پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تعداد ۱۲۰ هزار نفر برای خرید هیچی ثبت نام کرد
خودروهای وارداتی کیا در بندر لنگه

تعداد ۱۲۰ هزار نفر برای خرید هیچی ثبت نام کرد

۱۴۰۱-۱۲-۱۵

حدود ۱۲۰ هزار متقاضی خرید خودرو‌های وارداتی در اولین دوره از پیش فروش این محصولات ثبت نام کردند؛ این در حالی است که مشخص نیست این افراد چه مدل خودرویی را پیش خرید کرده اند!

به گزارش مجله ماشین به نقل از خبرماشین، حدود ۱۲۰ هزار متقاضی خرید خودرو‌های وارداتی در اولین دوره از پیش فروش این محصولات ثبت نام کردند؛ این در حالی است که مشخص نیست این افراد چه مدل خودرویی را پیش خرید کرده اند!

محمدعلی شبیری کارشناس ارشد فقه و حقوق جزای اسلامی در خصوص این مدل پیش فروش گفت: بیع سلم که مترادف بیع سلف است بیعی است که در آن ثمن نقداً و در هنگام انعقاد بیع پرداخت می‏شود و مبیع آن مؤجل و کلی‏ فی ‏الذمه است. در عرف به این نوع بیع پیش خرید یا پیش فروش می‎گویند.

وی در خصوص مفهوم کلی فی الذمه ادامه داد: کلی فی الذّمه که به آن کلی نیز گفته می شود، آن چیزی است که صادق بر افراد عدیده باشد؛ همچنین در صورتی که مبیع کلی یعنی صادق بر افراد عدیده باشد بیع وقتی صحیح است که مقدار و جنس و وصف مبیع ذکر بشود.

شبیری افزود: در صورتی که طرفین یک قرارداد نسبت به اوصاف و ویژگی های ذاتی و اصلی یک قرارداد جاهل باشند به گونه ای که احتمال کم و زیاد شدن در ارزش و بهای معامله و قرارداد وجود داشته باشد معامله ی صورت گرفته غرری نامیده می شود؛ کلمه ی غرر در فرهنگ لغت به معنای فریب، غفلت و خطر می باشد اما در فقه و قانون به معنای مجموعه شرایطی می باشد که، یک طرف یا طرفین معامله نسبت به اوصاف و ویژگی های یک معامله آگاهی و اطلاع کامل نداشته و سود و زیان آن معامله قابل تشخیص نمی باشد که قانون مدنی از لفظ جاهل بودن نسبت به معامله استفاده نموده است.

این کارشناس حقوق ادامه داد: مطابق با فقه و قانون مدنی، قانون گذار کلیه ی معاملات غرری را باطل دانسته و اعتباری برای آن قائل نشده است. علت ابطال معاملات غرری مربوط به عدم وجود بند سوم در ماده ۱۹۰ قانون مدنی، یعنی ابهام و جهل در موضوع مال مورد معامله است.

وی خاطر نشان کرد: شاید بتوان این مدل پیش فروش را در دسته “فروش حق اولویت خرید” قرار داد که در آن شرایط بر اساس قول فقها و آیات عظام در خصوص صحت معامله نیز جای بحث وجود دارد.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، با پایان یافتن زمان ثبت نام خودروهای وارداتی از امروز راستی آزمایی داده‌های متقاضیان، آغاز شد.

وی با اشاره به ثبت نام حدود ۱۲۰ هزار متقاضی اضافه کرد: در این مرحله کسانیکه شرایط خرید خودروی وارداتی را بر اساس اطلاعیه‌های قبلی ندارند، حذف می‌شوند.

سخنگوی وزارت صمت گفت: قرعه کشی تعیین اولویت متقاضیان سه شنبه شب (۱۶ اسفند) انجام خواهد شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×