شنبه , ۳ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » جهش صادرات خودروهای چینی در برابر رکود داخلی
جهش صادرات خودروهای چینی در برابر رکود داخلی

جهش صادرات خودروهای چینی در برابر رکود داخلی

۱۴۰۳-۰۴-۲۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

فروش خودروهای چینی در بازار داخلی با افت مواجه شد، اما صادرات پررونق این افت را تا حدی جبران کرد.

به گزارش مجله ماشین، بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین که روز چهارشنبه منتشر شد، فروش خودرو در چین در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۷.۴ درصد کاهش یافته و به ۱.۸ میلیون دستگاه رسیده است، در حالی که صادرات با رشدی ۲۹ درصدی به ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو رسیده است.

کل فروش خودرو در نیمه اول سال جاری ۱.۶ درصد افزایش یافته، در حالی که صادرات خودرو با جهشی ۳۱.۵ درصدی همراه بوده است. افزایش قابل توجه صادرات در شرایطی صورت می‌گیرد که نگرانی‌هایی در اروپا نسبت به رقابت شدید خودروهای ارزان قیمت چینی با خودروسازان قدیمی غرب وجود دارد.

اگرچه بخش زیادی از این نگرانی‌ها معطوف به خودروهای برقی جذاب و نسبتاً ارزان قیمت چین بوده است، اما رشد صادرات بیشتر بر روی خودروهای بنزینی متمرکز شده است. صادرات خودروهای بنزینی در نیمه اول سال جاری ۳۶ درصد افزایش یافته و ۷۸ درصد از کل صادرات خودرو را تشکیل می‌دهد. صادرات خودروهای برقی چین ۲.۳ درصد کاهش یافته، در حالی که صادرات خودروهای هیبریدی با جهشی ۱۸۰ درصدی (از پایه‌ای کم‌تر) مواجه بوده است.

رشد صادرات خودرو به جبران فروش ضعیف‌تر خودروهای بنزینی در چین کمک کرده است، چرا که کل بازار خودرو دچار رکود شده و خریداران به سمت خودروهای برقی و هیبریدی روی آورده‌اند.

روسیه با اختلاف زیاد، بزرگ‌ترین و همچنان سریع‌ترین بازار صادراتی خودروهای چینی است. خودروسازان چینی توانسته‌اند جای خالی خودروسازان دیگر را که پس از درگیری بین روسیه و اوکراین از این بازار خارج شده‌اند، پر کنند. سایر بازارهای مهم صادراتی چین شامل برزیل و مکزیک در آمریکای لاتین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در خاورمیانه و بلژیک و انگلستان در اروپا می‌شود.

خودروسازان چینی در حال انتقال تولید خود به خارج از کشور هستند. BYD، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی چین، هفته گذشته کارخانه‌ای در تایلند افتتاح کرد و برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه در برزیل، مجارستان و ترکیه دارد.

کاهش فروش خودرو در چین، دومین ماه متوالی است که رخ می‌دهد. آمار جداگانه‌ای که توسط انجمن خودروهای سواری چین جمع‌آوری شده است، نشان‌دهنده سه ماه متوالی کاهش فروش است. رکود شدید بازار املاک و مستغلات، رشد اقتصادی را کند کرده و اعتماد مصرف‌کنندگان را کاهش داده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×