افزایش قیمت ناگهانی خودرو کلوت اتوماتیک
به گزارش مجله ماشین، با افزایش قیمت ناگهانی خودرو کلوت اتوماتیک، بیشترین ضرر شامل حوالهدارانی میشود که در سال ۱۴۰۱ در پیشفروش این خودرو شرکت کرده و حدود ۶۰ درصد قیمت خودرو را به حساب شرکت مکث موتور پرداخت کردهاند.
بنابراین شرکت مکث موتور با نادیده گرفتن وجه پرداختی ۶۰ درصد قیمت خودرو در سال گذشته، مدعی است که حواله داران باید به قیمت روز خودرو (۵۰ درصد افزایش قیمت کلوت اتومات) مابقی مبلغ را تسویه کنند.
حال افرادی که سال ۱۴۰۱ در پیشفروش این خودرو شرکت کردهاند از مسئولان خواستهاند ضمن بررسی دلیل این افزایش قیمت نجومی کلوت اتومات، اقدامی در جهت جلوگیری از تضییع حقوق حوالهداران و همچنین تخلفات شرکت موبوطه انجام دهند.
سپهر دادجوی توکلی، مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت در اینباره گفت: شورای رقابت در حوزه خودروهای تجاری به دلیل اینکه بازار را تا این لحظه انحصاری تشخیص نداده، هیچگونه مصوبهای ابلاغ نکرده است.
مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت اظهار داشت: در حقیقت شورای رقابت براساس مصوبه ۵۴۳ تنها بازار خودروهای سواری تولید داخل و مونتاژیها را انحصاری تشخیص داده است و قیمتگذاری این خودروها را انجام داد که مصوبه قیمت خودروهای تولید داخل اواخر فروردین امسال و مصوبه خودروهای مونتاژی، اواسط اردیبهشت امسال برای اولین بار تصویب شد.
وی در پاسخ به این سوال که برای مقابله با افزایش غیرمنطقی قیمت این نوع خودروها (نظیر کلوت اتومات) چه اقدامی میتوان انجام داد؟ گفت: از آنجا که شورای رقابت بازار خودروهای تجاری را انحصاری نمیداند، بنابراین در مورد افزایش قیمت خودروهایی مانند کلوت اتومات یا خودروهایی از این قبیل که جزء خودروهای تجاری است باید نهادهای متولی مبارزه با گرانفروشی از جمله سازمان حمایت یا تعزیرات حکومتی باید ورود کنند.
شورای رقابت در فروردین و اردیبهشت امسال قیمت خودروهای سواری تولید داخل و مونتاژی را مصوب کرد، براساس مصوبه شورای رقابت قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو در مصوبه فروردینماهِ شورای رقابت نسبت به قیمتهای قبلی ۲۹ درصد افزایش یافت، اما قیمت مصوب خودروهای مونتاژی کاهش قابل توجهی داشت بهطوری که قیمت اغلب این خودروها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کاهش داشت اما قیمتگذاری خودروهای تجاری به دلیل تشخیص ندادن بازار انحصاری، انجام نشد.
منبع: فارس