تجربه رانندگی نویسنده مجله ماشین با مرسدس بنز EQA
فهرست مطالب:
مجله ماشین – تست، عکس و نگارش: مهندس محمدرضا عبادی / در حالی که در خلل پاندمی جهانی کرونا در سال ۲۰۲۰ بسیاری از شرکتهای خودروسازی به دلیل ناتوانی در تامین قطعات، تعطیلیهای گسترده خطوط تولید و ناتوانی در فروش خودروهای از پیش تولید شده به دلیل عدم تمایل خریداران به خودروهایی که دیگر تا مدتی نامعلوم امکان مسافرت با آن را نداشتند با بحران مواجه شده بودند و حتی بعضی از آنها از پایان تولید برخی مدلهای بعضاً محبوب خبر دادند، خودروهای تمام الکتریکی بسیاری در پس زمینه چه در نمونه تجاری و چه در نمونه مفهومی معرفی شدند تا با پایان بحران خودروسازان بتوانند سهم از دست رفته خود را از بازار بازیابند.
مرسدس بنز آلمان در حالی با مدل EQC پا به بازار خودروهای الکتریکی گذاشت که گویی در حال برنامه ریزی برای فروش مدلهای برقی با قیمتی بالاتر نسبت به مدلهای بنزینی بوده، ادعایی که با معرفی EQS به عنوان لوکسترین خودروی برقی دنیا مهر تأییدی بر آن زده شد.
اما در این بین عرضه خودروهایی چون مدل Y تسلا به عنوان یک شاسی بلند شهری برای استفاده روزانه گویی تمام این معادلات را برای مرسدس و حتی BMW که از سالها پیش مدل i3 را روی خط تولید داشته به هم ریخته و آنها را با دستپاچگی مجبور به ارایه مدلهایی کرده که حداقل از نظر قیمتی توان رقابت با تسلا را داشته باشند. در این نوشتار همراهمان باشید تا مدل EQA را به چشم خریدار مورد تست و بررسی قرار دهیم.
نمای خارج مرسدس بنز EQA
مرسدس EQA را در حقیقت به عنوان نمونه الکتریکی GLA و نه عنوان خودرویی کاملاً جدید معرفی کرده.
گرچه این دو مدل در ابعاد خارجی تفاوتی با هم ندارند اما به دلیل عدم نیاز نمونه الکتریکی به جلو پنجره باز و برای کاهش مقاومت خودرو در برابر باد مجموعه چراغها و جلو پنجره از نو طراحی شدهاند.
در نمای عقب هم مرسدس از چراغهای یک پارچه لیزری استفاده کرده که در مقایسه با مدل الایدی استفاده شده در GLA گرچه جذابتر نیست اما مصرف برق کمتری دارد.
پایینترین نمره در طراحی نمای خارج را اما سپر عقب و پس آن ورودیهای غیر واقعی هوا روی سپر جلو به خود اختصاص میدهند.
سپر عقب از طرفی دارای طرح کروم کاری شده همانند خودروهای سوخت فسیلی و دارای خروجی اگزوز به جای استفاده از دیفیوزر برای بهینه سازی ضریب پسا بوده و عدم طراحی مجدد آن برای این مدل سبب شده تا سپری که در مدل بنزینی کاملاً بدون عیب و چشم نواز به نظر میرسید در نمونه برقی همچون مدل قبلی پژو ۲۰۰۸ که در شماره ۴۱۳ مورد تست و ارزیابی قرار دادیم بسیار بیرون زده و نا هماهنگ به نظر برسد.
نمای داخل مرسدس بنز EQA
در نمای داخل، EQA کاملاً شبیه به دیگر محصولات مرسدس بنز بوده و کلیه ادوات بدون ایراد در دسترس راننده بوده گرچه ایراداتی به آن وارد است برای مثال عدم استفاده از نمایشگر یکپارچه و قاب بسیار پهن دور نمایشگرها در حالی که دیگر رقبا از نمایشگرهای بدون قاب و بسیار نازک استفاده میکنند برای خودرویی با قیمت ۶۵ هزار یورو کمی غیر منطقی به نظر میرسد.
