چهارشنبه , ۲۵ مهر ۱۴۰۳
مراحل اسقاط خودروی فرسوده

مراحل اسقاط خودروی فرسوده

۱۴۰۳-۰۷-۱۴

به گزارش مجله ماشین، آلودگی هوا، غولِ بی شاخ و دمی که بر سر کلان‌شهرهای ایران سایه افکنده، نفس شهروندان را به تنگ آورده است. در این میان، خودروها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آلاینده، نقش انکارناپذیری در تشدید این معضل دارند.

اما راه حلی برای این معضل وجود دارد: اسقاط خودروهای فرسوده.

در این مطلب، به آخرین اخبار، شرایط و مدارک لازم برای اسقاط خودروی فرسوده می‌پردازیم و مزایای این اقدام را برای شما شرح می‌دهیم.

نوسازی ناوگان حمل و نقل در پیچ و خم وعده‌ها (مهر ۱۴۰۳)

در اقدامی برای بهبود کیفیت هوای شهرها و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، طی سال جاری ۱۶۸ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده‌اند. با این حال، به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، روند نوسازی ناوگان همچنان با چالش‌هایی جدی روبرو است.

مهران سالاریه، در نشست اخیر خود، از کاهش قابل توجه نوسازی خودروهای عمومی نسبت به سال گذشته ابراز نگرانی کرد. وی دلایل این کاهش را بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای تولیدی و همچنین تاخیر در تخصیص منابع مالی لازم برای نوسازی دانست.

سالاریه با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، تاکید کرد که تاکنون تنها بخشی از منابع مالی پیش‌بینی شده برای این منظور تخصیص یافته است. وی از مسئولین مربوطه درخواست کرد تا با تسریع در روند پرداخت این منابع، به تعهدات خود عمل کنند.

از سوی دیگر، خودروسازان نیز به دلیل مشکلات تولید و تامین قطعات، نتوانسته‌اند به تعهدات خود در زمینه تحویل خودروهای جایگزین عمل کنند. این مسئله باعث شده تا روند نوسازی ناوگان با کندی پیش رود و نارضایتی رانندگان و شهروندان را به دنبال داشته باشد.

کارشناسان معتقدند که برای حل این مشکل، نیاز به همکاری همه جانبه دولت، خودروسازان و شهرداری‌ها است. تخصیص به موقع منابع مالی، تسریع در روند اداری و همچنین ایجاد انگیزه‌های بیشتر برای رانندگان جهت نوسازی خودروهای خود، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.

رشد چشمگیر اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری (مهر ۱۴۰۳)

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، با ارائه آمارهای دقیق از روند اسقاط خودرو در سال جاری، از افزایش قابل توجه تعداد خودروهای فرسوده اسقاط شده خبر داد. بر اساس آمار ارائه شده، تاکنون حدود ۱۳۷ هزار دستگاه خودرو سواری و وانت و همچنین ۳ هزار دستگاه از خودروهای سنگین مانند کامیون و اتوبوس از رده خارج شده‌اند.

این در حالی است که پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی و ممنوعیت واردات خودرو، نرخ اسقاط خودرو به طور قابل توجهی بالاتر بود. به عنوان مثال، در سال ۹۶ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده بود. اما با اعمال تحریم‌ها و توقف واردات خودرو، روند اسقاط خودروها با کاهش شدید مواجه شد و در سال ۹۹ به تنها ۷ هزار دستگاه رسید.

خودروسازان داخلی به دارندگان خودروهای فرسوده ۲۰ درصد سهمیه فروش خودروهای جدید را اختصاص داده‌اند که انگیزه‌ای قوی برای اسقاط خودروهای قدیمی محسوب می‌شود.

ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط خودرو در اردیبهشت ماه امسال، تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو را مکلف کرده تا برای هر خودروی جدیدی که وارد بازار می‌کنند، تعداد مشخصی خودرو فرسوده را اسقاط کنند.

اسقاط بیش از ۱۲۰ هزار خودروی فرسوده تا پایان شهریور (شهریور ۱۴۰۳)

براساس اعلام رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، تا پایان شهریورماه بیش از ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است. این در حالی است که در بخش موتورسیکلت‌های فرسوده، میزان اسقاط بسیار پایین بوده است.

ایران خودرو: فرصت نوسازی خودروهای فرسوده(مرداد ۱۴۰۳)

گروه صنعتی ایران خودرو مجدداً شرایط ثبت‌نام در طرح نوسازی خودروهای فرسوده را فراهم کرده است. این فرصت ویژه برای دارندگان خودروهای سواری و وانت در مرداد ماه ۱۴۰۳ فراهم شده است.

