پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » پنج پیکاپ فوق بزرگ
machinemag2 1

پنج پیکاپ فوق بزرگ

۱۴۰۱-۰۶-۱۵

پیکاپ های اندازه بزرگ به معنای امروزی، از دهه 1940 میلادی و در خاک آمریکا متولد شدند. از آن زمان تاکنون سگمنت خودروهای پیکاپ همواره به عنوان یکی از بخش های مهم بازار خودرو شناخته میشود و با وجود تحولات بسیار، فرمول ساخت یک خودرو پیکاپ تقریباً ثابت باقی مانده است.

مجله ماشین – نوشته : مرتضی قانع / پیکاپ های اندازه بزرگ به معنای امروزی، از دهه ۱۹۴۰ میلادی و در خاک آمریکا متولد شدند. از آن زمان تاکنون سگمنت خودروهای پیکاپ همواره به عنوان یکی از بخش‏ های مهم بازار خودرو شناخته می ‏شود و با وجود تحولات بسیار، فرمول ساخت یک خودرو پیکاپ تقریباً ثابت باقی مانده است. افزایش فروش و رشد سهم بازار پیکاپ‏ها طی چند سال اخیر، سبب شده است تا تنوع این رده افزایش یابد و حتی در بازار بسته و کم‏رونق کشورمان نیز شاهد عرضه پیکاپ‏ های رنگارنگ چینی باشیم. به نظر می‏رسد نقش پیکاپ‏ ها در جوامع امروزی تغییر پیدا کرده و آنها از خودرو کار و تجاری، به اتومبیلی برای استفاده روزمره تبدیل شده ‏اند.
همان‏‏گونه که هر نسل از خودروهای سواری نسبت به نسل قبلی خود بزرگ‏تر می‏ شود، پیکاپ‏ ها نیز نسل به نسل بزرگ‏تر، بلندتر و گاهی سنگین‏ تر شده‏اند. این روند به خودروهای آینده‏ نگرانه با پیشرانه‏ های الکتریکی نیز سرایت کرده و گویا باید منتظر عرضه پیکاپ‏ های عظیم‏ الجثه تمام الکتریکی در آینده نزدیک باشیم.در ادامه پنج پیکاپ فوق بزرگ که مشاهده آنها هر بیننده ‏ای را به تحسین وادار می‏کند معرفی می شوند.

machinemag 1

لامبورگینی LM002

لامبورگینی یک خودروساز مشهور ایتالیایی است که به واسطه تولید سوپراسپرت‏ های جذاب و البته تراکتور شناخته می‏شود. با این حال جالب است بدانید که این شرکت طی دهه ۱۹۷۰ تلاشی را برای ساخت یک پیکاپ به انجام رساند که نتیجه آن تولید لامبورگینی LM002 بود. تولید لامبورگینی LM002 در سال ۱۹۸۰ آغاز شد و تا سال ۱۹۹۳ عرضه آن ادامه داشت.
نسخه استاندارد لامبورگینی LM002 از پیشرانه ۱۲ سیلندر خورجینی با حجم ۵/۲ لیتر بهره می‏برد که با لامبورگینی کونتاش مشترک بود. همچنین برای افرادی که به قدرت بیشتری نیاز داشتند، لامبورگینی نسخه ‏ای را با پیشرانه ۱۲ سیلندر خورجینی ۷/۲ لیتری عرضه کرد. تریم چرمی کابین، شیشه‏ های برقی، سیستم تهویه مطبوع و سیستم چندرسانه‏ای با بلندگوهای استریو بخشی از تجهیزات لامبورگینی LM002 را تشکیل می‏دادند. این خودرو امروزه به عنوان یک پیکاپ کمیاب شناخته می‏شود که تملک آن برای هر مجموعه ‏داری ارزشمند خواهد بود.

machinemag1 1

هنسی ولوسی رپتور ۶×۶

اگر تیونر معروف آمریکایی یعنی هنسی تصمیم بگیرد فورد رپتور را بهینه ‏سازی کند، حاصل آن چه خواهد بود؟ هنسی VelociRaptor پاسخی از شرکت هنسی به این پرسش است. این پیکاپ سه محور و فوق بزرگ نخستین بار طی سال ۲۰۱۷ و در جریان نمایشگاه SEMA‏ رونمایی شد که به عنوان یک رویداد خودرویی در لاس وگاس برگزار می‏شود.
قیمت گران مایه ۳۴۹ هزار دلار به همراه پیشرانه‏ای با قدرت ۶۰۰ اسب‏بخار و گشتاور ۸۱۳ نیوتن‏متر، هنسی ولوسی رپتور را به پیکاپی افسانه ‏ای تبدیل می‏کند. هنسی سیستم تعلیق و فنربرندی فورد رپتور را به طور کامل تعویض کرده تا همه چیز برای شش چرخه شدن این پیکاپ عظیم و قدرتمند مهیا باشد.

machinemag2 1

آپوکالیپس هل فایر ۶×۶

 

فروش گسترده پیکاپ‏ ها در بازار آمریکا سبب شده تا برخی مشتریان تصمیم بگیرند خودرویی خاص را در این سگمنت سفارش دهند، پیکاپی که با محصولات معمول بازار تفاوت داشته باشد. آپوکالیپس HellFire یکی از همین پیکاپ ‏های خاص است که با ابعاد و اندازه نسبتاً بزرگ خود، توجه هر بیننده‏ ای را به خود جلب می‏کند.
آپوکالیپس نام یکی از شخصیت‏ های کامیک بوکی در دنیای مارول است که شرکت سازنده تصمیم گرفته تا آن را به عنوان نام تجاری خود انتخاب کند. آپوکالیپس هل فایر در حقیقت یک جیپ گلادیاتور ارتقا یافته با محور اضافه است که به صورت استاندارد از موتور LS3‏ شورولت با قدرت ۵۰۰ اسب‏ بخار بهره می‏برد. البته مشتریانی که سخت‏گیر هستند و در عین حال بودجه بیشتری در اختیار دارند، می ‏توانند آپوکالیپس هل فایر را با موتور هلکت سفارش دهند که ۷۰۷ اسب ‏بخار قدرت تولید می‏کند.

