جی کلاس برقی بهتر از نسخه بنزینی است
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، جی واگن برقی از بسیاری جهات شبیه دیگر جی واگن ها است. شکل و ابعاد یکسان است.
شاید جلوپنجره شبیه ماسک راکون به نظر برسد، اما همچنان چراغهای جلوی گرد و بزرگ آن به راحتی قابل تشخیص هستند.
در عقب، به جای لاستیک یدکی یک محفظه مربعی شکل برای نگهداری وسایلی مانند سیمهای شارژ و آداپتورها قرار گرفته است (لاستیک یدکی را میتوان به صورت آپشن سفارش داد و یا اصلا آن را سفارش نداد).
با نزدیک شدن و باز کردن دربها، صدای آشنا و محکم بسته شدن درب با صدای “کا-چانک” به گوش میرسد. تا اینجا، G580 یک جی کلاس واقعی است.
داخل کابین هم این شباهت ادامه دارد. جی برقی کابین خود را با نسخههای بنزینی، از جمله صفحه نمایشگر دوتایی روی داشبورد، اهرم تعویض دنده روی فرمان و کنترل فیزیکی آب و هوا به اشتراک میگذارد.
در واقع، تنها تفاوت واقعی در مرکز داشبورد قرار دارد، جایی که دکمههای سه دیفرانسیل با موارد دیگری جایگزین شدهاند.
دکمه وسط حالا برای حالت کمسرعت (Low Range) استفاده میشود، در حالی که دو دکمه بیرونی دو ویژگی جدید منحصر به فرد G580 را فعال میکنند: G-Turn و G-Steering.
G-Turn نام تجاری مرسدس برای گردش تانک است، جایی که چرخهای سمت چپ و راست برعکس هم میچرخند و به جی واگن برقی اجازه میدهند در جای خود بچرخد.
اگرچه حدس میزنیم که اکثر مالکان از این ویژگی به عنوان یک ترفند برای دیده شدن در تیک تاک استفاده کنند، اما پتانسیل واقعی در دنیای خارج از جاده دارد.
G-Steer به طور موثر شعاع گردش جی کلاس را با کشیدن چرخ عقب داخلی و چرخاندن بیش از حد چرخهای خارجی کاهش میدهد، که برای پیچهای ۱۸۰ درجه در گذرگاههای کوهستانی ایدهآل است.
این دو ویژگی به لطف تنظیمات سیستم انتقال قدرت G580 امکان پذیر هستند.
چهار موتور الکتریکی وجود دارد، یکی برای هر چرخ. از آنجایی که آنها را میتوان به طور مستقل کنترل کرد، کارهایی مانند G-Turn به سادگی فشار دادن دکمه روی داشبورد، نگه داشتن پدال روی فرمان و فشار دادن پدال گاز است.
G-Steer حتی سادهتر است؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه را برای فعال کردن آن فشار دهید و فرمان را به سمتی که میخواهید بروید هدایت کنید.
سلطه خارج از جاده جی برقی به همین جا ختم نمیشود.
با فشار دادن دکمه Low Range در مرکز داشبورد، تنها یک نرمافزار در ECU فعال نمیشود.
گیربکس کمکی دو سرعته واقعی در هر موتور الکتریکی تعبیه شده است که به G580 کنترل واقعی در سرعت پایین و گشتاور بسیار بیشتر در سرعتهای خزیدن میدهد – دقیقاً همان چیزی که برای آفرود میخواهید.
بدبینترها ممکن است استدلال کنند که عدم وجود دیفرانسیلهای واقعی در جی واگن برقی به جی کلاس بنزینی برتری میدهد.
G580 با قفل دیفرانسیل “مجازی” که با توزیع گشتاور امکان پذیر شده است، این مشکل را برطرف کرده است.
مرسدس میگوید میتواند گشتاور را بین هر محور در “کسری از ثانیه” اندازهگیری کند تا انتقال نیرویی نرم و یکنواخت بدون توجه به زمین اطمینان حاصل شود.
دیفرانسیلهای مجازی زمانی که در حالت کمسرعت هستید به صورت خودکار عمل میکنند، بنابراین لازم نیست نگران فعال یا غیرفعال کردن هر کدام بسته به مانع بعدی خود باشید.
