جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مرسدس-آ‌ام‌گ G63 با سیستم تعلیق جدید مناسب برای رالی
مرسدس-آ‌ام‌گ G63 با سیستم تعلیق جدید

مرسدس-آ‌ام‌گ G63 با سیستم تعلیق جدید مناسب برای رالی

۱۴۰۳-۰۲-۲۶ زمان مطالعه: 2 دقیقه

کمپانی AMG با توسعه یک سیستم تعلیق هیدرولیک جدید، توانایی‌های بی‌نظیری را به G63 بخشیده است.

به گزارش مجله ماشین، در حالی که شرکت مرسدس بنز تا حد زیادی از پیشرانه‌های آتشین V8 فاصله گرفته است، اما همچنان G63 با اصالت آفرود خود، همچنان در مدل ۲۰۲۵ از یک موتور ۴.۰ لیتری هشت سیلندر توربو دوقلو بهره می‌برد که حالا با یک سیستم ملایم ۴۸ ولتی هیبریدی همراه شده است.

اما دیگر موتور، جذاب‌ترین بخش فنی G63 به حساب نمی‌آید. این مقام اکنون به سیستم تعلیق فوق‌العاده پیشرفته آن تعلق دارد.

این سیستم برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ روی مدل SL به لطف تجهیزات ملایم هیبریدی آن خودرو معرفی شد. این سیستم، AMG Active Ride Control نام دارد.

بجای استفاده از میل تعادل سنتی که دو طرف سیستم تعلیق را به هم وصل می‌کند، G63 از سوپاپ‌هایی روی میل کمک فنر با استفاده از لوله‌های هیدرولیکی به هم وصل شده استفاده می‌کند و یک پمپ کنترل‌شده الکترونیکی، فشار روغن را برای هر کمک فنر تنظیم می‌کند.

این تکنولوژی، G63 را از یک خودروی آفرود فوق‌العاده توانمند به یک رقیب واقعی برای خودروهای رالی تبدیل می‌کند.

این سیستم تعلیق کنترلی فعال AMG که به عنوان آپشن در پکیج آفرود AMG یا پکیج عملکرد AMG قابل انتخاب است، باعث افزایش گستره توانایی‌های G63 شده و هندلینگ جاده‌ای و توانایی آفرود آن را بهبود بخشیده است.

در عمل، این سیستم عملکردی معجزه آسا دارد.

مرسدس-آ‌ام‌گ G63 با سیستم تعلیق جدید
مرسدس-آ‌ام‌گ G63 با سیستم تعلیق جدید

توماس گودکه، مهندس ارشد G کلاس؛  در مراسم رونمایی G کلاس ۲۰۲۵  گفت: یکی از اهداف اصلی ما بهبود عملکرد رانندگی در جاده و راحتی بیشتر بود. با فعال کردن این عملگرهای هیدرولیکی که در میله کمک فنر قرار داده‌ایم، قادر هستیم تا حد امکان از چسبندگی خودرو جلوگیری کنیم.

از آنجایی که هیچ میل تعادلی برای اتصال دو چرخ مقابل وجود ندارد، این سیستم می‌تواند عملکرد تعلیق را برای هر چرخ به صورت جداگانه تنظیم کند و در نتیجه سواری نرم‌تری را به ارمغان آورد.

کنترل سواری AMG سوپاپ‌های هر چرخ را در حالت بسته نگه می‌دارد در حالی که G63 به صورت مستقیم حرکت می‌کند، بنابراین اگر به دست‌اندازی با چرخ جلوی سمت راننده برخورد کنید، این ضربه به کل خودرو منتقل نمی‌شود و باعث لرزش کابین نمی‌شود.

در چنین شرایطی، شما عملا با خودرویی بدون میل تعادل رانندگی می‌کنید. رد شدن از روی چاله‌ها با G63 حس آرامش بیشتری نسبت به گذشته القا می‌کند.

اما همه چیز با چرخاندن فرمان به طور چشمگیری تغییر می‌کند.

هنگامی که کنترل سواری AMG حس کند شما وارد پیچ می‌شوید، سوپاپ‌ها باز شده و سیستم هیدرولیک توسط موتور مرکزی سیستم تحت فشار قرار می‌گیرد.

کمک فنرهای بیرونی سفت‌تر می‌شوند در حالی که کمک فنرهای داخلی نرم‌تر می‌شوند تا از چپ شدن خودرو جلوگیری شود و بدنه G در پیچ به سمت داخل متمایل شود.

