سه شنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » شرایط فروش » شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی (خرداد ۱۴۰۳)
شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی (خرداد ۱۴۰۳)

شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی (خرداد ۱۴۰۳)

۱۴۰۳-۰۳-۱۹

نتایج اولیه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودروهای برقی منتشر شد

از بعد از ظهر دیروز ( ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ )، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پنل خود در سامانه، از وضعیت ثبت‌نام و اینکه آیا خودروی برقی به آنها تعلق می‌گیرد یا خیر، مطلع شوند.

در این طرح، ۱۴۰ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودروی برقی ثبت‌نام کرده بودند. نکته جالب توجه این است که ۲۵ هزار نفر فقط برای ۳ مدل از این خودروها ثبت‌نام کرده بودند. این نشان می‌دهد که تقاضا برای برخی از مدل‌های خاص خودروهای برقی بیشتر از بقیه بوده است.

متقاضیان به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول: به این دسته از متقاضیان خودرو برقی تعلق می‌گیرد.

دسته دوم: این دسته از متقاضیان در صف انتظار قرار می‌گیرند تا در صورت انصراف یا عدم پرداخت وجه توسط نفرات دسته اول، به آنها خودرو تعلق گیرد.

دسته سوم: به این دسته از متقاضیان در این مرحله خودرو تعلق نخواهد گرفت.

برخلاف طرح‌های قبلی فروش خودرو، در این طرح صف تشکیل نمی‌شود.

به این معنی که اگر خودروی برقی به شما تعلق نگیرد، نمی‌توانید در نوبت بمانید و باید دوباره برای طرح‌های بعدی ثبت‌نام کنید.

انتخاب متقاضیان به صورت تصادفی انجام می‌شود.

به این معنی که شانس همه افراد برای برنده شدن یکسان است.

اگر خودروی برقی به شما تعلق گرفت، باید در موعد مقرر وجه آن را واریز کنید.

در غیر این صورت، به نفع نفر بعدی در صف کنار خواهید رفت.

این طرح فرصتی برای کسانی است که به دنبال خرید خودروی برقی هستند.

با توجه به محدودیت تعداد خودروها، شانس همه افراد برای برنده شدن یکسان نیست، اما اگر خوش شانس باشید، می‌توانید صاحب یک خودروی برقی جدید شوید.

ده هزار نفر از طریق قرعه‌کشی برای خرید خودرو انتخاب شده‌اند ( خرداد )

در اقدامی که نشان‌دهنده اشتیاق فزاینده مردم ایران به خودروهای برقی است، بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خرید ۱۰ هزار خودروی برقی که به تازگی به کشور وارد شده‌اند، ثبت نام کرده‌اند.

این حجم تقاضا نشان می‌دهد که علیرغم چالش‌هایی مانند هزینه بالا و کمبود زیرساخت‌های شارژ، تقاضا برای این نوع خودروها در ایران به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

ثبت نام برای این خودروها از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو انجام شده بود و متقاضیان برای ثبت نام، باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به صورت وکالتی در یکی از بانک‌های واجد شرایط واریز می‌کردند.

با توجه به اینکه تعداد خودروهای موجود محدود بود، در نهایت ۱۰ هزار نفر از طریق قرعه‌کشی برای خرید خودرو انتخاب شدند.

انتخاب خودروهای برقی از طریق قرعه‌کشی انجام شد و ۱۰ هزار نفر از بین ۱۴۰ هزار متقاضی خوش شانس، خودروهای خود را در ۹۰ روز آینده تحویل خواهند گرفت.

متقاضیانی که در قرعه‌کشی انتخاب نشدند، می‌توانند در دوره‌های بعدی که از طریق سامانه اعلام می‌شود، برای خرید خودرو ثبت نام کنند.

این موضوع نشان‌دهنده گامی مثبت در جهت توسعه صنعت خودروهای برقی در ایران است و می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و وابستگی به واردات سوخت‌های فسیلی کمک کند.

با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که برای رونق گرفتن واقعی این بازار، نیاز به اقدامات بیشتری مانند توسعه زیرساخت‌های شارژ، ارائه مشوق‌های بیشتر به خریداران و کاهش قیمت خودروهای برقی است.

شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی
شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی

دور دوم فروش خودروهای برقی: شرایط جدید و نکات مهم ( اردیبهشت )

دومین مرحله فروش خودروهای برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودروهای برقی به نشانی evauto.ir از ۳۰ اردیبشهت آغاز شده و تا پایان روز شنبه ۵ خردادماه ادامه خواهد داشت.

در این طرح، متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه و واریز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به حساب وکالتی، شانس خود را برای خرید خودروهای برقی وارداتی امتحان کنند.

نکات مهم این طرح:

  • ثبت‌نام:
    • متقاضیان باید در سامانه evauto.ir ثبت‌نام و حساب وکالتی به نام خودروی برقی افتتاح کنند.
    • مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی مسدود خواهد شد.
    • برداشت وجه از حساب وکالتی به منزله انصراف از ثبت‌نام تلقی می‌شود.
  • اولویت‌بندی:
    • پس از پایان ثبت‌نام، اولویت‌بندی در حضور نهادهای نظارتی انجام خواهد شد.
    • متقاضیان می‌توانند وضعیت تخصیص را در پروفایل خود مشاهده کنند.
  • انصراف:
    • انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو بدون جریمه امکان‌پذیر است.
  • تخصیص خودرو:
    • صرف ثبت‌نام و واریز وجه، تضمینی برای تخصیص خودرو نیست.
    • تخصیص خودرو بر اساس میزان عرضه و تقاضا انجام خواهد شد.
  • حذف متخلفان:
    • متقاضیانی که وجه خود را واریز نکنند یا در موعد مقرر ثبت‌نام نکنند، از اولویت‌بندی سامانه حذف خواهند شد.
  • اشتراک اطلاعات:
    • اطلاعات متقاضیان طبق قوانین مربوطه در اختیار نهادهای ذیربط قرار خواهد گرفت.

تفاوت با دور اول:

در دور اول فروش خودروهای برقی، فقط افرادی که در اسفند ۱۴۰۱ پیش‌ثبت‌نام کرده بودند، می‌توانستند برای خرید خودرو اقدام کنند. اما در دور دوم، ثبت‌نام برای عموم آزاد شده است. همچنین، مبلغ پیش‌پرداخت در دور دوم از ۵۰۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام، می‌توانید به سامانه evauto.ir مراجعه کنید.

شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی
شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی

دور اول فروش خودروهای برقی

از ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت، نخستین مرحله پیش‌فروش خودروهای برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی saleauto.ir انجام شد. این طرح، فرصتی برای آن دسته از افرادی بود که در اسفند ۱۴۰۱ پیش‌ثبت‌نام کرده بودند و می‌توانستند یکی از ۶ خودرو وارداتی، که ۴ مدل آن برقی بود، را انتخاب کنند.

جزئیات طرح:

  • شرایط: فقط متقاضیانی که در اسفند ۱۴۰۱ پیش‌ثبت‌نام کرده بودند، مجاز به انتخاب خودرو بودند.
  • نحوه ثبت‌نام: ثبت‌نام از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شد.
  • خودروهای قابل عرضه: ۶ خودرو وارداتی، شامل ۴ مدل برقی، در این طرح عرضه شد.
  • قیمت: قیمت‌ها به صورت علی‌الحساب اعلام شده بود و هزینه‌های جانبی به آن اضافه می‌شد.
  • نکته: تا زمان آماده شدن سامانه اختصاصی خودروهای برقی، عرضه آنها از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

موارد قابل توجه:

  • در این مرحله، ثبت‌نام جدیدی انجام نشد و فقط به متقاضیان پیش‌ثبت‌نام‌کننده در اسفند ۱۴۰۱، امکان انتخاب خودرو داده شد.
  • برای اولین بار، در طرح فروش خودروهای وارداتی، ۴ مدل برقی نیز عرضه شد.
  • قیمت خودروهای برقی به طور علی‌الحساب اعلام شده بود و ممکن است در آینده تغییر کند.

این طرح چه بازتابی داشت؟

برخی از کارشناسان معتقدند که استقبال از این طرح به دلیل قیمت بالا، محدودیت در مدل‌های عرضه شده و عدم تناسب قیمت با کیفیت خودروها، چندان بالا نبوده است. از طرف دیگر، برخی دیگر معتقدند که این طرح، گامی مثبت در جهت توسعه بازار خودروهای برقی در ایران است و می‌تواند به افزایش آگاهی و تقاضا برای این نوع خودروها کمک کند.

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×