در عمل، دیفرانسیلهای مجازی به خوبی نمونههای واقعی کار میکنند. پس از رانندگی متوالی با جی واگن بنزینی و جی برقی، هر دو خودرو عملکرد خ crawling فوقالعادهای را در برخی مسیرهای واقعاً چالشبرانگیز و بارانی ارائه کردند.
و بر خلاف نسخه بنزینی، مجبور نبودم حواسم باشد که آیا دیفرانسیل جلو قفل شده است یا خیر. این خودرو به طور خودکار زمین را ارزیابی میکرد و باعث میشد مسیرهای سخت مانند یک پیادهروی در پارکینگ مرکز خرید محلی به نظر برسد.
این نوع مسیرها به چیزی بیشتر از یک صفحه محافظ فلزی استاندارد برای محافظت از بسته باتری نصب شده روی شاسی نیاز دارد.
مرسدس میگوید که یک صفحه زیر بدنه را توسعه داده است که آن را “ساندویچ فیبر کربن” توصیف میکند. به گفته یکی از مهندسان این خودرو، بین دو لایه فیبر کربن نوعی چوب قرار دارد. این صفحه با ۵۰ بست فلزی به باتری متصل شده است و از فولاد یا آلومینیوم سفتتر است و در عین حال ۱۲۷ پوند (حدود یک سوم یک جزء فولادی مشابه) وزن دارد.
جی واگن برقی فقط در صخرهنوردی از جی واگن بنزینی پیشی نمیگیرد.
همچنین میتواند از عمق آب بیشتری عبور کند: عمق غرق شدن ۳۳.۵ اینچ در مقایسه با ۲۷.۶ اینچ برای G550 و G63.
از آنجایی که موتورها و باتریها مهر و موم شدهاند، G580 نیازی به نگرانی در مورد مکش آب و آسیب رساندن به تجهیزات حساس ندارد.
در طول تست بارانی ما، جی برقی بدون هیچ مشکلی در آبی که به اندازه کافی عمیق بود که به پایین شیشهها میرسید، رانندگی کرد.
در این حالت، موتورها و باتری کاملاً غوطهور بودند. این یک جی کلاس واقعی، تا سر حد اعماق.
در جاده، G580 با فناوری EQ به اندازه G550 بنزینی عملکرد خوبی دارد.
فرمان و کنترل بدنه خوب و متعادل است و موقعیت رانندگی عمودی و شیشه جلو شما را پادشاه جاده میکند.
چهار موتور در مجموع ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۸۵۹ پوند فوت گشتاور تولید میکنند.
زیر ۱۰۰ مایل در ساعت، جی برقی به اندازه G63 با موتور V8 سریع به نظر میرسد و گشتاور فوری را که همه از خودروهای برقی پرقدرت انتظار دارند، ارائه میدهد.
اما فقط زمانی که G580 را بیش از ۷/۱۰ فشار میدهید، تعادل آن از بین میرود.
از آنجایی که این خودرو وزن زیادی دارد (نمونه اروپایی که ما رانندگی کردیم ۶۸۰۱ پوند وزن داشت)، سیستم تعلیق آن در رانندگی دینامیکی با سرعت بالا تمایل به شناور شدن دارد.
جی کلاس هرگز واقعاً به نقطهای نمیرسد که در آن احساس راحتی کنید که با سرعت زیاد رانندگی کنید.
با این حال، ما حدس میزنیم که اکثر مالکان جی واگن برقی به طور مرتب با خودروی EV خود در جادههای کوهستانی رانندگی نمیکنند.
میتوانید جی کلاس برقی را در سکوت کامل رانندگی کنید یا میتوانید آنچه را که مرسدس آن را G-Roar مینامد روشن کنید.
همانطور که از نامش پیداست، این نوعی صدای اگزوز مجازی است که هنگام شتابگیری در کابین پخش میشود.
این شبیه موتور V8 نیست – مهندسان به طور خاص گفتند که نمیخواستند شبیه موتور V8 به نظر برسد.
