جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادفات
r15

مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادفات

۱۴۰۰-۰۹-۱۰

طبق آمار رسمی کشور، ایرانیان خیلی بیشتر از میانگین جهانی دچار سانحه تصادف می‌شوند. پایین بودن کیفیت خودروها و جاده‌های کشور و  رانندگی پرخطر، نقش مهمی در حجم تصادفات دارد.

رپورتاژ / طبق آمار رسمی کشور، ایرانیان خیلی بیشتر از میانگین جهانی دچار سانحه تصادف می‌شوند. پایین بودن کیفیت خودروها و جاده‌های کشور و  رانندگی پرخطر، نقش مهمی در حجم تصادفات دارد. بررسی این آمار همچنین میزان درگیری بالای افراد با حوادث رانندگی را نشان می‎‌دهد. پس لازم است که بدانیم اگر در این شرایط قرار گرفتیم، چطور باید عمل کنیم؟ شکایت از راننده مقصر پس از تصادف چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

شکایت از راننده مقصر

دقت کنید که برای شکایت از راننده مقصر، ابتدا لازم است اقامه دعوا کنید. کارشناسان دادگستری بر اساس کروکی و … نظر خود را بیان کنند. اگر تصادف منجر به جرح یا فوت شده است، شما به نظر پزشک قانونی نیز نیاز دارید. سپس همه‌ی موارد گفته شده برای رسیدگی به دادسرا ارجاع داده می‌شود..

انواع تصادفات رانندگی

در حالت کلی سه نوع تصادف در حوادث رانندگی اتفاق می‎افتد که به شرح زیر است:

  • تصادفات با خسارت مالی
  • تصادفات با خسارت جرحی
  • تصادفات با خسارت فوتی

نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادفات با خسارت مالی

در تصادفات با خسارت مالی، ۳ حالت ممکن است رخ دهد:

  1. توافق دو طرف و پایین بودن خسارت
  2. توافق دو طرف و بالا بودن خسارت
  3. در صورت عدم توافق طرفین و بالا بودن خسارت

شکایت از راننده مقصر در خسارت جرحی

برای شکایت از راننده مقصر در خسارت جرحی، لازم است برای انجام مراحل قانونی به دادسرا مراجعه کنید. در این حالت، بایستی کروکی تصادف را به همراه داشته باشید. در تصادفات جرحی، علاوه بر دیه، مجازات‎‌های دیگری مثل حبس و پرداخت جزای نقدی نیز تعبیه شده است

شکایت از راننده مقصر در تصادفات جرحی

.

مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادفات جرحی

مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادفات جرحی، به شرح زیر است:

  1. تشکیل پرونده در دادسرا
  2. ارائه مدارک مورد نیاز مانند: نامه پزشکی قانونی و بیمه‌‎نامه
  3. استعلام اصل بودن بیمه‎نامه توسط مقام قضایی
  4. صدور قرار مناسب
  5. ارجاع پرونده به کارشناس
  6. تحقیقات محلی (در صورت نیاز)
  7. اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
  8. صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری دو
  9. صدور رای توسط دادگاه

شکایت از راننده مقصر در خسارت فوتی

در تصادفات منجر به فوت، جرم راننده مقصر قتل غیر عمد محسوب می‌شود. مطابق قانون فوت در اثر تصادف در موارد زیر نیز قتل غیر عمد تلقی می‌‎شود:

  • اگر راننده‌ مقصر، سرعت غیرمجاز داشته باشد.
  • تصادف در اثر نقص فنی خودرو
  • تردد در محلی غیر مجاز
  • رانندگی منجر به تصادف در حالت مستی و…

با توجه به غیر عمد بودن قتل، مجازات قصاص رخ نمی‌دهد. برابر قانون، مجازات قتل غیر عمد، پرداخت دیه است. تصادفات منجر به فوت، دو جنبه عمومی و خصوصی دارد. در جنبه عمومی جرم، فرد خاطی محکوم به حبس و پرداخت جزای نقدی می‌شود. در جنبه خصوصی، مجرم محکوم است که مبلغ دیه را به اولیای دم بپردازد.

نکته‎‌های مهم در دریافت خسارت جانی و مالی

اگر بیمه شخص ثالث دارید توجه به نکات زیر برایتان راه‎گشاست.

توجه به نرخ دیه

پوشش خسارت جانی بیمه، برابر با نرخ دیه در ماه‌های حرام همان سال تعیین می‎‌شود. در حالی‌ که پوشش مالی بیمه‎‌نامه به میزان ۲.۵ درصد پوشش مالی، محاسبه می‌شود. این مبلغ تا سقف نصف دیه قابل افزایش خواهد بود.

