جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » یازده اشتباه رایج در رانندگی و روش های برطرف کردن آن ها
machinemag 2

یازده اشتباه رایج در رانندگی و روش های برطرف کردن آن ها

۱۴۰۱-۰۶-۱۵

آیا تاکنون به نحوه رانندگی خود در طول این سال ها فکر کرده اید؟ اگر به شما گفته شود که رانندگی شما دارای ایراداتی است که هر آن ممکن است حادثه ساز باشد، می پذیرید؟ البته جای نگرانی وجود ندارد چرا که شما در این زمینه تنها نیستید و این اشتباهات همه روزه توسط اکثر رانندگان تکرار میشوند. در این نوشته سعی شده رایج ترین اشتباهات رانندگی که میتوانند برایمان دردسر درست کنند را شناسایی کرده و راه حل هایی برای اجتناب از انجام آنها ارائه کنیم.

مجله ماشین – برگردان و نوشته: مجید ابراهیمی نیا / آیا تاکنون به نحوه رانندگی خود در طول این سال‏ ها فکر کرده ‏اید؟ اگر به شما گفته شود که رانندگی شما دارای ایراداتی است که هر آن ممکن است حادثه ‏ساز باشد، می ‏پذیرید؟ البته جای نگرانی وجود ندارد چرا که شما در این زمینه تنها نیستید و این اشتباهات همه روزه توسط اکثر رانندگان تکرار می‏شوند. در این نوشته سعی شده رایج‏ترین اشتباهات رانندگی که می‏توانند برایمان دردسر درست کنند را شناسایی کرده و راه‏ حل‏هایی برای اجتناب از انجام آنها ارائه کنیم.

۱- استفاده نادرست از دکمه گردش هوای سامانه تهویه مطبوع

اغلب رانندگان درک مبهمی از کاربرد این دکمه در اتومبیل خود داشته و فقط در این حد می‏دانند که هر زمان بوی نامطبوعی در داخل خودرو به مشام رسید، این دکمه را روشن کنند، که البته کار درستی است.
اما از این دکمه نباید در روزهای سرد زمستان و بلافاصله پس از ورود به خودرو استفاده کرد چرا که با این کار، برای از بین رفتن بخار شیشه ‏ها، زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید و تا آن هنگام دید شما مختل شده و رانندگی ایمنی نخواهد داشت.
بهترین زمان استفاده از این دکمه در روزهای گرم تابستان و پس از ورود به خودرو بوده که بلافاصله پس از روشن کردن آن به همراه کولر، در مدت زمان کمتری دمای داخل کاهش می‏یابد. توصیه می‏شود قبل از روشن کردن تهویه مطبوع، جهت هدایت هوای گرم داخل کابین، تمام شیشه ‏ها را پایین کشیده و پس از چند ثانیه ببندید.

۲- عدم استفاده از ترمز پارک در خودرو با گیربکس اتوماتیک

بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که حتی بسیاری از خودروهای جدید با گیربکس اتوماتیک، فاقد سامانه فعال کردن خودکار ترمز پارک پس از قرار دادن دنده در حالت پارک و خاموش کردن موتور هستند.
بنابراین لازم است همواره پس از پارک اتومبیل و خاموش کردن آن، به درگیر کردن ترمز پارک اقدام کرده و از وارد آمدن فشار ناشی از وزن خودرو در شیب مسیر، جلوگیری نمایید. همچنین همواره قبل از شروع به حرکت، حواستان به آزاد کردن ترمز پارک باشد.

۳- نزدیک شدن بیش از حد (فاصله کمتر از ۵/۱ متر) به اتومبیل جلویی در ترافیک

کاهش فاصله بین خودروی شما و جلویی در ترافیک به میزان کمتر از حد قانونی، علاوه بر داشتن ریسک تصادف باعث می‏شود تا در صورت بروز مشکل فنی یا حادثه برای اتومبیل جلویی، نتوانید از آن خودرو عبور کرده و پشت آن گیر می‏افتید. بنابراین حفظ فاصله طولی به مقدار حداقل یک تا دو متر حتی در ترافیک‏های سنگین، کار عاقلانه‏ای است.