machinemag4 1

هامر H1

کمتر کسی است که با هامر آشنا نباشد، چرا که این خودرو جعبه‏ ای شکل با پیشینه نظامی خود در بسیاری از آثار سینمایی ظاهر شده و می‏توان آن را به عنوان یکی از نمادهای فرهنگ آمریکایی در نظر گرفت. هامر H1 در واقع نسخه غیرنظامی از خودروی هاموی است که سال‏ها در ارتش ایالات متحده و دیگر نیروهای نظامی هم ‏پیمان آمریکا خدمت کرده است.

هامر H1 طی سال‏ های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶ توسط شرکت هامر که یکی از زیرمجموعه‏ های جنرال موتورز است، به تولید رسید. اکثر نسخه‏ های هامر با آرایش شاسی ‏بلند چهاردر به تولید رسیدند اما نمونه‏ های معدودی نیز تحت قالب پیکاپ دودر به بازار عرضه شدند.
نسخه‏ های پیکاپ هامر H1، از پیشرانه توربو دیزل ۶/۶ لیتری ۸ سیلندر خورجینی دورامکس با حداکثر قدرت ۵۵۰ اسب‏بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲۴ نیوتن‏متر بهره می‏برند که به طور همزمان در شورولت سیلورادو نیز به کار گرفته شده است. هامر H1‏ به جز آمریکا، در روسیه و آفریقای جنوبی نیز به تولید می ‏رسید.

machinemag3 1

اینترنشنال CXT

شرکت آمریکایی اینترنشنال به واسطه کامیون‏ ها و کشنده‏ های خود در ایران شناخته شده است، محصولاتی که طی سال‏ های پایانی دهه ۱۳۶۰ خورشیدی به ایران وارد شدند و همچنان در حال جابه ‏جایی کالا در جاده‏ های کشورمان هستند. با این وجود جالب است بدانید که این شرکت تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۰۵ یک پیکاپ تولید کند، خودرویی که هم‏اکنون به عنوان یکی از بزرگ‏ترین پیکاپ ‏های جهان شناخته می‏شود.

مهندسان اینترنشنال در ابتدای قرن بیست و یکم به راستی برای خلق پیکاپی بزرگ اقدام کرده ‏اند، چرا که اینترنشنال CXT با طول ۶/۷ متر و عرض ۲/۴ متر خودرویی عظیم ‏الجثه و پرابهت است. توان این پیکاپ بزرگ توسط موتور ۶ سیلندر خطی توربودیزل DT 466 تأمین می‏شود که ۲۲۰ اسب‏بخار قدرت و ۷۳۲ نیوتن‏متر گشتاور تولید می‏ کند. این قدرت و گشتاور از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک آلیسون ۲۵۰۰ HS به هر چهارچرخ منتقل می‏شود. اینترنشنال CXT خودرویی خوش اشتها است و مصرف ترکیبی آن به ۳۰ کیلومتر در هر لیتر می‏رسد، البته اینترنشنال نیز باکی حجیم به ظرفیت ۲۷۶ لیتر را برای پاسخ‏گویی به مصرف سوخت لجام گسیخته CXT در نظر گرفته است.

نکته جالب در خصوص اینترنشنال CXT، وزن خالص آن است. مطابق قوانین ایالات متحده، خودروهایی با وزن بیشتر از ۲۶ هزار پوند (۱۱ هزار و ۷۹۳ کیلوگرم) نیاز به مجوز ویژه برای دریافت اجازه تردد دارند. وزن اینترنشنال ۲۵۹۹۹ پوند است و بنابراین با تنها یک پوند صرفه‏ جویی در وزن، این پیکاپ بزرگ از دریافت مجوز ویژه معاف شده است. اینترنشنال CXT در فاصله سال‏ های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به تولید رسید و نسخه های سالم آن در حال حاضر با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار به فروش می ‏رسند.

بزرگ، پرمصرف، قدرتمند و آمریکایی!

اگر به خودروهای معرفی شده در این مقاله توجه کرده باشید، حتما متوجه شده‏ اید که پیکاپ‏ ها خودروهایی بزرگ، پرمصرف و قدرتمند هستند. تولید پیکاپ‏ های بزرگ و قدرتمند حاصل رسوخ تفکر آمریکایی به صنعت خودروسازی است که بر اثر آن اتومبیل‏ هایی همچون هامر H1 و فورد رپتور خلق شدند و به منبع الهام‏گیری خودروسازان مختلف به خصوص چینی ‏ها تبدیل شده‏ اند.
شکی نیست که ورود خودروسازان ژاپنی و کره‏ ای به عرصه تولید و عرضه خودروهای پیکاپ سبب شده تا بسیاری از مشتریان با سطوح بودجه کمتر بتوانند نسبت به خرید پیکاپ اقدام کنند. با این حال همچنان بهترین و قوی‏ترین پیکاپ‏ های جهان توسط آمریکایی‏ ها تولید می‏شوند، البته برای در اختیار گرفتن آنها بایستی بودجه قابل توجهی را در اختیار داشته باشید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×