مانیان ترا: غول جدید آفرود در جادههای ایران
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نویسنده: محمدجواد شبیری/ نیسان ترا، که در ایران با نام مانیان ترا نیز شناخته میشود، شاسیبلند سایز متوسطی است که توسط شرکت ژنگژو-نیسان در چین تولید میشود.
این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۸ به بازار چین معرفی شد و به سرعت به دلیل قدرت، قابلیتهای آفرود و فضای جادار، به محبوبیت قابل توجهی دست یافت.
ریشه در سرزمین اژدها
داستان نیسان ترا به سال ۲۰۱۴ باز میگردد، زمانی که شرکت نیسان و گروه خودروسازی دانگفنگ در چین، جوینت ونچری با نام “ژنگژو-نیسان” را تاسیس کردند.
هدف از این همکاری، تولید و عرضه خودروهای جدید در بازار رو به رشد چین بود.
نسل اول: ترا T9
در سال ۲۰۱۸، اولین نسل نیسان ترا با نام T9 رونمایی شد. این خودرو بر روی پلتفرم مشترکی با نیسان ایکس-تریل (Rogue Sport در آمریکای شمالی) ساخته شده بود و از همان موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ بهره میبرد.
ترا T9 به سرعت در بازار چین محبوب شد و به عنوان گزینهای قدرتمند و جادار برای خانوادهها و علاقهمندان به آفرود شناخته شد.
نسل دوم: ترا PRO
در سال ۲۰۲۱، نسل دوم نیسان ترا با نام PRO معرفی شد. این خودرو از نظر ظاهری و فنی تغییرات قابل توجهی نسبت به نسل قبلی داشت.
طراحی ظاهری ترا PRO عضلانیتر و مدرنتر شده بود و از نظر فنی نیز به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز شده بود که قدرتی معادل ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر تولید میکرد.
ورود به بازار ایران
در دنیای شلوغ و پرهیاهوی صنعت خودرو ایران، شرکتهای مختلف برای تصاحب سهم بیشتری از بازار، دائما در حال ارائه محصولات جدید و نوآورانه هستند.
در این میان، شرکت پرشیا خودرو با عرضه ترا، شاسیبلند جدید و قدرتمند خود، گامی جسورانه در این عرصه برداشته است.
ترا که محصول مونتاژی کارخانه مانیان خودرو و از نسل جدید نیسان رونیز محسوب میشود، به دنبال تسخیر قلب علاقهمندان به خودروهای آفرود و جایگاهی در میان شاسیبلندهای شاسی مستقل ایران است.
توان در رگهای ترا
قلب تپنده ترا، یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با تکنولوژی GDI است که قدرتی معادل ۲۲۸ اسببخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر را به ارمغان میآورد.
این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF به چرخها منتقل میشود تا ترا را به یک هیولای آفرود واقعی تبدیل کند.
امکانات رفاهی و ایمنی ترا در حد یک سدان لوکس
ترا فقط قدرت و توان نیست، بلکه رفاه و ایمنی سرنشینان را نیز در اولویت قرار میدهد. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، صندلیهای چرمی با تنظیم برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و شیشههای دودی تنها بخشی از امکانات رفاهی این غول آهنی هستند. در زمینه ایمنی نیز ترا از هیچ کمبودی رنج نمیبرد.
ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل کشش، کیسههای هوا، سیستمهای ESP و VDC، سیستم کمک حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری در سرازیری و … خیال شما را از بابت ایمنی در هر شرایطی راحت میکنند.
آفرود؟ ترا عاشق چالش است!
در یک روز گرم و آفتابی، راهی کویر متین آباد در استان کاشان شدیم تا تواناییهای آفرود مانیان ترا، شاسیبلند جدید و قدرتمند شرکت پرشیا خودرو را به بوته آزمایش بگذاریم.
متین آباد با شنهای روان، تپههای شنی و مسیرهای ناهموار، چالشی ایدهآل برای سنجش عملکرد ترا در شرایط آفرود بود.
پس از تجهیز ترا به لوازم آفرود، سفرمان را آغاز کردیم. اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب کرد، قدرت و گشتاور بالای پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ترا بود.
این پیشرانه به راحتی از تپههای شنی بالا میرفت و به شتابی خیرهکننده دست مییافت.
سیستم تعلیق ترا نیز عملکردی عالی در ناهمواریهای مسیر داشت. سیستم تعلیق جلو از نوع دوبل با میل تعادل و سیستم تعلیق عقب ۵ لینک، به ترا ثبات و پایداری قابل توجهی در عبور از ناهمواریها میبخشید.
ترا از آپشنهای اختصاصی آفرود مانند TANK TURN، قابلیت تغییر از دیفرانسیل تک به دو دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل نیز بهره میبرد.
این آپشنها به راننده کمک میکنند تا در شرایط آفرود چالشبرانگیز، به راحتی از موانع عبور کند.
رانندگی در شنهای روان یکی از چالشهای اصلی آفرود است. ترا به لطف سیستمهای کنترل کشش و پایداری، به راحتی در شنها حرکت میکرد و از هرز رفتن چرخها جلوگیری میکرد.
ترا به لطف سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA) به راحتی از شیبهای تند بالا میرفت. این سیستم به طور خودکار از عقب رفتن خودرو در شیب جلوگیری میکند و به راننده کمک میکند تا به راحتی از شیب بالا برود.
مانیان ترا در تست آفرود کویر متین آباد، عملکردی فوقالعاده از خود به نمایش گذاشت. این خودرو با قدرت، گشتاور بالا، سیستم تعلیق عالی، آپشنهای اختصاصی آفرود و سیستمهای کمکی راننده، گزینهای ایدهآل برای علاقهمندان به آفرود و رانندگی در طبیعت است.
لازم به ذکر است که مصرف سوخت ترکیبی ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای یک شاسیبلند ۲ تنی، نسبتا بالا محسوب میشود.
مشخصات مانیان ترا
مشخصه | مقدار |
---|---|
نوع موتور | ۴ سیلندر خطی توربوشارژ GDI |
حجم موتور | ۲.۰ لیتر |
حداکثر قدرت | ۲۲۸ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | اتوماتیک ۸ سرعته ZF |
سیستم انتقال قدرت | دو دیفرانسیل با قفل دیفرانسیل |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۹.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت باک | ۸۰ لیتر |
طول | ۴۹۱۵ میلی متر |
عرض | ۱۸۶۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۸۶۵ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۲۸۵۰ میلی متر |
وزن | ۲۱۳۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
حجم صندوق عقب | ۴۵۰ لیتر (با صندلیهای ردیف سوم بالا) |
سیستم تعلیق جلو | دوبل با میل تعادل |
ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با ABS و EBD |
ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با ABS و EBD |
رینگ و لاستیک | ۲۰ اینچ آلیاژی |
امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، صندلیهای چرمی با تنظیم برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، شیشههای دودی، سیستم صوتی حرفه ای، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل پایداری (ESP) |
امکانات ایمنی | ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل کشش، کیسههای هوا، سیستمهای ESP و VDC، سیستم کمک حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری در سرازیری، سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی (HBA)، سیستم ضد واژگونی خودرو (RMI) |
قیمت | هنوز مشخص نیست |
تاریخ عرضه | پاییز ۱۴۰۴ |
لطفا بنویسید این یک رپورتاژ آگهی است