فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۴: نبرد هیجانانگیز
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، لاندو نوریس رانندهی تیم مکلارن توانست با اختلاف بسیار کم دو صدم ثانیه، از مکس ورشتپن پیشتاز ردهبندی رانندگان عبور کند و دومین پول پوزیشن دوران حرفهای خود را در مرحلهی تعیین خط گراندپری اسپانیای فرمول یک کسب نماید.
لوئیس همیلتون، دیگر رانندهی مطرح این رقابتها، توانست با کسب مقام سومی، بهترین جایگاه خود در مرحلهی تعیین خط از زمان گراندپری آمریکا در سال گذشته را به دست آورد.
در ابتدای مرحلهی اول تعیین خط، سرجیو پرز با ثبت زمان ۱:۱۳.۰۹۰، پیشتاز میدان شد که تقریبا هفت دهم ثانیه با همتیمیاش در ردبول، دنیل ریکاردو، فاصله داشت.
سپس ورشتپن با ثبت زمان ۱:۱۲.۳۰۶ توانست این اختلاف را به هفت دهم ثانیه دیگر کاهش دهد و در صدر جدول قرار گیرد.
اسکار پیاستری، رانندهی جوان تیم مکلارن، توانست با کسب زمان ۱:۱۲.۲۹۱ و با اختلاف پنج صدم ثانیه نسبت به پرز، در جایگاه دوم قرار گیرد.
در انتهای این مرحله، شارل لکلرک از فراری توانست با ثبت زمان ۱:۱۲.۲۵۷، فرستاپن را کنار بزند و به مقام اول برسد.
در دورهای نهایی مرحلهی اول، لکلرک، فرستاپن، نوریس (مقام سوم) و ساینز (مقام چهارم) برای ثبت زمان بهتر وارد پیست نشدند.
اما پرز که به دلیل ثبت زمانهای بهتر توسط سایر رانندگان به مقام دهم سقوط کرده بود، مجبور شد یک دور دیگر بزند. زمان ۱:۱۲.۴۷۷ او را به مقام هشتم رساند و جواز حضور در مرحلهی دوم را برایش به ارمغان آورد.
همیلتون نیز از دور نهایی خود به خوبی استفاده کرد و با زمان ۱:۱۲.۱۴۳، به مقام اول رسید.
کوین مگنوسن از هاس، یووکی تسونودا و دنیل ریکاردو از ردبول و الکس آلون و لوگان سارجنت از ویلیامز، رانندگانی بودند که نتوانستند به مرحلهی دوم راه پیدا کنند.
در ابتدای مرحلهی دوم، پرز اولین رانندهی از گروه صدرنشینان بود که به خط پایان رسید و با زمان ۱:۱۲.۲۷۰، پیشتاز شد.
این زمان به سرعت توسط پیر گسلی از آلپاین و رانندگان مکلارن، اسکار پیاستری و لاندو نوریس، شکسته شد.
اما در نهایت این فرستاپن بود که با ثبت زمان ۱:۱۱.۶۵۳، بهترین زمان را به خود اختصاص داد. او دو دهم ثانیه با نوریس (مقام دوم) و ساینز (مقام سوم) فاصله داشت.
پیاستری به مقام چهارم، لکلرک به مقام پنجم و جورج راسل از مرسدس به مقام ششم رسیدند. پیر گسلی نیز در جایگاه هفتم قرار گرفت و پرز هشتم شد.
در دورهای نهایی مرحلهی دوم، همیلتون که تا پیش از آن در جایگاه پانزدهم قرار داشت، به مقام دوم صعود کرد.
همچنین والتری بوتاس از کِک ساوبر نیز توانست به جمع ۱۰ نفر برتر راه یابد. این اتفاق باعث شد پرز به مقام دهم سقوط کند و در خطر حذف قرار گیرد.
با این حال، رانندهی ردبول بار دیگر توانست با ثبت زمان ۱:۱۲.۰۵۴، به جایگاه هشتم برسد و بالاتر از هر دو رانندهی آلپاین، گسلی و استبان اوکون، قرار گیرد.
از دیگر اتفاقات این مرحله، عدم خروج ورشتپن از پیتلاین برای دور نهایی بود. زمان دور اول او برای حفظ جایگاه اول مقابل زوج مرسدس، همیلتون و راسل، کافی بود.
فرناندو آلونسو از استون مارتین، بوتاس، نیکو هولکنبرگ از هاس، لنس استرول از استون مارتین و ژو گوانیو از ساوبر، رانندگانی بودند که نتوانستند به مرحلهی سوم راه یابند.
در مرحلهی سوم، پرز با لاستیکهای نرم کارکرده زودتر از سایرین وارد پیست شد. زمان ثبت شدهی او در این مرحله کندتر از زمانهای ثبت شده در مرحلهی دوم بود و در نهایت در جایگاه نهم قرار گرفت.
فرستاپن بار دیگر قدرت خود را به رخ کشید و با ثبت زمان ۱:۱۱.۶۷۳، پیشتاز میدان شد.
