کیتیام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵ آماده برای فتح داکار
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، رالی داکار که از سال ۱۹۷۹ برگزار میشه، نه تنها یکی از قدیمیترین مسابقات اینچنینی، بلکه یکی از سختترین و طاقتفرساترین اونها هم به حساب میاد. در این مسابقه که در صحرا برگزار میشه، جسورترین رانندهها و موتورسواران دنیا با ماشینهای فوقالعادهای که دارن باهم رقابت میکنن.
این یعنی وقتی کسی ادعا میکنه که در داکار حرف اول رو میزنه، کل دنیا باید بهش توجه کنه. و این هفته، این شرکت، کمپانی موتورساز اتریشی KTM هست که بهتازگی تمام جزئیات مربوط به موتورسیکلت KTM 450 Rally Replica مدل ۲۰۲۵ رو منتشر کرده.
با اینکه اسم این موتورسیکلت رپلیکا (replica) هست، اما درواقع خودِ اصل ماجراست. میبینید، KTM در طول این سالها، کمتر از ۲۳۵ مرحله از داکار رو نبرده که در مجموع منجر به کسب ۱۹ عنوان قهرمانی برای این شرکت شده. از اون ۱۹ تا قهرمانی، ۱۰ تا (که یعنی بیشتر از نصف) تا حد زیادی مدیون موتورسیکلت ۴۵۰ رپلیکا هست.
پس عجیب نیست که KTM بدون هیچ فروتنیای، این موتور رو «موفقترین مدل در تاریخ این مسابقات» مینامد. و نسخهی بهروزشدهای که بهتازگی معرفی شده، قراره با تغییراتی که در سیستم انتقال قدرت، فریم و بدنه اعمال شده، اون رو به سطح بالاتری از موفقیت برسونه.
اتریشیها این نسخه جدید رو شدیدترین بهروزرسانی تا به امروز و کاملترینِ اون از سال ۲۰۲۰ به بعد میدونن. و اعداد و مشخصات فنی که در ادامه میخونید، این موضوع رو تأیید میکنه.
اول از همه میرم سراغ فریم، چون در نهایت این فریمه که تمام اجزای موتور رو کنار هم نگه میداره. KTM برای مدل ۲۰۲۵ از بخشهای برش لیزری و هیدروفرمینگ استفاده کرده که با دست جوش داده شدن. کل این مجموعه حالا با یه بازوی عقب جدید از جنس آلومینیوم ریختهگری توخالی، تکمیل شده.
با اینکه این یه روش جدیده، بهمون گفته شده که این موتور همچنان بازخورد خوبی به راکب میده، انرژی رو به خوبی جذب میکنه و پایداری عالیای در مسیرهای مستقیم داره.
این فریم یه موتوری رو تو خودش جای داده که شاید باهاش آشنا باشید، چون به طور گسترده در خانواده موتورهای کراس و اندرو KTM استفاده میشه. اما این موتور، موتور استاندارد نیست، چون برای اینکه بتونه نیازهای رالی داکار رو برآورده کنه، تغییراتی روش انجام شده و باید به رپلیکا امکان بده که سال آینده حتی تعداد بردهای بیشتری رو کسب کنه.
این موتور ۴۵۰ سیسی حجم داره و سوختش با انژکتور تأمین میشه و برعکس نسخههای قبلیش، از یه طراحی جدید برای سرسیلندر SOHC بهره میبره. یه کلاچ تقویتشده و گیربکس مستحکمتر، کنترل موتور رو برای راکب آسونتر میکنه. علاوه بر همه اینها، KTM تعداد رادیاتورهایی که وظیفهی خنک کردن موتور رو برعهده دارن، دو برابر کرده، چون حالا به جای یکی، دوتا از اونها روی موتور نصب شدهن.
سوخت این موتور از نه یک منبع، نه دو منبع، بلکه از سه تا منبع تأمین میشه. دوتای این مخزنها که ظرفیت ۹ و ۹.۵ لیتر رو دارن، در قسمت جلوی موتور قرار گرفتن. سومی که خیلی بزرگتره (۱۶ لیتر) پشت موتور قرار گرفته و بهعنوان یه زیرفریم هم عمل میکنه.
این سه تا مخزن سوخت توسط دو پمپ جداگانه تغذیه میشن که به راکب این امکان رو میدن که انتخاب کنه از کدوم یکیشون استفاده کنه. ظرفیت کل سوخت KTM 450 Rally Replica مدل ۲۰۲۵ ، ۳۴.۵ لیتره که حتی برای طولانیترین بخشهای رالی هم، باید برای چرخیدن موتور تا خط پایان کافی باشه.
