پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » قانون‌گریزی برخی خودروسازان با گرانفروشی و تضییع حقوق مردم
تیگو 8 پرو

قانون‌گریزی برخی خودروسازان با گرانفروشی و تضییع حقوق مردم

۱۴۰۲-۰۲-۳۰

با وجود ابلاغ قیمت‌های مصوب شورای رقابت به خودروسازان و مونتاژکاران از سوی وزارت صمت، برخی خودروسازان با قانون‌گریزی و عدم تعهد به مشتری‌مداری، در کم‌کاری نهادهای نظارتی، خارج از نرخ‌های مصوب شروع به گرانفروشی کرده‌اند و این به التهاب در بازار خودرو می‌انجامد.

به گزارش مجله ماشین به نقل از فارس، با وجود آنکه در ماه جاری شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را مصوب کرد و وزارت صمت هم این قیمت ها به خودروسازان ابلاغ کرد، برخی مونتاژکاران با قانون گریزی و عدم رعایت حقوق مشتری، اقدام به انتشار بخشنامه های واریز وجه با قیمت های اختیاری شرکت، کرده اند و از ثبت نام کنندگان خواسته اند اعدایی بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان بالاتر از نرخ های مصوب شورای رقابت واریز کنند.

در مصوبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ شورای رقابت، قیمت خودروهای مونتاژی با لحاظ سود ۱۷ درصد و دلار اسکناس مرکز مبادله در اریبهشت ۱۴۰۲ (بیش از ۴۲ هزار تومان)، حدود ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت های اعلامی مونتاژکاران بود.

لازم به ذکر است با وجود آنکه مونتاژکاران ارز حواله ای مرکز مبادله که حدود ۳۸ هزار تومان است، دریافت می کنند، اما شورای رقابت ارز واردات قطعه را برای آنها، ارز اسکناس مرکز مبادله لحاظ کرده که ۴۲ هزار تومان است و در واقع اینجا هم منافع مونتاژکاران لحاظ شده است.

عرضه خودروهای مدیران خودرو با قیمت‌های اختیاری

با این وجود شرکت مدیران خودرو در بخشنامه جدید خود ویژه منتخبان سامانه یکپارچه فروش اینترنتی، قیمت های عرضه خود را بدون توجه به مصوبه شورای رقابت و به عبارتی خودسرانه و بدون لحاظ حقوق مشتری اعلام کرده است.

بررسی قیمت های این خودروساز حاکی از آن است که قیمت عرضه خودروی Tiggo7 poro توسط این شرکت بیش از یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون تومان تعیین شده است در حالی که براساس مصوبه شورای رقابت قیمت این خودرو کمی بیش از یک میلیارد تومان تعیین شده است. یا x55 pro با حدود ۲۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ شورای رقابت با قیمت حدود ۱ میلیارد و ۲۵۲ میلیون تومان عرضه شده است؛ اختلاف قیمت سایر خودروهای عرضه شده توسط این شرکت در مقایسه با قیمت مصوبه شورای رقابت بسیار زیاد است.

البته مدیران خودرو امروز بلافاصله بخشنامه ای که در سایت بابت افزایش قیمت خودروهای تولیدی خود اعلام کرده بود، از سایت خود برداشت.

قیمت محصولات مدیران خودرو

جدول زیر قیمت های مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت است که طبق اعلام وزارت صمت همه مونتاژکاران ملزم به اعمال این نرخ ها هستند.

فهرست قیمت مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت (مصوبه 16 اردیبهشت 1402)

فهرست قیمت مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت (مصوبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲)

 

البته پس از اعلام این نرخ ها مدیرعامل کرمان موتور اعلام کرد که توافقی بین شورای رقابت و مونتاژکاران صورت گرفته مبنی بر اینکه مونتاژکاران می توانند تا زمان انجام محاسبات جدید به مدت یک سال با قیمت بهمن سال گذشته محصولات خود را عرضه کنند اما این مسئله هم از سوی سخنگوی شورای رقابت رد شد.

کرمان موتور: هیچ مصوبه تغییر قیمتی از هیچ نهادی دریافت نکرده ایم

با وجود آنکه وزارت صمت قیمت خودروهای مونتاژی را به شرکت ها ابلاغ کرده است، کرمان موتور در اطلاعیه ای اعلام کرده است که قیمت های محصولات این شرکت براساس مصوبه بهمن ماه ۱۴۰۱ به شرح ذیل بوده و تاکنون هیچ مصوبه تغییر قیمتی از سمت هیچ نهادی به این شرکت ابلاغ نشده است.

کرمان موتور هم به تازگی با قانون گریزی در اقدامی خودسرانه قیمت های ذیل را به عنوان قیت خودروهای خود معرفی کرده است.

اعمال قیمت های غیرقانونی از سوی کرمان موتور

اعمال قیمت های غیرقانونی از سوی کرمان موتور

حمایت قاطعانه وزارت صمت از مصوبه قیمت های مونتاژی شورای رقابت

پس از کش و قوس های فراوان در مورد مصوبه شورای رقابت در موضوع قیمت خودروهای مونتاژی، وزارت صمت به عنوان فصل‌الخطاب ورود و اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم پیگیر جلوگیری از گران‌فروشی خودروهای مونتاژی بوده است و در همین زمینه‌ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز سال گذشته پرونده گران‌فروشی یکی از خودروسازان مذکور را تکمیل کرد که به جریمه بیش از ۱۳ ‌هزار میلیارد تومانی شرکت مذکور از سوی سازمان تعزیرات حکومتی منجر شد.

سخنگوی شورای رقابت: قیمت های مصوب خودروهای مونتاژی لازم الاجرا است

پس از ادعاهای مدیرعامل کرمان موتور، اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت هم به صراحت گفت که قیمت های اخیر مصوب خودروهای مونتاژی که از سوی شورای رقابت تعیین شده است، تغییر نمی کند.

وی در رابطه با این مسئله گفت: هیچ توافقی در این رابطه بین شورای رقابت و مونتاژکاران صورت نگرفته و مصوبه شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی لازم الاجرا است.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×