جمعه , ۲ آذر ۱۴۰۳
ب‏ ام ‏و 320i مدل 2014

بررسی ب‏ ام ‏و 320i مدل ۲۰۱۴ با مجموعه M / یک سدان اسپرت قابل قبول

1401-11-27 زمان مطالعه: 4 دقیقه

از تاریخچه تولید سری 3 و موفقیت‏ های بی شمارش که بگذریم، آنچه این روزها مدل‏ های مختلف این خانواده را کانون توجهات قرار می‏ دهد، در وهله اول، تحولات ظاهری است.

مجله ماشین – نوشته: امیرحسین پورسینا/ تحولاتی که باعث شد تمامی بهینه ‏سازی‏های تکنولوژیکی و فنی این ماشین، از جمله در نظر گرفتن پلت‏فرم کاملاً جدید، تعریف فضای بیشتر در اتاق، بهبود خواص آیرودینامیک، افزایش دینامیک سواری، قدرت بیشتر در عین کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی، پیش‏بینی امکانات بیشتر و. . . همگی به نوعی تحت شعاع قرار گرفته و برای مدتی، منتقدان قبل از هر چیز، ماهیت کلی آن را زیر سؤال ببرند! در این نوشتار، به بررسی شاخصه ‏ها و توانایی‏ های ب‏ام‏و 320i M Package مدل ۲۰۱۴ با پیشرانه ۴ سیلندر می ‏پردازیم.

شاخصه‏ های ظاهری ب‏ ام ‏و 320i مدل ۲۰۱۴

از قسمت جلو که شروع به بررسی کنیم، خطوط زیبا و هماهنگ روی سپر، به‏ همراه ورودی‏ های هوای بزرگ‏تر، در کنار طرح و گرافیک منحصر به‏ فرد چراغ‏ های اصلی که به ‏نوعی با پیش رادیاتور ادغام شده ‏اند، چهره ‏ای جسور و البته اصیل به خودرو داده ‏اند. چراغ‏ های مه‏شکن با گرافیک ساده اما دوست‏ داشتنی، به زیبایی در طرفین سپر جای گرفته و جلوپنجره انحصاری قلوه‏ای شکل با قاب کرومی، به جذابیت کار می‏ افزاید. خطوط برجسته روی درپوش موتور، با انحنایی نسبتاً ملایم به سمت ستون A رفته و در آن ادغام می‏ شوند.

در نمای جانبی، نخستین نکته ‏ای که جلب توجه می ‏کند، رینگ‏ های ۵ بازوی دوبل از جنس آلیاژ آلومینیم بوده که در کنار رکاب‏ های جانبی اسپرت و تضادی که قاب مشکی رنگ دور پنجره‏ ها با رنگ سفید بدنه ایجاد کرده، نمایی جذاب را به ‏وجود آورده است.

خط شانه برجسته، از قسمت انتهایی گلگیرهای جلو، جایی که به ‏خاطر آرم ///M مورد توجه است، شروع شده و تا چراغ ‏های عقب، امتداد می ‏یابد. خطوط دور گلگیرها و طرح آیرودینامیک قاب آینه‏ ها، از دیگر شاخصه‏ های این نما به‏ شمار می ‏روند. در نهایت، به قسمت عقب می ‏رسیم. جایی که به‏ لطف سپر عضلانی، خروجی اگزوز با سادگی دور از انتظار، رفلکتورهای قرمز رنگ، دیفیوزر، گرافیک مطلوب چراغ‏ ها و لبه برجسته صندوق بار، مورد توجه است.

ب‏ ام ‏و 320i مدل 2014

کابین ب‏ ام ‏و 320i مدل ۲۰۱۴

به محض باز شدن درها، لوگوی M روی رکاب‏ ها، نخستین نکته‏ ای است که به چشم می ‏آید. داخل کابین، با تلفیق کم‏نظیری از چرم، جیر، آلومینیم و چوب تزئین شده و همانطور که می‏ شد انتظار داشت، در بحث ارگونومی، جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‏ گذارد.

