تست و بررسی لکسس IS250 اف اسپرت / رادیکال ماتادور
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: ایمان ذاکریان – عکس: سامان صدیقی / در خیابانی خلوت توقف میکنم در آینه به عقب نگاه کرده خودرویی با چهرهای ساده مشاهده می شود، نسل اول لکسس IS که در سال ۱۹۹۸ توسط آقای اوئنو یوشیو کانته طراحی و با هدف رقابت با کلاس C مرسدس بنز و سری ۳ بامو روانه بازار شد، بیشتر به محصولات تویوتا شباهت داشت تا لکسس.
تاریخچه لکسس IS
اما در ادامه و پس از معرفی نسل دوم در سال ۲۰۰۵، داستان کمی فرق کرد و این خودرو چهره لوکس تری به خود گرفت. پس از آن در نمای دیگر نسل دوم is خود را نشان میدهد، کمی اسپرتتر شده است و از سال ۲۰۰۵ روی خط تولید قرار گرفت و در سالهای آخر تولیدش دو مدل سدان و کانورتیبل آن وارد ایران شد.
کمپانی لکسس در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا با سبک جدید طراحی خود، استفاده از جلوپنجره دوکی شکل (Spindle Grille) و خطوط تیز و شکسته، IS را نسبت به نسلهای قبلی خود، تهاجمیتر کند.
این مدل از ۵ سال پیش در بازار خودروی کشورمان حضور داشته و بازار خرید و فروش محدودی هم دارد. البته از لحاظ ظاهری، تعداد کمتر در خیابانها و کیت بدنه F-Sport، کمی خاص است. اما یکی از علاقمندان تصمیم گرفت تا با تغییراتی قابل توجه در بدنه، رینگ و سامانه تعلیق، سرهای خودرودوستان را به سمت این مدل بچرخاند.
بررسی طراحی ظاهری لکسس IS250 اف اسپرت با کیت Lexon
از خودرو پیاده میشوم کمی از آن فاصله میگیرم، رنگ قرمز ماتادور بیش از هر چیز دیگری جلب توجه میکند، به ظاهر نسل سوم IS250 نگاه میکنم بیشتر نوعی اخم گیجکننده است و نیاز به ایستادن و توجه بیشتر دارد، لکسس با زبان طراحی جدید که L-Finesse نام دارد خود را رقیب سر سختی برای رقبای آلمانی نشان میدهد، نسل جدید IS بزرگتر، جذابتر و زیباتر شده است.
با ورود این نسل از ماه آوریل سال ۲۰۱۳ به بازارهای جهانی معادله خاصی برای رقیبانش بر هم نخورد اما سهم فروش بسیار خوبی را کسب کرد.
کیت بدنه موسوم به F-Sport لکسس is250 به تنهایی آنقدر جذاب است که اگر در کنار دو رقیب آلمانی خود قرار بگیرد بیشتر جلب توجه میکند، حال یک مالک خوش ذوق و با سلیقه این لکسس را خاصتر کرده است.
نصب کیت بدنه Lexon و تعویض رینگها با سایز ۱۹ برند VOSSEN مدل VFS1 و نصب کیت تنظیم ارتفاع ACCUAIR این IS250 را بیش از پیش جذابتر کرده است.
اما داستان این تغییرات از کجا شروع شده است؟ به یکی از نمایندگیهای ایرتویا، یک دستگاه لکسس IS250 F Sport فول آپشن با رنگ بدنه قرمز موسوم به Matodor Red در تاریخ دی ماه سال ۱۳۹۳ سفارش داده شده و نمایندگی قول تحویل یک ماهه را میدهد.
البته مالک کیت بدنه و رینگها را قبل از سفارش خودرو خریداری کرده و این اقلام زودتر از لکسس موردبحث به ایران میرسند. سرانجام در خرداد ۹۴ و با تاخیر ۴ ماهه، ایرتویا خودرو را تحویل داده و کار نصب قطعات شروع میشود.
کیت بدنه شامل: زیرسپر جلو، رکابها، دیفیوزر، اسپویلر روی شیشه عقب به همراه سامانه اگزوز بوده که به دلیل اوریجینال بودن آنها، بدون مشکل و به راحتی با قطعات استاندارد تعویض میشوند.
در ادامه نیز، کالیپر ترمزها، قاب روی موتور و کمربندها به همراه ابرویی روی چراغهای جلو که محصول شرکت MV-Tuning روسیه است، همگی به رنگ قرمز تغییر پیدا میکنند.
بعد از نصب تمامی موارد فوق نوبت به کیت تنظیم ارتفاع Accuair مدل E-Level محصول کشور ایالات متحده میرسد که به گفته مالک سختترین و پیچیدهترین مرحله بوده است. کمک فنرهای استاندارد با بالنهای Accuair جایگزین شده و مخزن هوا همرنگ بدنه خودرو رنگآمیزی میشود.