در عوض، ترکیبی عجیب از موتور چهار سیلندر خطی و سفینه فضایی است.
این عمدتاً برای دادن حس سرعت به سرنشینان است تا دچار سرگیجه نشوند و به اندازه صدای اگزوز مصنوعی که هیوندای در حال حاضر با Ioniq 5 N انجام میدهد، چشمگیر نیست.
اگر من صاحب این خودرو بودم، G-Roar را خاموش میکردم و دیگر به آن فکر نمیکردم.
مرسدس هنوز قیمتگذاری یا برد تخمینی EPA را منتشر نکرده است، اما میتوانیم حدسهای آگاهانهای داشته باشیم.
انتظار میرود قیمت G580 در حدود قیمتی باشد که G63 دارد، به این معنی که قیمت پایه آن کمی کمتر از ۱۹۰,۰۰۰ دلار خواهد بود.
با انجام برخی محاسبات سریع با تخمین بردی که در طول تستمان روی داشبورد دیدیم، برد رانندگی را حدود ۲۲۴ مایل تخمین میزنیم.
این یک تخمین تقریبی است، اما با توجه به وزن و شکل G580، به نظر میرسد عددی معقول باشد.
در حالی که این ممکن است برخی از خریداران را دلسرد کند، ما حدس میزنیم که اکثر خریداران بالقوه جی کلاس برقی بیش از یک خودرو در گاراژ خود خواهند داشت و بنابراین مسافتهای طولانی برای آنها بیارزش است.
همه چیزهایی که واقعاً برای این خریداران مهم است – حضور، راحتی و توانایی بینظیر در خارج از جاده – هنوز هم در اینجا وجود دارد. و در بیشتر موارد، عملکرد بهتری نسبت به نسخه بنزینی ارائه میدهد.
نتیجه:
جی کلاس برقی یک گزینه قدرتمند و توانمند برای کسانی است که به دنبال یک SUV لوکس و آفرود هستند.
اگرچه برد رانندگی آن به اندازه برخی از رقبای EV نیست، اما همچنان گزینه مناسبی برای کسانی است که به دنبال یک وسیله نقلیه چند منظوره هستند که بتواند هم در جاده و هم در خارج از جاده عملکرد خوبی داشته باشد.
سوالات متداول:
- جی کلاس برقی چقدر قدرت دارد؟
G580 دارای چهار موتور الکتریکی است که در مجموع ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۸۵۹ پوند فوت گشتاور تولید میکنند.
- برد رانندگی جی کلاس برقی چقدر است؟
برد رانندگی تخمینی G580 224 مایل است.
- قیمت جی کلاس برقی چقدر است؟
قیمتگذاری G580 هنوز اعلام نشده است، اما انتظار میرود در حدود ۱۹۰,۰۰۰ دلار باشد.
- چه زمانی جی کلاس برقی عرضه میشود؟
تاریخ عرضه G580 هنوز اعلام نشده است.
مشخصات مرسدس بنز G580 با فناوری EQ مدل ۲۰۲۵
مشخصه | مقدار |
---|---|
نوع موتور | ۴ موتور الکتریکی |
قدرت | ۵۷۹ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۹ پوند فوت |
برد رانندگی (تخمینی) | ۲۲۴ مایل |
شتاب ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت | ۴.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۱ مایل در ساعت |
نوع گیربکس | دو کلاچه ۸ سرعته |
سیستم انتقال قدرت | چهار چرخ محرک |
مصرف سوخت (تخمینی) | معادل بنزین ۱۰۰ مایل در هر گالن |
ظرفیت باتری | نامشخص |
زمان شارژ | نامشخص |
نوع شارژ | DC سریع |
طول | ۱۹۲.۳ اینچ |
عرض | ۸۱.۱ اینچ |
ارتفاع | ۷۷.۲ اینچ |
فاصله بین دو محور | ۱۱۳.۸ اینچ |
وزن | ۶۸۰۱ پوند |
ظرفیت صندلی | ۵ نفر |
فضای بار | ۳۸.۲ فوت مکعب |
قیمت (تخمینی) | ۱۹۰,۰۰۰ دلار |
تاریخ عرضه | نامشخص |