سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » راهنمای خرید رینگ و لاستیک / آگاهانه اقدام کنیدتا گرفتار نمونه‌های تقلبی وکپی شده نگردید
راهنمای خرید رینگ و لاستیک

راهنمای خرید رینگ و لاستیک / آگاهانه اقدام کنیدتا گرفتار نمونه‌های تقلبی وکپی شده نگردید

۱۴۰۱-۱۱-۲۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه

بسیاری از مالکان اتومبیل به خصوص قشر جوان به ظاهر خودروی خود توجه ویژه‌ای دارند و با انجام تغییر در ظاهر ماشین به زیباتر شدن آن می افزایند.

مجله ماشین –  نوشته: ایمان ذاکریان / یکی از رایج ترینِ کارها تعویض رینگ و لاستیک فابریک با نمونه اسپرت است،اما آیا انجام این کار درست است یا غلط؟

 

راهنمای خرید رینگ و لاستیک

آیا با تعویض  رینگ و لاستیک‏، سواری اتومبیل بهتر می‌‏شود؟

لاستیک جدید با همراهی رینگی با قطر بیشتر، باعث می‌‏شود که شما افزایش عکس‏العمل فرمان، بهبود هندلینگ در جاده‏‌های خشک، افزایش فرمان‏پذیری در پیچ‌‏ها و افزایش شتاب خودرو در حد ناچیزی تجربه کنید، اما این امر، بی‏عیب هم نخواهد بود.

با تغییر کلی سایز رینگ و لاستیک، ایجاد خطا در کیلومتر شمار و اخلال در تعویض دنده (در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک) را خواهیم داشت. همچنین در خودروهای دارای سامانه ABS، کمی مشکل به وجود می‏‌آید.

لاستیک‌‏های پهن‏تر از مدل استاندارد، باعث انتقال بیشتر ضربه دست اندازها به اتاق، افزایش مصرف سوخت، فرمانِ سفت‏تر و اصطکاک بیشتر می‏‌شود، در مقابل کنترل بهتر و عملکرد راحت‏تر در پیچ‏‌ها را به شما ارائه می‌‏دهد.

برخی تعویض رینگ را فقط برای زیباتر شدن انجام می‏‌دهند، که این نگاه اشتباه است.

راهنمای خرید رینگ و لاستیک

وقتی شما تصمیم می‏گیرید که رینگ خودرو را با نوع اسپرت تعویض کنید، باید نمونه‌‏ای انتخاب شود که از مورد اصلی بهتر باشد، اکثر افراد این مسئله را جدی نگرفته و شاهد هستیم که برخی مالکین، رینگ‏‌های اصلی را که بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت دارند ، با نمونه‏‌هایی تعویض می‏کنند که قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان دارند، و جالب است با علم براثر منفی بر کیفیت سواری، این کار را انجام داده و فقط مقوله زیبایی را در نظر می‏‌گیرند.

برای رینگ‍‌‏های تقلبی، نه در کشور سازنده و نه در کشور خودمان، آزمایش‏‌های فنی و کنترل کیفی توسط مؤسسات استاندارد انجام نمی‌‏شود، و خیلی راحت ‏وارد کشور شده و به دست مصرف‏ کننده می‏‌رسد.

از سوی دیگر رینگ‏‌های اسپرت تولید داخل، با کیفیت بسیار بالاتر از نمونه‏‌های چینی و تایلندی در بازار یافت می‏‌‍شوند که توسط اغلب فروشندگان به عنوان رینگ‌‏های ساخت کشورهای جنوب شرقی آسیا معرفی می‌‏شوند و متاسفانه این تفکر که تولید داخل کیفیت ندارد بین مصرف کنندگان به اشتباه جا افتاده که لزوماً درست نیست.

در هنگام خرید رینگ، با این جمله فروشنده که این رینگ‏‌ها خارجی هستند مواجه می شوید، اما منظور از خارج کجاست؟ همان کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند چین و تایلند، که با مواد اولیه نامرغوب، اقدام به تولید رینگ‏‌های اسپرت می‏‌کنند و فقط هدفشان فروش بوده و درصد قابل توجهی از تولید آنها، متاسفانه وارد کشور می‏شوند.