صندلی‏ های اسپرت این ماشین، دارای روکشی از جنس جیر بوده و دوردوزی آبی رنگ، به‏ همراه لوگوهای رنگیM در قسمت کناری آنها (که به‏ مراتب از قرار دادن لوگو در قسمت پشت سری صندلی ها جذاب‏تر است)، جلب توجه می‏ کند.

کاربرد خطوط منحنی روی داشبورد، در کنار اهرم تعویض دنده با طرح خاص ب‏ ام ‏و، غربیلک فرمان ۳ بازو با لوگوی M در قسمت تحتانی، پدال‏ های تعویض دنده از پشت فرمان، صفحه کیلومترشمار با ۴ دایره و گرافیک ساده اما جذاب که تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت مدرج است و کاربرد چرم و چوب برای تزئین کنسول میانی، غربیلک فرمان، داشبورد و اهرم ترمز دستی، از دیگر شاخصه‏ های جالب توجه کابین این ب‏ ام‏ و به‏ شمار می‏ّآیند. به‏لطف افزایش طول بدنه و فاصله بین محورها به ‏ترتیب به میزان ۹۳ و ۵۰ میلی ‏متر، فضای سر و پا در هر دو قسمت جلو و عقب مطلوب است، هرچند فضای سر عقب، برای افراد با قد بالای ۱۸۰ سانتی‏متر، خصوصاً هنگام طی مسیر‏های طولانی، مشکل‏ساز خواهد شد.

مشخصات فنی ب‏ ام ‏و 320i مدل ۲۰۱۴

با اینکه هنوز هم تب و تاب تولید خودروهای قدرتمند در بین کمپانی‏ها شایع بوده (و تا ابد هم خواهد بود)، اما طی چند سال گذشته، شرایط طوری رقم خورده که ناخودآگاه، آنچه بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‏گیرد، اقتصادی بودن یک اتومبیل و میزان سازگاری‏اش با محیط زیست است. به همین دلیل، همانند بسیاری از محصولات دیگر (حتی به‏تازگی فراری)، حجم پیشرانه‏های ب‏ام‏و نیز طی این سال‏ ها کاهش یافته و سیستم مکش طبیعی، جای خود را به ۲ یا بعضاً ۳ توربوشارژر داده است!

پیشرانه ‏ای که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده، با کد N20 شناخته می‏ شود. این قلب تپنده ۴ سیلندر، به سیستم‏ هایی نظیر پاشش سوخت مستقیم و سامانه اعمال زمان‏ بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‏ ها روی هر دو میل‏بادامک ورودی و خروجی (Double-Vanos) مجهز بوده و تولید آن به سال ۲۰۱۱ باز می‏ گردد. جالب است بدانید این پیشرانه، از نظر کارآیی و قدرت، با انواع ۶ سیلندر نسل‏ های قبل، برابری می‏ کند!

با حجم دقیق ۱۹۹۷ سی‏ سی، بیشینه قدرت این پیشرانه ۱۶ سوپاپ، معادل ۱۸۰ اسب‏ بخار (در ۵ هزار rpm) و حداکثر گشتاور آن نیز ۲۵۰ نیوتن‏ متر (در ۱۲۵۰ الی ۴۵۰۰ rpm) بوده و در ترکیب با گیربکس ۸ سرعته استپ‏ترونیک (اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از طریق پدال‏ های پشت فرمان یا تغییر وضعیت اهرم تعویض دنده)، می‏ تواند این سدان ۱۴۷۴ کیلوگرمی را در ۵/۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. ناگفته نماند، این سری پیشرانه ‏ها، نسخه‏ های قدرتمندتری نیز دارند که یکی از بهترین آنها در مدل 335i به‏ کار رفته و بالای ۳۰۰ اسب‏ بخار قدرت تولید می‏ کند.

ب‏ ام ‏و 320i مدل 2014

رانندگی ب‏ ام ‏و 320i مدل ۲۰۱۴

با اینکه برخورداری از پیشرانه ۴ سیلندر، برای طرفداران پر و پا قرص ب‏ ام ‏و و اصولاً ماشین‏ های اسپرت چندان خوشایند نیست، اما شاید حس راندن با این سدان توربو، بتواند شرایط را تغییر دهد. . .!