عنوان ستونتوضیحات
طرحنوسازی خودروهای فرسوده ایران خودرو
مدت زمان ثبت‌نام۲۴ مرداد تا ۲ شهریور ۱۴۰۳
خودروهای مشمولسواری و وانت
ظرفیت اختصاص یافته۲۰ درصد از ظرفیت فروش محصولات ایران خودرو
شرایط اولیهثبت‌نام در سامانه ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل (nnhk.ir)
مراحل ثبت‌نام۱. ثبت‌نام در سامانه ستاد نوسازی ۲.مراجعه به سامانه فروش ایران خودرو (ikcosales.ir) و تکمیل فرایند
محدودیت‌ها* هر متقاضی تنها یکبار می‌تواند شرکت کند.  * متقاضیانی که در طرح‌های سایر خودروسازان ثبت‌نام کرده‌اند، نمی‌توانند شرکت کنند.
تسهیلاتنیازی به افتتاح حساب وکالتی و مسدودسازی وجه نیست.
اطلاعات بیشتر۰۹۶۴۴۰ مرکز ارتباط با مشتریان ایران خودرو

آغاز طرح ثبت‌نام اسقاط خودروهای فرسوده (تیر ۱۴۰۳)

از امروز، ۲۳ تیرماه، طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل و کاهش آلایندگی هوا آغاز شده است.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده، نسبت به ثبت‌نام خودروی خود اقدام کنند. در این سامانه، امکان انتخاب نوع طرح جایگزینی (نقدی، تسهیلاتی، لیزینگی) و تعیین بازه قیمتی خودروی جایگزین وجود دارد.

مالکان کلیه خودروهای فرسوده سواری، سنگین و موتورسیکلت (به جز خودروهای دولتی و تاکسی‌ها) می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

طبق آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی برای خودروهای مختلف به شرح زیر است:

خودروهای شخصی:

بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی: ۲۰ سال

هیبریدی: ۲۳ سال

برقی: ۲۵ سال

خودروهای عمومی:

بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی: ۱۲ سال

هیبریدی: ۱۵ سال

برقی: ۲۰ سال

مینی‌بوس:

دیزلی: ۱۲ سال

پایه گازسوز: ۱۵ سال

برقی: ۲۰ سال

اتوبوس:

برون‌شهری: ۱۵ سال

درون‌شهری:

دیزلی: ۱۰ سال

پایه گازسوز: ۱۲ سال

برقی: ۲۰ سال

وانت: ۱۵ سال

کامیون، کامیونت و کشنده: ۲۵ سال

موتورسیکلت:

بنزینی کاربراتوری: ۶ سال

بنزینی انژکتوری: ۱۲ سال

برقی: ۱۵ سال

خودروهای فرسوده‌ای که در سامانه ثبت‌نام کرده و برای اسقاط اعلام آمادگی کرده‌اند، تا ۵ سال و تا زمان فراهم شدن شرایط لازم برای اعطای تسهیلات، از محدودیت‌های تردد و جریمه مربوط به خودروهای فرسوده معاف خواهند بود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل شتاب می‌گیرد: اسقاط ۶۰ هزار خودرو فرسوده در سال جاری

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل از اسقاط ۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از ابتدای سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که رکورد اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۳ شکسته شود.

مهران سالاریه با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده در آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو برای اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: “این مشوق‌ها هم برای مراکز اسقاط و هم برای دارندگان خودرو جذابیت دارد و به همین دلیل شاهد استقبال خوبی از طرح اسقاط خودروهای فرسوده در کشور هستیم.”

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، افزود: “در مجموع در عمر کوتاه ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، حدود ۱۳۰ هزار خودرو فرسوده از چرخه ترافیک خارج شده‌اند.”

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل با ابراز امیدواری برای شکستن رکورد سال ۱۳۹۳ (اسقاط ۳۳۰ هزار دستگاه)، گفت: “هدف ما اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال جاری است.”

سالاریه در ادامه به برنامه‌های ویژه ستاد برای توسعه استفاده از خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: “این برنامه‌ها آغاز شده و در حال پیگیری هستند.”

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات ضروری برای کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی تردد در جاده‌ها است. اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای جدید و استاندارد، نقش مهمی در تحقق این هدف دارد.

امیدواریم با تلاش‌های ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و همکاری مردم، شاهد شتاب بیشتر در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور باشیم.