۴- عدم ترمزگیری قوی در هنگام نیاز

تصوری که در ذهن برخی رانندگان باقی مانده، حس قفل شدن چرخ ‏ها در ترمزگیری شدید و سر خوردن اتومبیل است که باعث می ‏شود راننده بطور ناخودآگاه حتی در مواقع ضروری نیز فشار کافی روی پدال ترمز وارد نکند.
بنابر آمار اعلام شده، علاوه بر اقدام دیرهنگام به ترمزگیری، عدم فشار کافی روی پدال ترمز، یکی از اصلی ‏ترین دلایل تصادفات روزمره است. این نکته را به یاد داشته باشید که تقریباً در تمامی خودروهای تولید شده از سال ۲۰۰۴ میلادی به بعد، ترمز با خاصیت ضد قفل شوندگی (ABS) روی خودروها نصب شده و این امر سبب ممانعت از لغزش خودرو در ترمزگیری‏ های شدید و حفظ فرمان‏پذیری آن در حالت ترمزگیری خواهد شد.

۵- عدم استفاده از دکمه‏ های روی فرمان

بر خلاف تصور عموم، دلیل ابداع این دکمه ‏ها روی فرمان دستیابی به رفاه و آسایش نبوده و هدف از چنین طراحی، ارتقای ایمنی خودرو در حین رانندگی است.
چیدمان و طراحی این قسمت ‏ها روی فرمان به‏ گونه ‏ای است که تنها پس از چند بار استفاده، مغز شما به کار کردن با آنها عادت کرده و در دفعات بعدی بدون اینکه به سمت دکمه‏ ها نگاه کرده و حواستان از رانندگی پرت شود، از عملکرد این دکمه‏ ها بهره برده و بدین وسیله، ریسک بروز تصادف در حین رانندگی کمتر خواهد شد.

۶- عدم توجه به لاستیک ‏ها

با اینکه همه ما از اهمیت تایر خودرو باخبر هستیم، اما باید اعتراف کرد که اکثراً بازدید از لاستیک‏ ها و چک کردن وضعیت آنها را فراموش می‏کنیم. نباید فراموش کنید که رابط بین شما و اتومبیلتان با سطح جاده تحت هر شرایطی و در هر سرعتی، همان ۴ حلقه لاستیک هستند. بنابراین نباید اجازه دهید که عمق آج لاستیک ‏ها از ۶/۱ میلی‏متر کمتر شود. کارخانجات لاستیک‏سازی بازدید ماهانه میزان فشار باد و عمق آج لاستیک توسط افراد متخصص را توصیه می‏ کنند.

۷- گوش دادن به موسیقی با صدای بلند

آیا می‏دانستید که بین بلندی صدای موسیقی و توانایی تمرکز شما رابطه معکوسی وجود دارد؟ طبق بررسی‏های انجام شده اخیر توسط محققان دانشگاه Memorial کانادا، هرچه صدای موسیقی در پیرامون شما بیشتر باشد، قدرت تمرکز و سرعت عکس‏العمل به همان میزان کاهش خواهد یافت.
به‏ عنوان مثال، وقتی یک موسیقی با بلندی ۹۵ دسی بل در حال پخش است (هدفون گوشی قادر به تولید صدایی به بلندی ۱۲۰ دسی بل در گوش است)، زمان عکس‏العمل ۲۰ درصد افزایش می‏یابد.
صدای بلند موسیقی علاوه بر مشکلاتی که شرحش رفت، باعث می‏شود تا صدای موتور اتومبیل خود را به درستی نشنیده و از نحوه رانندگی و سرعت خودروی خود، درک صحیحی نداشته باشید.