قوانین شکایت از راننده مقصر در تصادفات

خسارت به شخص ثالث

در خسارت جانی که به فوت، نقص عضو یا آسیب جانی اشخاص ثالث منجر می‌گردد، حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری بایستی به شرکت بیمه اعلام خسارت نمایید. در این‎صورت پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم نهایی شرکت بیمه، خسارت را ظرف مدت ۳۰ روز پرداخت می‌نماید. اگر هر دو خسارت جانی و مالی وارد شده باشد، فرد زیان‌دیده می‌تواند با دریافت نامه از دادگاه تا صدور رای اقدام به دریافت خسارت مالی از شرکت بیمه کند.

یکی از راه‌هایی که می‌توان خسارات تصادف را جبران کرد، داشتن بیمه شخص ثالث است. برای خرید بهترین بیمه شخص ثالث از با اعتبارترین کارگزاری به لینک زیر مراجعه نمایید:

 

تصادف در مکان‎های خاص

تقاطع‌‎ها، بزرگ‎راه‌ها و داخل تونل‎های شهری مجهز به دوربین‌های نظارت تصویری هستند. در صورت تصادف در این مکان‌‎ها، پلیس می‌تواند با استناد به تصاویر این دوربین‌ها مقصر حادثه را شناسایی کند.

فرار راننده در تصادفات با خسارت مالی

در صورت فرار راننده مقصر در تصادفات با خسارت مالی شما می‎توانید از بیمه‎نامه بدنه استفاده کنید. مدارک مورد نیاز برای گرفتن خسارت با استفاده از بیمه بدنه به شرح زیر است:

  • کروکی غیرسازشی
  • صورت‌جلسه کلانتری یا پاسگاه انتظامی از حادثه
  • اوراق بازجویی تنظیم شده در یگان انتظامی و مرجع قضایی
  • اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه اتومبیل
  • کپی بیمه‌نامه شخص ثالث به همراه اصل آن
  • اصل و کپی گواهینامه راننده یا مالک خودرو
  • اصل و کپی کارت مشخصات خودرو
  • تصویر شناسنامه مالکیت خودرو به همراه اصل آن
  • تکمیل فرم واگذاری حقوق قانونی بیمه‌گزار به شرکت بیمه

با ارائه مدارک بالا به شرکت بیمه پرونده پرداخت خسارت بیمه بدنه تشکیل می‌‎شود، بعد از بررسی خسارت محاسبه شده به بیمه‎‌گزار پرداخت می‎‌شود.

فرار راننده در تصادفات با خسارت جرحی

فرار از صحنه تصادف و کمک نکردن به مجروح جرم است. بر اساس قانون، قاضی حق تخفیف دادن در خصوص مجازات حبس راننده مقصر را ندارد. در این موارد قاضی، راننده مقصر را به بیش از دو سوم حداکثر مجازات درج شده در قانون محکوم می‎کند.

در این تصادفات خسارات وارده از «صندوق تامین خسارت‎ها» جبران می‌شود. صندوق تامین خسارات بدنی برای جلوگیری از تضییع حقوق مصدوم، موظف به پرداخت خسارات و تامین هزینه‎ های او است.

فرار راننده در تصادفات با خسارت فوتی

همانند آنچه در بخش قبل گفته شد؛ فرار از صحنه تصادفات فوتی نیز جرم است. بعد از فاش شدن هویت راننده، قاضی مطابق قانون حق دادن تخفیف در خصوص مجازات حبس راننده مقصر را ندارد. به‌علاوه، قاضی دادگاه موظف است که مجرم را به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مندرج در قانون محکوم نماید.

استفاده از بیمه بدنه در صورتی که راننده بیمهگزار مقصر باشد

اگر در تصادف بیمه‌‎گزار مقصر باشد، خسارت وارد شده به مصدومین در حادثه از بیمه شخص ثالث رانندهِ مقصر، پرداخت می‌شود. اگر خودرو راننده مقصر آسیب ببیند، باید از بیمه بدنه استفاده کند. برای خرید بیمه بدنه می‌توانید به سایت بیمه دات کام مراجعه کنید. بیمه دات کام، یک پلتفرم استعلام، خرید و مقایسه انواع بیمه‌نامه است که تمام شرایط را برای خرید بهترین و ارزان‌ترین انواع بیمه نامه خودرو مانند: بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، بیمه موتور و … را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

برگرفته از سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×