نوریس که محتملترین رقیب فرستاپن برای کسب پول پوزیشن به نظر میرسید، با ۰.۰۲ ثانیه اختلاف در رده دوم قرار گرفت.
همیلتون و راسل از مرسدس به ترتیب مقامهای سوم و چهارم را کسب کردند. لکلرک و ساینز از فراری نیز در ردههای پنجم و ششم قرار گرفتند.
پیر گسلی از آلپاین، پرز، اوکون و پیاستری به ترتیب مقامهای هفتم تا دهم را به خود اختصاص دادند.
آتشسوزی در محوطهی تیم مکلارن در جریان برگزاری تمرینات
حادثهای غیرمنتظره در روز شنبه، تیم فرمول یک مکلارن را در گرندپری اسپانیا غافلگیر کرد. به دنبال آتشسوزی که در محوطهی پذیرایی این تیم رخ داد، مکلارن مجبور به تخلیه تمامی افراد حاضر در این بخش شد.
به گفتهی تیم انگلیسی مکلارن، یکی از اعضای تیم به صورت “احتیاطی” به بیمارستان منتقل شد.
همچنین، مقامات برگزاری مسابقه اعلام کردند که دو آتشنشان شاغل در پیست بارسلونا-کاتالونیا نیز به دلیل استنشاق دود ناشی از آتشسوزی تحت درمان قرار گرفتند اما پس از بهبودی مرخص شدند.
با وجود خروج دود از محوطهی پذیرایی مکلارن، که در کنار محوطههای پذیرایی سایر تیمها قرار داشت، از بیرون هیچ آسیبی قابل مشاهده نبود.
آتشنشانان اسپانیایی نیز در محل حاضر شدند و کانون آتشسوزی را آشپزخانهی محوطهی پذیرایی اعلام کردند. مقامات برگزاری مسابقه در حال بررسی علت آتشسوزی هستند اما تاکید کردهاند که این حادثه ناشی از مشکل برقی نبوده است.
لازم به ذکر است که محوطههای پذیرایی، سازههای موقتی هستند که شامل بخشهای پذیرایی و اتاقهای جلسهای برای اعضای تیمها و مهمانان آنها میشوند.
این حادثه درست پیش از شرکت لاندو نوریس و اسکار پیاستری، رانندگان مکلارن، در سومین و آخرین دور تمرین رخ داد.
گفتنی است که لاندو نوریس توانست با کسب جایگاه اول در مرحلهی تعیین خط، بالاتر از مکس ورشتپن، صدرنشین ردهبندی امتیازات، قرار گیرد.
در نهایت، تیم مکلارن اعلام کرد که “از فرمول یک، فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) و سایر رقبا که برای کمک به تیم و مهمانان ما در این آخر هفته اعلام آمادگی کردهاند، قدردانی میکند.”
دومین تمرین فرمول یک اسپانیا
لوئیس همیلتون در دومین تمرین فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۴ با اختلاف کمی نسبت به کارلوس ساینز، رانندهی محبوب هواداران محلی، به سریعترین زمان دست یافت.
لاندو نوریس که در تمرین اول پیشتاز بود، در این جلسه سوم شد.
در اوایل تمرین فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۴، جورج راسل، همتیمی همیلتون در مرسدس، با لاستیکهای متوسط پیشتاز بود و با اختلاف یکدهم ثانیه از نوریس که زمان ۱:۱۴.۱۹۷ را ثبت کرده بود، در صدر قرار گرفت.
مکس ورشتپن، صدرنشین ردهبندی قهرمانی، از هندلینگ خودروی ردبول راضی نبود و گزارش داد که RB20 در خروج از پیچها بیثبات است و در میانهی پیچها دچار کمفرمانی میشود. او به تیمش در گاراژ گفت: «این خودرو چنگی به دل نمیزند.»
با نزدیک شدن به میانهی تمرین، رانندگان به لاستیکهای نرم پیرلی روی سِلِکت قرمز (دیواره قرمز) سوییچ کردند و لوگان سارجنت از ویلیامز جرقهی شبیهسازی دورهای تعیین خط را زد.
او در ابتدای تمرین با لاستیکهای سخت بهترین زمان ۱:۱۶.۷۴۸ را ثبت کرده بود، اما با تغییر به لاستیکهای نرمتر، زمان خود را ۱.۷ ثانیه بهبود بخشید و با ثبت زمان ۱:۱۵.۰۷۰ به رده هفتم صعود کرد.
الکس آلبون، همتیمی سارجنت، با لاستیکهای نرم به رده ششم و زمان ۱:۱۴.۸۰۷ رسید.
ساینز اولین نفر از رانندگان ردهبالا بود که به لاستیکهای نرم روی آورد و با زمان ۱:۱۳.۲۸۶ به رده اول صعود کرد. چارلز لکلرک، همتیمی او در فراری، نتوانست به این زمان برسد و رانندهی اهل موناکو با اختلاف ۰.۳۱۱ ثانیه نسبت به ساینز در رده دوم قرار گرفت.
نوریس با اختلاف ۰.۰۳۳ ثانیه نسبت به ساینز، لکلرک را به رده سوم هل داد.
