جمعه , ۲ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تا چه مسافتی یک خودرو کار می‌کند؟
تا چه مسافتی یک خودرو کار می‌کند

تا چه مسافتی یک خودرو کار می‌کند؟

۱۴۰۳-۰۴-۱۸ زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک تاکسی مرسدس-بنز 240D که از سال 1988 در حال کار است، تاکنون حدود 7 میلیون کیلومتر پیموده است.

به گزارش مجله ماشین، معمولا افراد خودروهای خود را تا چه مدت نگه می‌دارند و چه مسافتی را با آن‌ها طی می‌کنند؟ اجاره‌دهندگان خودرو معمولا می‌گویند سه سال و چیزی بین ۳۲,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر.

اما برای برخی دیگر، به خاطر مسائل مالی، خودرو باید ده سال یا بیشتر عمر کند. و بعد از آن، خودروهایی هستند که به معنای واقعی کلمه، غول‌های پیمایش لقب گرفته‌اند و بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر کار کرده‌اند.

این خودروها معمولا تاکسی‌هایی هستند که اکثرشان از برند مرسدس-بنز هستند، همانطور که در گزارشی از جزایر قناری آمده است.

 

تا چه مسافتی یک خودرو کار می‌کند

طبق گفته‌های روزنامه تِنِریفِه نیوز، یک مرسدس ۲۴۰D مدل W123 در نسخه‌ی کمیاب کشیده به این رکورد دست یافته است.

این سدان ۵.۴ متری (۱۷.۶ فوت) از سال ۱۹۸۸ به عنوان تاکسی در این جزیره فعالیت می‌کند. این خودرو به جز راننده، ظرفیت حمل تا هفت سرنشین را دارد.

موتور دیزلی ۷۲ اسب بخاری آن با یک گیربکس دستی پنج سرعته همراه شده است.

پشت این بنز رکورددار، فردی به نام دومینگو قرار دارد که در گران کاناریای اسپانیا با لقب «دومینگیتو» شناخته می‌شود.

طبق گفته‌های روزنامه تِنِریفِه نیوز، این ۲۴۰D کشیده در سه شیفت هشت ساعته استفاده می‌شود. این یعنی حدود ۷۰۰ کیلومتر در روز. این خودرو اکنون به کارکرد حدود ۷ میلیون کیلومتر رسیده است.

با این حال، دیگر همه قطعات خودرو اصلی نیستند. طبق گفته‌ی این نشریه، با کارکرد ۵۰۰۰ کیلومتر در هفته، این ۲۴۰D به ۵۲ تعویض روغن در سال نیاز دارد. علاوه بر این، فواصل زمانی مشخصی برای تعمیرات دوره‌ای وجود دارد.

برای مثال، موتور OM 616 هر ۱ میلیون کیلومتر به طور کامل بررسی می‌شود. موتور فعلی تنها دومین موتوری است که زیر کاپوت قرار گرفته است. در صورت نیاز، یک موتور جایگزین هم در دسترس است.

دومینگیتو، تاکسی و شرکت را به پسرش واگذار کرد. در سال ۲۰۰۸، یکی از رانندگان ایده‌ی بازسازی گسترده‌ی این ۲۴۰D و تبدیل آن به خودروی شاخص شرکت را مطرح کرد. رئیس جدید شرکت به او اجازه داد تا این کار را انجام دهد.

در آن زمان، کارکرد خودرو حدود ۳.۸ میلیون کیلومتر بود. از آن زمان تاکنون، کارکرد خودرو تقریبا دو برابر شده است. در حالی که شرکت تمام تلاش خود را برای حفظ هر چه بیشتر قطعات اصلی به کار برد، مجبور شد صندلی راننده و فرمان را به روز کند. علاوه بر این، روکش صندلی‌های سرنشینان نیز تعویض و روکش جدیدی روی آن‌ها کشیده شد.

همچنین بدنه خودرو برای جلوگیری از ترک‌های ناشی از خستگی ناشی از فشار مداوم، برخی تقویت‌ها را دریافت کرد. ترمزهای فعلی نیز از یک مرسدس مدرن‌تر گرفته شده است.

این مرسدس W123 فوق کشیده قرار است با چند قطعه‌ی یدکی از جانشین خود، مدل W124، رکوردهای مسافت بیشتری را جابه‌جا کند.

تا چه مسافتی یک خودرو کار می‌کند

حداکثر تا رسیدن به کارکرد ۹.۶ میلیون کیلومتر، جشن بزرگی دیگر در ماسپالوماس در گران کاناریا برگزار خواهد شد.

موزه مرسدس در اشتوتگارت خانه‌ی یک میلیونر کارکرد دیگر است. این خودرو نیز یک ۲۴۰D است، یک نسخه‌ی استاندارد استرویت ایت (Stroke Eight).

این خودرو زمانی متعلق به گرگوریوس ساچینیدیس، راننده تاکسی یونانی بود و مسافت باور نکردنی ۴.۶ میلیون کیلومتر را پیموده است.

در طول سال‌ها، این خودرو از مدل ۲۰۰D (نسخه‌ی ۵۵ اسب بخاری) به مدل ۲۴۰D (با افزایش قدرت به ۶۵ اسب بخار، اما بدون تغییر در شاسی و بدنه) تبدیل شد.

ساچینیدیس دو موتور جایگزین روی این خودرو نصب کرد و یازده بار هم موتور اصلی را در آلمان، یک دستگاه آئودی ۸۰ TDI با کارکرد ۱,۰۹۸,۵۰۴ کیلومتر ثبت شده است، در حالی که مجموعه تویوتا در کلن صاحب یک لکسوس LS 400 با کارکرد ۱,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر است.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری برای نگهداری از چنین خودروهایی با کارکردهای بسیار بالا، از ارزش فعلی آنها فراتر می‌رود. در این موارد، بیشتر از عقل سلیم، به دنبال علایق شخصی و خاطرات افراد هستیم.

آیا دستیابی به چنین مسافت‌هایی در آینده امکان‌پذیر خواهد بود؟

خودروهای مدرن مملو از قطعات الکترونیکی و چیپ‌های مختلف هستند.

برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان این خودروها را برای داشتن طول عمر مشخصی طراحی می‌کنند.

همانطور که مشاهده کردید، در دنیای خودرو، نمونه‌های نادری وجود دارند که علیرغم گذر زمان و مسافت‌های طی شده، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این خودروها یادآور دوام، کیفیت و البته عشق و علاقه‌ی صاحبانشان به آن‌ها هستند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×