سیستم تعلیق این موتورسیکلت هم از نوع WP Pro هست که ما اون رو از این سازنده موتور عادت کردهایم و شامل یه چنگال کارتریج بسته در جلو و یه کمکفنر کاملاً قابل تنظیم در عقب میشه. این همون سیستمیه که قبلاً روی موتورهایی که کوین بناویدس و ماتیاس والکنر در مسابقات قبلی داکار سوارشون بودن، دیدیم.
تغییراتی در بدنه این موتورسیکلت نسبت به نسخههای قبلیش دیده میشه. حالا یه برج ناوبری از جنس فیبر کربن پشت یه fairing بازسازیشده نصب شده. یه مجموعه چراغ LED جدید به ماسک جلو اضافه شده که باید ۳۳ درصد نور بیشتری به راکب بده.
رپلیکا یه داشبورد باریکتر نسبت به قبل داره که چراغهای هشداردهنده و یه سری محل نصب برای سیستم دفترچه راهنمای دیجیتال رو هم شامل میشه. KTM بدنه رو به گونهای طراحی کرده که یه فضای خالی روی کاور موتور وجود داره که میشه ابزارهای مورد نیاز برای مسابقه در صحرا رو داخلش گذاشت.
تولید و قیمت کیتیام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵
چون این موتورسیکلت یه دستگاه فوقالعاده خاصه (یا به قول KTM، “نزدیکترین نسخه به یه موتورسیکلت واقعی که از کارخونه مسابقه بیرون میاد تا حالا ساخته شده”)، تعداد زیادی ازش تولید نمیشه. اتریشیها فقط ۱۰۰ تا از این موتور رو تولید میکنن که در اختیار «موتوسواران رالی جاهطلب در سراسر دنیا» قرار خواهد گرفت.
هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت این موتورسیکلت بهمون داده نشده، اما پیشفروشش از امروز، ۲۴ آوریل شروع شده و شاید با یه تماس به نزدیکترین نمایندگی KTM بتونید از قیمتش مطلع بشید.
رالی داکار ۲۰۲۵
رالی داکار ۲۰۲۵ از ۴ ژانویه شروع میشه و در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.
مشخصات کیتیام ۴۵۰ رالی رپلیکا مدل ۲۰۲۵
مشخصه | مقدار |
---|---|
نوع موتور | تک سیلندر، ۴ زمانه، DOHC، خنک کننده مایع |
حجم موتور | ۴۵۰ سیسی |
سیستم سوخترسانی | انژکتور |
قدرت | اعلام نشده |
گشتاور | اعلام نشده |
جعبه دنده | ۶ سرعته دستی |
قاب | فولادی، با بخشهای برش لیزری و هیدروفرمینگ، جوشکاری شده با دست |
بازوی عقب | آلومینیوم ریختهگری توخالی |
سیستم تعلیق جلو | چنگال کارتریج بسته WP Pro |
سیستم تعلیق عقب | کمکفنر WP Pro کاملاً قابل تنظیم |
مسیر حرکت جلو | ۳۰۰ میلیمتر |
مسیر حرکت عقب | ۳۰۰ میلیمتر |
ارتفاع زین | ۹۵۰ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۱۵۷۰ میلیمتر |
وزن | اعلام نشده |
ظرفیت مخزن سوخت | ۳۴.۵ لیتر (۳ مخزن: ۹ لیتر، ۹.۵ لیتر، ۱۶ لیتر) |
ترمز جلو | دیسک هیدرولیکی ۳۰۰ میلیمتر، ۴ پیستون |
ترمز عقب | دیسک هیدرولیکی ۲۴۰ میلیمتر، ۲ پیستون |
رینگها | آلومینیوم ۲۱ اینچ |
لاستیکها | میشلن Desert Race (م جلو: ۹۰/۹۰-۲۱، م عقب: ۱۵۰/۷۰-۱۸) |
امکانات | برج ناوبری فیبر کربن، چراغ LED جلو، داشبورد باریک، فضای ابزار روی کاور موتور |
تولید | ۱۰۰ دستگاه |
قیمت | اعلام نشده |
تاریخ رونمایی | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ |
تاریخ شروع رالی داکار | ۴ ژانویه ۲۰۲۵ |
مکان برگزاری رالی داکار | عربستان سعودی |