باتوجه به ارتفاع پایین لکسس IS250 این کیت ارتفاع باعث شد تا مالک بتواند ارتفاع خودرو را بالاتر از نمونه استاندارد تنظیم کرده و با خیال راحتتری در مسیرهای ناهموار به رانندگی بپردازد. ضمن اینکه اتومبیل پس از توقف کامل و خاموش شدن موتور، تماماً به زمین میچسبد.
یکی از امکانات جالب این کیت هوا، تنظیم جداگانه ارتفاع برای هر چهار بالن است. مدتی بعد از ورود خودرو به ایران به دلیل منع واردات، هیچ IS250 دیگری با این رنگ وارد نشد و از این رنگ همین یک دستگاه در کشور موجود است.
عقب خودرو کمی مدرنتر از قسمت جلو طراحی شده است، چراغهای کشیده به سمت چرخها و دیفیوزر کیت LEXON به همراه سراگزوزهای دوبل در دو سمت کمی توقع را از لحاظ فنی بالا میبرد.
در طراحی قسمت جانبی انتهای رکابها به سمت بالا کشیده شده و اگر چرخهای عقب را نادیده بگیریم گویی سپر عقب و رکابها به یکدیگر متصل هستند.
جلو پنجره بزرگ در کنار طراحی متفاوت چراغهای روشنایی روز، چهره تهاجمی و زیبایی را به IS بخشیده و با نصب زائده لب شکل جلو ارتفاع سپر کمی بلندتر شده است. پیش آمدگی درب موتور حجم بیشتر پیشرانه و قدرتمند بودن آن را القا میکند، اما در زیر آن چه میگذرد؟
بررسی مشخصات فنی لکسس IS250 اف اسپرت
IS250 از موتور ۶ سیلندر Vشکل به حجم ۲۵۰۰ سیسی و قدرت ۲۰۴ اسببخار سود میبرد. این مشخصات فنی در کنار اضافه وزن خودرو نسبت به گذشته، کمی دلسرد کننده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعتی معادل ۸ ثانیه را تجربه خواهید کرد.
در بخش فنی لکسس در مقابل مرسدس کلاس C و ب ام و سری ۳ همان سال، نمیتواند عرض اندام کند. البته نباید از هماهنگی خوب موتور و گیربکس که جزو شاخصههای کمپانی است، چشم پوشی کرد.
بررسی کابین لکسس IS250 اف اسپرت
در داخل خودرو از طراحی با خطوط تیز و متفاوت خبری نیست و همه چیز سر جای خودش است. مجموعه منظم داشبورد، فضای حجیم، سنگین و جذابی دارد و سبک نشان دهندهها از مدل LFA الهام گرفته شده است.
لکسس اولین کمپانی است که از سایبانهای ضدآفتاب با خاصیت جذب صدا و شیشه صوتی در جلو اتومبیل استفاده کرده تا اصوات ناخوشایند را از فضای کابین دور کند.
فضای کابین را نمیتوان گفت زشت، زیبا، کلاسیک و یا مدرن است اما با نگاه کردن و لمس کردن هر قسمت از آن میتوان کیفیت را دید و این حس خوبی را منتقل میکند. به لطف فاصله محوری ۸/۲ متری فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. از لحاظ آرامش درون کابین باید بگوییم لکسس حجت را بر دو رقیب آلمانی خود تمام کرده است.
اگر از مشخصات فنی چشم پوشی کرده و نخواهیم IS250 را در این بخش با رقیبانش مقایسه کنیم، باید بگوییم لکسس از لحاظ ظاهری و آرامش در حین رانندگی موفقتر از آلمانیها بوده و برای کسب سهم فروش بهتر در بازار جهانی، is با این طراحی نصف راه طی کرده است.
البته اگر امکان واردات این خودرو به کشور با کد ۳۵۰ مهیا بود، عرصه بر رقیبان سرسخت این مدل در بازار تنگ میشد.
با شناخت از بازار خودرو و آنگونه که تجربه نشان داده، کمپانی لکسس در کلاس خودروهای سواری در ایران با کم لطفی مواجه شده و این نمونهها از خرید و فروش کم رونقی برخوردار هستند.
اما این قضیه در مورد شاسی بلندهای آن به گونه دیگری رقم خورده است. در نتیجه میتوان گفت با شرایط امروز بازار خودروی ایران، اگر شتاب خوب و سواری اسپرت، جزو فاکتورهای اصلی خرید خودرو نیست، لکسس IS250 مدل ۲۰۱۴ انتظارات شما را درخصوص راحتی، عناصر لوکس، تجهیزات مناسب رفاهی و ایمنی و هماهنگی مناسب بین پیشرانه و جعبه دنده، برآورده میکند.
از آقایان سامان صدیقی مالک خودرو و سروش سیدی به جهت همکاری در تهیه این گزارش تشکر میکنیم.