نکته عجیب دیگر که البته به محض دریافت پاسخ مرسدس آن را با شما هم به اشتراک خواهم گذاشت اختصاص ۳ خروجی USB و شارژر وایرلس در جلو و تنها یکی در عقب! بوده که البته همگی از نوع USB-C بوده و هنگام پرداخت قیمت خودرو باید ۱۰ یورو هم برای خرید کابل منطبق با خودرو در نظر بگیرید.
از ویژگیهای بارز خودروهای الکتریکی وجود دو محفظه بار یکی در جلو به دلیل عدم وجود موتور و دیگری در عقب است اما مرسدس در این مورد هم ما را مأیوس کرد چراکه کفی صندوق عقب غیر متحرک بوده و تنها یک چمدان بزرگ را در خود جا میدهد.
به دلیل استفاده از یک موتور و انتقال نیرو به تنها چرخهای جلو، امکان استفاده از محفظه موتور به عنوان فضای بار کلاً منتفی است.
مهمتر از همه اینها اگر قد شما بلندتر از ۱۸۵ سانتیمتر باشد باید نشستن در صندلی عقب را به کلی فراموش کنید چراکه از طرفی باید زانوهایتان را در بغل بگیرید و از طرف دیگر با کوچکترین دست انداز، دست نوازش سقف را بر سر خود حس خواهید کرد.
این همان نقطه عطفی است که تفاوت خودرویی چون تسلا که از ابتدا به صورت الکتریکی طراحی شده و مرسدسی که از بنزینی به الکتریکی تغییر کاربری داده مشخص میشود.
تست رانندگی مرسدس بنز EQA
خودرو را با شارژ کامل از نمایندگی تحویل گرفته و پا به خیابانهای وین گذاشتم.
در حال حاضر این خودرو تنها در نمونه EQA 250 تولید میشود که دارای ۱۹۰ اسببخار قدرت و مصرف ۹/۱۷ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و قابلیت پیمایش حداکثر ۴۲۴ کیلومتر را با هر بار شارژ دارد.
خودروی مورد آزمایش با بیش از ۸۰۰۰ یورو اختلاف قیمت با نمونه پایه، یکی از مجهزترین نمونهها بوده و در صورت داشتن سانروف میشد آن را کاملترین نمونه این خودرو نامید.
کابین خودرو از سکوت قابل قبولی برخوردار بوده و تنها در دست اندازهای شدید صدای مختصری به کابین منتقل میشود. خودرو قابلیت راندن در سه حالت اقتصادی، کامفورت و اسپرت را دارد که در زیر نگاهی به هر کدام و تفاوتهای شان میاندازیم.
در حالت اقتصادی تنها در صورت فشردن یکباره پدال گاز خودرو از تمام توان باتریها استفاده میکند.
در این مد شتاب گیری و حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت محدود میشود. با رها کردن پدال گاز و در ترمزها هم خودرو شارژ باتریها را در اولویت قرار داده و ترمز نسبت به دو حالت دیگر شدیدتر احساس میشود.
در مد کامفورت، گرچه خودرو مسافت کمتری را با هر بار شارژ می پیماید اما سرنشینان حس بهتری داشته و با هر ترمز به جلو کشیده نمیشوند.
در مدل اسپرت خودرو تمام تلاش خود را برای راضی کردن شما بدون در نظر گرفتن مسافت قابل پیمایش و شارژ ارائه میدهد. البته بهتر است علیرغم توان ۱۴۰ اسببخاری خودرو در شتابگیریهای بالای ۶۰ و بهخصوص ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمی انتظارات خود را پایین بیاورید تا بنز شرمنده شما نشود.
نکته بسیار جالبی که هنگام تست جلب توجه کرد، وجود دنده پشت فرمان با علامت مثبت و منفی بوده که در چنین خودرو بیمورد میکرد، البته مرسدس با تغییر عملکرد این پدالها برای راننده امکان راندن خودرو در حالتهای D+ ، D ، D- و D— را فراهم کرده است.