راهنمای خرید رینگ و لاستیک

زیبا ولی اشتباه

با خرید یک دست رینگ تقبلی و کپی شده ارزان قیمت، شما اولین قدم اشتباه را برداشته‌‏اید و لذت سواری را فدای زیبایی کرده‏اید و با خرید لاستیک‌‏های متفرقه و بی‏‌کیفیت، دومین گام خطا را خواهید رفت، حالا پس از مدتی باید راهی تعمیرگاه شوید و همان مبلغ یا بیشتر را برای تعمیر سیستم تعلیق ماشین پرداخت کنید!

اگر هم به این مرحله نرسیدید، یا رینگ‏‌هایتان تاب برداشته و یا می‏‌شکند که در صورت بالا بودن سرعت خودرو در هنگام شکسته شدن، عواقب جبران‏‌ناپذیری برای شما در پی خواهد داشت.

در رینگ های جدید که طراحی ساده قبل را نداشته و پره های آن بصورت مورب برای زیبایی بیشتر و تاثیرات مثبت آیرودینامیک به کار گرفته می‏شود،کمپانی سازنده در پشت رینگ محل نصب دقیق آن را حک می کند. برای مثال چپ و عقب که علاوه بر تاثیرات ذکر شده مباحث فنی دیگری نیز در این مهم وجود دارد و رعایت آن در سواری خودرو تاثیر بسزایی خواهد داشت، مسئله مهمی که در کشور ما به آن توجه‏ نمی‏‌شود.

به جای خرید رینگ‌‏های تقلبی و کپی شده ارزانتر، بهتر است با یک جستجوی ساده و کمی هزینه بیشتر، از رینگ‌‏های اورجینال که قیمتی بیشتر دارند استفاده کنیم.

راهنمای خرید رینگ و لاستیک

چگونه تقلبی نخریم؟

وقتی شما به جای خرید رینگ‏‌های ارزان قیمت، از برندهای معروف‏ و مورد تأیید استفاده کنید، درصد خرید رینگ تقلبی شما پایین می‏‌آید.

به طور مثال شما یک مدل رینگ سایز ۱۸ پنج پیچ را از یک برند مطرح در بازار انتخاب کرده‏اید، حالا به سایت رسمی آن برند می‏روید و متوجه می‏شوید آن مدل رینگی که شما انتخاب کرده‏اید و فروشنده به عنوان اصل از آن یاد می‏کند، اصلاً از سایز ۱۹ پایین‌‏تر ندارد و آن هم به صورت چهار پیچ به بازار عرضه می‏‌شود.

راهنمای خرید رینگ و لاستیک

سپس به سراغ مقایسه قیمت اعلامی توسط کمپانی سازنده و بازار می‏رویم. قیمت رینگ مورد نظر شما در سایت رسمی به طور مثال ۵۰۰ دلار اعلام شده، حالا با حساب نرخ روز دلار و با در نظر گرفتن سود فروشنده می‏‌توانید به حدود قیمت منطقی رینگ دست پیدا کنید، اما قیمت اعلامی توسط فروشنده، بسیار ارزان‏تر از حساب و کتاب شما است که نشان از تقلبی بودن آن رینگ دارد.

برخی فروشندگان اعلام می‌‏کنند که نماینده رسمی فلان برند رینگ در ایران هستند، و مشتریان خیلی راحت این ادعا را باور می‏کنند. شما با کمی صرف وقت و یک جستجوی ساده در سایت رسمی آن برند، لیست نمایندگی‏‌های مورد تأیید را خواهید دید، تا از صحت حرف فروشنده اطمینان حاصل کنید.

اگر شما از جنس مرغوب و رینگ اصل استفاده کنید، در کنار زیبایی اتومبیل، لذت سواری را هم حفظ خواهید کرد اما اگر برای خرید رینگ اصلی بودجه کافی ندارید؛ بهتر است نمونه های ارزان‏تر را هم فراموش کنید.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.50

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×