ورشتپن که بعد از تنظیمات روی خودرویش احساس بهتری داشت، در اولین دور تمرینی با لاستیکهای نرم، بهترین زمان را در اولین و سومین سکتور ثبت کرد، اما در میانهی مسیر سه دهم ثانیه از دست داد و خود را در رده سوم دید.
سپس همیلتون با زمان ۱:۱۳.۲۶۴، با اختلاف دو صدم ثانیه نسبت به زمان قبلی ساینز، مرسدس خود را به صدر رساند.
با تغییر تمرکز به دورهای بلندتر، ساینز و نوریس به ترتیب در رده دوم و سوم باقی ماندند و اختلاف زمان بین سه تیم برتر تنها ۰.۰۵۵ ثانیه بود. با این حال، سکتور میانی ضعیف ورشتپن او را آسیبپذیر کرد و پیر گسلی از آلپاین او را پشت سر گذاشت.
لکلرک در رده ششم به کار خود پایان داد و اسکار پیاستری از مکلارن در رده هفتم قرار گرفت. راسل بعد از پیاستری هشتم شد.
استبان اوکون با کسب نهمین زمان به عملکرد خوب آلپاین در این جلسه افزود و والتری بوتاس از کِم ساوبر جمع ۱۰ تیم برتر را کامل کرد.
جدول دومین تمرین فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۴
رتبه | راننده | تیم | زمان | دور | دورهای زده | سرعت |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | لوییس همیلتون | مرسدس | ۱:۱۳.۲۶۴ | ۲۸ | ۲۲۸.۸۳۲ کیلومتر در ساعت | |
۲ | کارلوس ساینز | فراری | ۱:۱۳.۲۸۶ | ۳۰ | ۲۲۸.۷۶۴ کیلومتر در ساعت | |
۳ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | ۱:۱۳.۳۱۹ | ۳۱ | ۲۲۸.۶۶۱ کیلومتر در ساعت | |
۴ | پیر گسلی | آلپاین/رنو | ۱:۱۳.۴۴۳ | ۲۷ | ۲۲۸.۲۷۴ کیلومتر در ساعت | |
۵ | مکس ورشتپن | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۱۳.۵۰۴ | ۲۹ | ۲۲۸.۰۸۵ کیلومتر در ساعت | |
۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۱:۱۳.۵۹۷ | ۲۲ | ۲۲۷.۷۹۷ کیلومتر در ساعت | |
۷ | اسکار پیاستری | مکلارن/مرسدس | ۱:۱۳.۶۲۲ | ۲۸ | ۲۲۷.۷۱۹ کیلومتر در ساعت | |
۸ | جورج راسل | مرسدس | ۱:۱۳.۷۲۲ | ۲۸ | ۲۲۷.۴۱۱ کیلومتر در ساعت | |
۹ | استبان اوکون | آلپاین/رنو | ۱:۱۳.۷۶۶ | ۳۰ | ۲۲۷.۲۷۵ کیلومتر در ساعت | |
۱۰ | والتری بوتاس | ساوبر/فراری | ۱:۱۳.۹۲۴ | ۳۰ | ۲۲۶.۷۸۹ کیلومتر در ساعت | |
۱۱ | کوین مگنوسن | هاس/فراری | ۱:۱۴.۰۲۱ | ۳۲ | ۲۲۶.۴۹۲ کیلومتر در ساعت | |
۱۲ | نیکو هولکنبرگ | هاس/فراری | ۱:۱۴.۰۵۳ | ۲۹ | ۲۲۶.۳۹۴ کیلومتر در ساعت | |
۱۳ | سرخیو پرز | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۱۴.۰۸۱ | ۲۳ | ۲۲۶.۳۰۹ کیلومتر در ساعت | |
۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین/مرسدس | ۱:۱۴.۰۹۱ | ۲۸ | ۲۲۶.۲۷۸ کیلومتر در ساعت | |
۱۵ | یوکی سونودا | آلفاتاوری/هوندا RBPT | ۱:۱۴.۲۱۱ | ۳۱ | ۲۲۵.۹۱۲ کیلومتر در ساعت | |
۱۶ | دانیل ریکاردو | آلفاتاوری/هوندا RBPT | ۱:۱۴.۲۵۷ | ۲۹ | ۲۲۵.۷۷۲ کیلومتر در ساعت | |
۱۷ | جو گوانیو | ساوبر/فراری | ۱:۱۴.۳۴۵ | ۲۱ | ۲۲۵.۵۰۵ کیلومتر در ساعت | |
۱۸ | لنس استرول | استون مارتین/مرسدس | ۱:۱۴.۴۰۲ | ۲۸ | ۲۲۵.۳۳۲ کیلومتر در ساعت | |
۱۹ | الکساندر البون | ویلیامز/مرسدس | ۱:۱۴.۸۰۷ | ۳۴ | ۲۲۴.۱۱۲ کیلومتر در ساعت | |
۲۰ | لوگان سارجنت | ویلیامز/مرسدس | ۱:۱۵.۰۷۰ | ۳۳ | ۲۲۳.۳۲۷ کیلومتر در ساعت |