۸- قرار گرفتن در نقاط کور سایر رانندگان

قرار گرفتن در نقاط کور سایر رانندگان در اتوبان ‏ها و مسیر‏هایی با چندین خطوط، کار اشتباهی بوده و ممکن است باعث بروز سوانح رانندگی گردد. البته امروزه با گسترش روزافزون استفاده از اتومبیل در شهرها و خیابان‏ ها، قرار گرفتن در این موقعیت ‏ها امری اجتناب‏ ناپذیر بوده و حتماً برای همه پیش خواهد آمد.
لذا بهترین کار در مواجهه با خودروهای مجاوری که می‏دانیم در نقاط کور آنها واقع شده ایم، تغییر در سرعت (شتابگیری یا ترمز) و بیرون آمدن از آن مناطق کور و آماده بودن برای بوق زدن برای آن اتومبیل در صورت لزوم است.

۹- نشستن غلط پشت فرمان

این حرف را شنیده‏ایم که راحت‏ترین موقعیت برای راننده، بهترین موقعیت برای تنظیم صندلی است. اما متأسفانه این امر اکثراً صادق نیست.
جهت تنظیم صحیح صندلی راننده در اتومبیل ‏های دنده دستی، ابتدا پدال کلاچ تا انتها فشرده می‏شود. اگر در این حالت پای چپ راننده کاملاً صاف و کشیده باشد، بدین معناست که صندلی راننده باید جلوتر بیاید.
پس از تنظیمات پا، نوبت توجه به موقعیت دست‏ هاست. شیب پشتی صندلی باید به ‏گونه‏ ای تنظیم شود که مچ دستان راننده در نیمه بالای فرمان در حالت کاملاً راحت قرار گیرد.
جهت تنظیم ارتفاع صندلی، قد راننده مهمترین معیار بوده و راننده می‏ بایست در موقعیتی قرار گیرد که دید کامل بر اطراف و تسلط کافی روی ادوات داشبورد و کنسول‏ ها داشته باشد.
درنهایت، موقعیت پشت سری‏ها به‏ گونه‏ ای باشد که در تراز سر راننده قرار بگیرد تا در زمان تصادف و وارد آمدن ضربه از پشت اتومبیل، از صدمات احتمالی روی سر و گردن جلوگیری کند.

۱۰-عدم توجه به جلو

احتمال کشته شدن در جاده‏ ها و مسیرهای بین شهری باوجود خلوت‏تر بودن، دو برابر خیابان ‏ها و اتوبان‏ های داخل شهر‏ است. دلیل این امر سرعت بالای تردد و پایین بودن سرعت عکس ‏العمل راننده‏ ها یا عابرین در جاده ‏ها است.
بنابراین لازمه جلوگیری از بروز سوانح چه در جاده‏ های بین شهری و چه در مسیرهای داخل شهر، توجه همیشگی به مسیر پیش روست. قاعده خاصی جهت دستیابی به این موضوع وجود ندارد و تنها توصیه‏ های ممکن عبارتند از: حفظ خط دید مقابل در گستره قابل قبول، توجه به تابلوهای هشدار دهنده و آمادگی برای حرکت بعدی، قرار گرفتن در موقعیت مناسب قبل و بعد از پیچ‏ ها و سایر عوارض جاده، داشتن سرعت مطمئنه و کمتر از سقف مجاز در شرایط ناپایدار و مسیرهای نا آشنا و…

۱۱-باز کردن در خودرو به‏ صورت خطرناک

یکی از کارهای خطرناک در رانندگی روزمره، باز کرن در‏ها بدون توجه به اطراف است. مطمئناً می‏توان قبل از اقدام به باز کردن در، نگاهی سریع به بیرون و آینه جانبی انداخته و از عدم وجود مانع یا حضور رانندگان دیگر و موتورسواران اطمینان حاصل کرد. در سال ۲۰۱۵ تعداد تصادفات منجر به جراحات جدی بر اثر بی‏احتیاطی در باز کردن در خودرو در لندن ۴۷۴ فقره بوده که رقم قابل توجهی است. بهترین راه‏ حل پیشگیری از چنین سوانحی به‏ کارگیری قوانین رانندگی کشور آلمان است که در آن هر سرنشین از خودرو در هنگام باز کردن در خودرو از داخل، با برگشتن به سمت عقب، باید جوانب امر را بررسی کرده و با دو دست در را باز کند تا در صورت تشخیص خطر، توانایی بستن سریع در را نیز داشته باشد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×