صندلی‏ ها، بدن را به‏ خوبی در بر گرفته و به‏لطف ۸ حالت تنظیم، راننده می‏ تواند بهترین وضعیت را برای خود آماده کند. پس از به حرکت در آمدن پیشرانه، صدای کم کارکرد آن در دورهای پایین، نخستین نکته جالب توجه به‏ شمار می‏رود، تا حدی که گویی اتومبیل خاموش است! با اینکه حالت قرارگیری پشت فرمان ایده ‏آل بوده، اما هنوز هیچ اشتیاقی به فشار دادن پا روی پدال گاز نداریم، چراکه با یک ب‏ام‏و ۱۸۰ اسب‏ بخاری طرف هستیم!

با این تفاسیر، گیربکس ۸ سرعته آن که دارای عملکردی فوق‏ العاده و سرعت تعویض بالایی است را درگیر کرده و به راه می ‏افتیم. زمانی که پا را روی پدال گاز می ‏فشاریم، بر خلاف انتظارمان، پیشرانه به تندی دور می‏گیرد. البته سیستم اگزوز آن با تنها یک خروجی (که اصلاً شایسته یک محصول M Power نیست)، صدای چندان زیاد و گیرایی تولید نمی‏ کند.

در سرعت‏ های بالا، تعویض دنده ‏ها سریع انجام می‏شود. سیستم تعلیق، در هر ۴ چرخ مستقل بوده و در قسمت جلو از نوع «مک‏فرسون» و در قسمت عقب از نوع چند اتصالی انتخاب شده که در کنار میل تعادل در هر دو قسمت، آرامش اتاق را به شایستگی برقرار می‏ کند. ناگفته نماند که سیستم تعلیق نمونه مورد آزمایش، از مدل‏های استاندارد، کمی خشک‏تر عمل می‏کند و ماهیت اسپرت دارد.

درون کابین راحت بوده و با وجود ۸ اربگ، خیالتان تقریباً از بابت هر واقعه ‏ای راحت خواهد بود! سیستم ترمز قدرتمند، از دیگر شاخصه‏ های ب‏ام‏و مورد بحث بوده که در قسمت جلو و عقب، به‏ترتیب دارای دیسک‏ های ۳۱۲ و ۳۰۰ میلی‏متری است و توسط سامانه‏ های ضد بلوکه، توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ‏ها و ترمز کمکی (ABS, EBD, BA) حمایت می‏شود. کامپیوتر خودرو، میانگین میزان مصرف سوخت را ۲/۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نشان می ‏دهد که فقط ۲/۱ لیتر نسبت به رقم اعلام شده توسط کارخانه بیشتر بوده و از این نظر، کاملاً ایده ‏آل است.

جمع ‏بندی

در کل، علاوه بر موارد عنوان شده، با توجه به سامانه فرمان «راک‏اند پینیون» و از همه مهم‏تر، تقسیم وزن ۵۰/۵۰ بین محورهای جلو و عقب، مدل 320i M Package در سرعت‏ های بالا تجربه سواری لذت‏بخشی را رقم می‏زند و کمابیش می تواند انتظارات شما از یک ب‏ ام ‏و را برآورده کند. این ماشین، در سرعت‏ های پایین و مسیرهای درون‏ شهری نیز به‏ واسطه کابین راحت و جادار، مصرف سوخت پایین، صدای کم کارکرد پیشرانه و جثه نسبتاً کوچک، درخشان ظاهر شده و مطلوب عمل می‏ کند.‏

با عنایت به این موارد، اگر علاقه‏مند به برند ب ‏ام ‏و هستید، باید گفت مدل مورد بحث این نوشتار را می‏توانید با اطمینان خاطر خریداری کنید و تنها می‏بایست از ۲ فاکتور شتاب و قدرت بالا، چشم بپوشید!

از آقای «سید مهیار قریشی» مالک خودرو، به جهت صرف وقت و همکاری با «مجله ماشین» تشکر می‏ کنیم.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×