در حالت D+ شتاب خودرو محسوستر و با رها کردن پدال گاز خودرو هیچ تلاشی برای شارژ باتریها نکرده و از سرعت خودرو تنها به دلیل نیروی اصطکاک چرخها کاسته میشود.
حالت دی به شکلی نا محسوس و با تا حداکثر ۲۵ درصد توان از سرعت خودرو برای شارژ باتریها استفاده میکند.
در دو حالت منفی ولی مرسدس تبدیل به خودرویی تک پدال میشود که برای توقف نیازی با استفاده از پدال ترمز نداشته و همانند ریتاردر در خودروهای سنگین به شارژ موتور به شدت از سرعت خودرو میکاهد که البته این شدت در حالت، قطعاً نیاز به تجربه کافی شما و راننده پشتی دارد و در غیر این صورت به دلیل شتاب شدید منفی خودرو تصادف از عقب بسیار محتمل خواهد بود.
نوآوری بنز در مدلهای جدید این شرکت استفاده از دوربین جلوی خودرو برای کمکم به سیستم مسیریابی بوده به این شکل که با تنظیم کردن مسیریاب در سرعتهای کمتز از ۶۰ کیلومتر و با نزدیک شدن به تقاطعی که باید در آن به راست یا چپ گردش کنید، دوربین جلو، که البته به بهترین شکل پشت جلوپنجره پنهان شده، فعال شده و با سه فلش روی صفحه نمایش خروجی دقیق را به صورت لایو به شما نشان میدهد و امکان اشتباه را برای تازه رانندگان و یا در مسیرهایی که پیش از آن نرفته اید به صفر میرساند.
به لطف عدم وجود کمپرسور تسمهای امکان استفاده از گرم کن و سرد کن با حداکثر کارایی در حالت ایستاده و حتی در ابتدای حرکت وجود داشته و این خودرو را در سرمای و گرمای شدید به شدت دلچسب میکند البته نکتهای که نباید فراموش کنید اینکه در چنین شرایطی هرگز انتظار ۴۲۰ کیلومتر پیمایش را نداشته باشید و قبل از حرکت حتماً خودرو را کاملاً شارژ کنید.
با تجهیز خودرو به امکان استفاده از شارژهای فوق سریع امکان شارژ کامل خودرو در ۳۰ دقیقه حتی در مسافتهای طولانی آزار دهنده نخواهد بود.
اسباب بازی جالبی که مرسدس برای بزرگسالان در این خودرو قرار داده نورپردازی دریچههای هوا بوده که با انتخاب دمای پایینتر برای زمان کوتاهی به آبی و برای دماهای بالاتر به قرمز تغییر رنگ داده و شما را قلقلک میدهد که هر ۵ دقیقه دمای خودرو را مجدد تنظیم کنید.
با توجه به همه آنچه تا به اینجا دیدیم سوال این هست که آیا این خودرو با این قیمت و با دریافت تا ۴۵۰۰ یورو امتیاز خودروهای الکتریکی در اتریش و۹۰۰۰ در آلمان آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟ در یک کلام نه! اما چرا؟ قیمت پایه این خودرو با مدل GLA 250 بنزینی برابری میکند با این تفاوت که دیگری خودرویی با ۲۲۴ اسببخار و نه ۱۹۰ اسببخار بوده و در صندوق عقب فضایی بینهایت بزرگتر از مدل الکتریکی دارد، حال آنکه اگر برای کمک به محیط زیست خود را متعهد به استفاده از خودروهای برقی بدانید هم تسلا مدل ۳ حتی در سادهترین مدل به لطف چرخهای متحرک در شتاب مرسدس را در آینه عقب خود خواهد دید. البته سانروف استاندارد تسلا را هم نباید فراموش کرد.
جمع بندی آنکه با پرداخت ۵۶ هزار یورو پول بیزبان برای این اتومبیل شما خودرویی میرانید که در خیابانها کاملاً جدید است.
Special thanks to Mr. Mario Matousch and Wiesenthal company, who made this test possible