پنجشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۷۸ اسب بخار در پایکس پیک
هیوندای آیونیک 5 N با ۶۷۸ اسب بخار در پایکس پیک

هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۷۸ اسب بخار در پایکس پیک

۱۴۰۳-۰۳-۱۳ زمان مطالعه: 1 دقیقه 2

هیوندای امسال با چهار خودروی آیونیک 5 N در مسابقه هیل کلایمب پایکس پیک شرکت خواهد کرد.

به گزارش مجله ماشین، مسابقه هیل کلایمب پایکس پیک (Pikes Peak International Hill Climb) که به اختصار PPIHC نیز شناخته می‌شود، یک مسابقه اتومبیلرانی سالانه است که در جاده‌ی کوهستانی پایکس پیک در کلرادو، ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود.

ماجرای پایکس پیک

این مسابقه یکی از مشهورترین و چالش‌برانگیزترین مسابقات هیل کلایمب در جهان به شمار می‌رود.

طول مسیر مسابقه حدود ۱۲.۴۲ مایل (تقریباً ۲۰ کیلومتر) است و از ارتفاع ۹٬۳۹۰ پا (۲٬۸۶۲ متر) شروع می‌شود و تا ارتفاع ۱۴٬۱۱۵ پا (۴٬۳۰۲ متر) بالا می‌رود. این مسیر شامل ۱۵۶ پیچ است که بر روی جاده‌ای پرپیچ و خم قرار دارند.

در گذشته، مسیر مسابقه شامل بخش‌هایی با سطح خاکی و شنی بود، اما از سال ۲۰۱۲ به بعد، تمام مسیر آسفالت شده است.

اولین مسابقه هیل کلایمب پایکس پیک در سال ۱۹۱۶ برگزار شد و از آن زمان تاکنون هر ساله (به جز در مواردی نادر) برگزار می‌شود.

در این مسابقه انواع مختلفی از خودروها شرکت می‌کنند، از جمله خودروهای برقی، شاسی بلندها، موتورسیکلت‌ها، و حتی کامیون‌ها. این تنوع باعث جذابیت و هیجان بیشتر مسابقه می‌شود.

مسابقه هیل کلایمب پایکس پیک نه تنها به عنوان یک رویداد ورزشی معتبر شناخته می‌شود، بلکه فرصتی برای تولیدکنندگان خودرو است تا فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید خود را در شرایط سخت آزمایش کنند.

شرکت‌های مختلف از این مسابقه به عنوان یک بستر برای نمایش توانمندی‌های خودروهای خود استفاده می‌کنند.

هر ساله تلاش‌های بسیاری برای شکستن رکورد زمان صعود به قله انجام می‌شود.

رانندگان و تیم‌های شرکت‌کننده سعی می‌کنند تا با بهبود عملکرد فنی خودروهای خود، رکوردهای جدیدی به ثبت برسانند.

هیوندای آیونیک 5 N با ۶۷۸ اسب بخار در پایکس پیک
هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۷۸ اسب بخار در پایکس پیک

هیوندای به مصاف پایکس پیک می‌رود

هیوندای امسال با چهار خودروی آیونیک ۵ N در مسابقه هیل کلایمب پایکس پیک شرکت خواهد کرد.

دو تا از این خودروها بسیار نزدیک به مدل‌های موجود در نمایندگی‌ها خواهند بود.

این برند کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که دو مدل ارتقاء یافته را نیز با امید به شکستن رکورد شاسی بلند/کراس اوور برقی اصلاح شده، به کار خواهد گرفت.

آشنایی با خودروی هیوندای در پایکس پیک

از نظر ظاهری، تفاوت‌ها بین یک آیونیک ۵ N استاندارد آشکار است.

هیوندای یک کیت ایرودینامیک تهاجمی شامل یک اسپویلر بزرگ، سکوی جانبی و فلاپ‌های گلگیر اضافه کرده است.

زیر قوس‌ها، چرخ‌های ۱۸ اینچی فورج شده با لاستیک‌های یوکوهاما اسلیک قرار دارد، که با ترمزهای شش پیستونی در جلو و گیره‌های چهار پیستونی در عقب پشتیبانی می‌شود.

سیستم تعلیق با دامپرهای سه‌راهه قابل تنظیم ارتقاء یافته است. ارتفاع سواری و کامبر نیز قابل تنظیم است.

هیوندای قدرت پیشرانه برقی را دوباره تنظیم کرده تا در حالت اووربوست کامل، ۳۷ اسب بخار اضافی از موتور عقب بگیرد.

این به نسخه تایم اتک اسپک مجموع ۶۷۸ اسب بخار می‌دهد، اما قطعات هنوز همان قطعات تولیدی موجود در آیونیک ۵ N استاندارد هستند.

بنابراین، از هیوندای پرسیدیم که آیا نسخه تولیدی از تایم اتک اسپک ممکن است. هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، اما اگر خبری جدید باشد، پست را به‌روز خواهیم کرد.

تمام خودروهای هیوندای آیونیک ۵ در پایکس پیک با یک پوشش ویژه و تجهیزات ایمنی لازم برای شرکت در مسابقه تجهیز شده‌اند.

این شامل بلندگوهای خارجی ارتقاء یافته است که قادر به تولید صدای ۱۲۰ دسی‌بل هستند، که از طریق سیستم N Active Sound+ هیوندای صداها را تولید می‌کنند.

علاوه بر نیاز ایمنی برای تولید صدا توسط خودروهای برقی در حین مسابقه، هیوندای می‌گوید صدای موتور بازخورد راننده را افزایش خواهد داد.

علاوه بر مدل‌های آماده مسابقه، هیوندای دو مدل تولیدی آیونیک ۵ N را با هدف شکستن رکورد خودروی برقی تولیدی به کار خواهد گرفت.

تنها تغییرات نسبت به مدل استاندارد مربوط به ایمنی با قفس‌های رول و تجهیزات لازم برای رقابت است.

برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای، هیوندای با فرانچایز گرن توریسمو در حال کار بر روی اکشن هیل کلایمب در GT7 است. جزئیات بیشتری در این زمینه بعداً ارائه خواهد شد.

جدول مشخصات

مشخصاتجزئیات
مدلهیوندای آیونیک ۵ N تایم اتک
قدرت موتور۶۷۸ اسب بخار
نوع موتوربرقی
سیستم تعلیقدامپرهای سه‌راهه قابل تنظیم
چرخ‌هاچرخ‌های ۱۸ اینچی فورج شده با لاستیک‌های یوکوهاما اسلیک
ترمزهاترمزهای شش پیستونی در جلو و گیره‌های چهار پیستونی در عقب
آیرودینامیککیت ایرودینامیک شامل اسپویلر بزرگ، سکوی جانبی و فلاپ‌های گلگیر
بلندگوهای خارجیبلندگوهای خارجی با توان تولید ۱۲۰ دسی‌بل از طریق سیستم N Active Sound+
ارتفاع سواریقابل تنظیم
کامبرقابل تنظیم
رکورد هدفرکورد شاسی بلند/کراس اوور برقی اصلاح شده
ویژگی‌های ایمنیتجهیزات ایمنی لازم برای شرکت در مسابقه شامل قفس‌های رول و غیره

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×