شاخصتعدادسال
خودروهای فرسوده اسقاط شده از ابتدای سال ۱۴۰۳۶۰,۰۰۰۱۴۰۳
خودروهای فرسوده اسقاط شده در سال ۱۴۰۲۷۲,۰۰۰۱۴۰۲
مجموع خودروهای فرسوده اسقاط شده در عمر ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل۱۳۰,۰۰۰
هدف اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۳۵۰۰,۰۰۰۱۴۰۳
رکورد اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۳۹۳۳۳۰,۰۰۰۱۳۹۳

انبوهی از خودروهای فرسوده در خیابان‌ها: زنگ خطر برای سلامتی و محیط زیست

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو در مصاحبه‌ای تکان‌دهنده، آمار نگران‌کننده‌ای از تعداد خودروهای فرسوده در کشور ارائه کرد.

به گفته ایشان، از میان ۳۵ میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرویی که در سطح کشور تردد می‌کنند، ۱۳ میلیون و پانصد هزار دستگاه، یعنی بیش از ۳۸ درصد، فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند.

محمود مشهدی شریف با اشاره به مصرف سوخت دو برابر بیشتر خودروهای فرسوده نسبت به خودروهای نو، هشدار داد که این حجم از خودروهای فرسوده نه تنها آلودگی هوا را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند، بلکه مصرف سوخت را نیز به طور قابل توجهی بالا می‌برند.

ایشان در ادامه صحبت‌های خود به قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون، سن فرسودگی خودروهای شخصی بنزینی و گازسوز به ترتیب ۲۰ و ۱۲ سال تعیین شده است.

با این حال، آمار نشان می‌دهد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از خودروهای شخصی و ۱۹۰ هزار دستگاه از خودروهای تاکسی در حال حاضر فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند.

مشهدی شریف با بیان این که به ازای هر ۴ خودروی نو باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود، خواستار اقدامات جدی‌تر از سوی مسئولان برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نو و استاندارد شد.

این آمار تکان‌دهنده بار دیگر ضرورت توجه جدی به مسئله اسقاط خودروهای فرسوده را به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نشان می‌دهد.

خودروی فرسوده چه خودرویی است؟

خودرویی که در معاینه فنی مردود شده باشد و یا به سن فرسودگی رسیده باشد، فرسوده تلقی می‌شود.

سن فرسودگی برای انواع خودروها متفاوت است. به عنوان مثال، سن فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال است، در حالی که این عدد برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها ۲۰ سال است.

علاوه بر این، خودروهایی که دو سال به سن فرسودگی خود نزدیک می‌شوند، باید در فواصل کوتاه‌تری معاینه فنی شوند.

مزایای اسقاط خودروی فرسوده

کاهش آلودگی هوا: اسقاط خودروهای فرسوده، نقش بسزایی در کاهش آلاینده‌های مضر و پاکیزه‌تر شدن هوای شهرها دارد.

دریافت گواهی اسقاط: با اسقاط خودروی فرسوده، می‌توانید گواهی اسقاط دریافت کنید که برای خرید خودروی نو و یا ثبت‌نام در طرح‌های جایگزینی ضروری است.

دریافت کمک هزینه: دولت به مالکان خودروهای فرسوده‌ای که اقدام به اسقاط خودروی خود می‌کنند، کمک هزینه پرداخت می‌کند.

معافیت از پرداخت مالیات و عوارض: مالکان خودروهای فرسوده از پرداخت مالیات و عوارض مربوط به این خودروها معاف هستند.

کاهش تصادفات: خودروهای فرسوده به دلیل نقص فنی و ایمنی، بیشتر در معرض تصادفات قرار دارند. اسقاط این خودروها به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای کمک می‌کند.

مراحل اسقاط خودروی فرسوده

انتخاب طرح: شما می‌توانید از بین دو طرح نقدی و جایگزین یکی را انتخاب کنید.

ثبت‌نام: در سامانه اینترنتی مربوط به اسقاط خودرو ثبت‌نام کنید.

ارائه مدارک: مدارک لازم را به مرکز اسقاط منتخب خود ارائه دهید.

تحویل خودرو: خودروی فرسوده خود را به مرکز اسقاط تحویل دهید.

دریافت گواهی اسقاط: پس از اسقاط خودرو، گواهی اسقاط را دریافت خواهید کرد.

مدارک لازم برای اسقاط خودروی فرسوده

برگ سبز، سند قطعی یا سند وکالتی

مدارک هویتی مالک

شماره‌حساب جام ملت به نام مالک خودرو

شماره vin یا شناسه خودرو

پلاک  (در صورت پلاک قدیم بودن خودرو)

 

در پایان، اسقاط خودروی فرسوده نه‌تنها به سلامت شما و محیط زیست کمک می‌کند، بلکه مزایای اقتصادی نیز برای شما به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×