قیمت و خرید mvm دیوار به وضوح مشاهده کرد.

طراحی کابین

در داخل کابین به واقع شرایط متفاوت است. تناسب بهتری بین اجزا و طراحی آن‌ها برقرار شده و کابین ارگونومی مناسبی دارد. البته به کار بردن بیش از حد خطوط زاویه‌دار، کمی در ذوق می‌زند، اما می‌توان با آن کنار آمد. رنگ مشکی یک دست کابین که با تزئینات بسیار محدود کرومی تلفیق شده، کمی خسته کننده و کسل کننده به نظر می‌رسد.

اما ضعف اصلی، متریال به کار  رفته در کابین است که در تمام تولیدات این سطح در کشور دیده می‌شود. در واقع پلاستیک خشک بی‌کیفیت به کار رفته در این کابین را در تمام خودروهای چینی اقتصادی بازار و خودروهای تولید داخل شاهد هستیم که متاسفانه علاوه‌بر کاهش زیبایی‌های بصری، از نظر کارایی نیز مشکلات بسیاری را در بر دارند. به این ترتیب که معمولا در کارکرد‌های نه چندان بالا، این قطعات دچار استهلاک زودرس شده و به صدا می‌افتند. مونتاژ پایین این محصولات نیز به این معضل دامن زده، نتیجه حاصله آرامش از دست رفته درون کابین پس از تنها چند ده هزار کیلومتر کارکرد خواهد بود.

نمایشگر مرکزی ام‌وی‌ام ۳۱۵ با غربیلک چرخان مربوط به تنظیمات سیستم صوتی‌اش که زیر این نمایشگر جا خوش کرده از نکات مثبت این کابین محسوب می‌شوند. از دیگر نکات مثبت اتاق ام‌وی‌ام ۳۱۵، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها است که فارغ از کیفیت، در برابر متریال دیگر بخش‌ها، بسیار به چشم می‌آید.

عملکرد فنی

یک نکته مهم اینکه مشخصات فنی انواع ام‌وی‌ام ۳۱۵ در تمام تیپ‌ها و نسخه ‌ها ثابت باقی مانده است. به این ترتیب MVM 315 نیو اسپرت اکسلنت، دارای همان موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که در بخش مشخصات فنی دیگر خودروهای ام‌وی‌ام ۳۱۵ شاهد بودیم.

با عملکرد مشابه ۱۰۷ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در  دقیقه. گشتاور این موتور ۱۴۰ نیوتن‌متر است و مصرف سوختش ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر. جعبه دنده دستی ۵ سرعته دستی این خودرو نیز نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

با توجه به شتاب صفر تا صد ۱۴ ثانیه‌ای این هاچ‌بک مونتاژی و سقف سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت آن، به نظر برخی نمونه‌های داخلی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵، هیجان رانندگی بیشتری را منتقل می‌کنند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×