جمعه , ۵ مرداد ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » بازنگری در تخصیص ارز به مونتاژکاران خودرو
دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو

بازنگری در تخصیص ارز به مونتاژکاران خودرو

۱۴۰۳-۰۲-۱۲ زمان مطالعه: 1 دقیقه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تخصیص حجم بالای ارز به مونتاژکاران خودرو و عدم مشاهده آثار آن در ثبات بازار، تیمی کارشناسی را مامور بررسی این موضوع کرد.

به گزارش مجله ماشین، علی‌آبادی در گفتگو با خبرنگاران، ضمن اذعان به شنیده‌ها در خصوص تناقض در تخصیص ارز به مونتاژکاران و قطعه‌سازان، بر لزوم بررسی دقیق این موضوع تاکید کرد. وی با اشاره به تلاش‌های وزارت صمت برای ارتقای بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع ارزی، از شرکت‌ها خواست تا پیش‌برنامه‌های خود را برای استفاده از ارز دریافتی ارائه دهند.

وزیر صمت با بیان اینکه این اقدام ممکن است نارضایتی برخی تولیدکنندگان را به دلیل کندی روند تخصیص ارز به دنبال داشته باشد، آن را برای استفاده بهتر از منابع ارزی ضروری دانست.

انتشار لیست ۱۰۰ شرکت برتر واردکننده در سال ۱۴۰۲ توسط گمرک، سهم قابل توجه خودروسازان مونتاژی در دریافت ارز را آشکار کرد.

بر اساس این لیست، در سال گذشته صنایع خودروسازی مدیران حدود ۱ میلیارد دلار، کرمان موتور حدود ۷۵۰ میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود ۶۳۵ میلیون دلار و بهمن موتور حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند.

این موضوع با توجه به وضعیت ملتهب بازار خودرو و عدم ثبات در آن، سوالاتی را در خصوص ضرورت تخصیص چنین حجم عظیمی از ارز به مونتاژکاران در شرایطی که تاثیرگذاری آنها در بازار خودرو چندان مشهود نیست، به وجود آورده است.

رسانه‌ها با طرح این سوال، خواستار شفاف‌سازی و بررسی دقیق‌تر این موضوع از سوی نهادهای ذی‌صلاح شده‌اند.

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که تخصیص این حجم از ارز به مونتاژکاران می‌تواند به ناکارآمدی در این بخش و عدم تخصیص بهینه منابع ارزی منجر شود.

آنها تاکید می‌کنند که باید با بررسی دقیق عملکرد مونتاژکاران و اثربخشی تخصیص ارز به آنها، در صورت لزوم، نسبت به اصلاح این رویه اقدام کرد.

به هر حال، بررسی دقیق این موضوع و شفاف‌سازی در خصوص تخصیص ارز به مونتاژکاران خودرو، ضرورتی انکارناپذیر است تا ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی، شاهد ثبات و رونق در بازار خودرو باشیم.

بیشتر بخوانید: آشفتگی در بازار خودرو با وجود تزریق میلیاردها دلار ارز به خودروسازان

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×