این نبود چپ شدن باعث می‌شود G63 بتواند خیلی سریع‌تر از قبل پیچ بگیرد و باعث می‌شود احساس رانندگی با آن به یک خودروی اسپرت روی ارتفاع بلند نزدیک‌تر شود تا یک SUV آفرود.

در جاده، سه حالت تعلیق برای انتخاب وجود دارد:(Comfort)، اسپرت (Sport) و اسپرت پلاس (Sport+). از آنجایی که برای هر کمک فنر سوپاپ‌های جداگانه‌ای برای برگشت و ضربه وجود دارد، این سیستم می‌تواند باعث ایجاد تفاوت قابل توجهی در میزان سفتی بین هر حالت شود.

بر خلاف برخی خودروها که تفاوت کمی بین حالت‌های رانندگی وجود دارد، تغییر از یک حالت به حالت دیگر در G63 بلافاصله باعث تغییر عملکرد سیستم تعلیق می‌شود.

اما سیستم تعلیق کنترلی فعال AMG زمانی که به سراغ آفرود می‌روید، جان می‌گیرد.

مرسدس-آ‌ام‌گ  G63 با سیستم تعلیق جدید
مرسدس-آ‌ام‌گ G63 با سیستم تعلیق جدید

عدم وجود میل تعادل باعث حتحرک سیستم تعلیق می‌شود. این بدان معناست که G63 می‌تواند تا حد امکان هر چهار چرخ خود را روی زمین نگه دارد؛ این هدف نهایی هر سیستم تعلیق آفرود است.

این سطح از چسبندگی رابا سه دیفرانسیل قفل‌شونده و یک جعبه دنده کم‌دنده ترکیب کنید و شما صاحب بهترین شاسی‌بلند فوق‌العاده در جهان خواهید شد.

اما جایی که این سیستم واقعاً درخشش خود را نشان می‌دهد، در یک مسیر رالی پر از چاله و سنگ است.

در حین رانندگی با مدل ۲۰۲۵ AMG G63 در جنوب فرانسه، مرسدس اجازه داد تا در یک مسیر خاکی پر از پیچ و خم به طول یک مایل که پر از گودال‌های بزرگ، سنگ‌های تیز، دست‌اندازها و ده‌ها نقص دیگر بود، آزادانه رانندگی کنم.

این نوع مکانی است که شما فقط در چیزی مانند برانکو رپتور یا یک خودروی رالی واقعی احساس راحتی می‌کنید که با سرعت زیاد در آن رانندگی کنید.

و به لطف سیستم تعلیق کنترلی فعال AMG، G63 در اینجا نیز حس آشنایی دارد.

این خودرو بدون هیچ مشکلی در پیچ‌ها عقب‌گردی و از پیچ‌ها خارج می‌شد، چرخ‌ها را تا عمق شش اینچ در گودال‌ها فرو می‌برد و با سرعتی بیش از ۶۰ مایل در ساعت روی سنگ‌های ناهموار سر می‌خورد.

در حالی که لاستیک‌های مخصوص G63 در اینجا نقش مهمی داشتند، اما این سیستم تعلیق بود که درخشید و بیشتر ناهمواری‌ها را قبل از رسیدن به صندلی من صاف کرد.

غلتیدن بدنه به حداقل می‌رسد، به لطف زیرسیستمی که مرسدس آن را کنترل تعادل فعال AMG می‌نامد.

این سیستم برای جبران غلتیدن بدنه از کمک فنرها برای تنظیم میزان غلتیدن بدنه در پیچ‌ها استفاده می‌کند.

سه سطح برای انتخاب وجود دارد (کم، متوسط ​​و بالا) و به راننده اجازه می‌دهد تا تجربه رانندگی را بیشتر شخصی‌سازی کند. در عمل، این سیستم به‌خوبی عمل می‌کند و بدون خراب کردن سواری، لرزش را از G با ارتفاع بالا حذف می‌کند. این دقیقاً همان نوع سیستمی است که G63 به آن نیاز داشت؛ هندلینگ جاده‌ای و توانایی آفرود را بدون هیچ‌گونه فداکاری بهبود می‌بخشد.

تنها ایراد سیستم تعلیق کنترلی فعال AMG، عدم وجود آن در تمام مدل‌ها است.

این سیستم یک آپشن اضافی روی G63 است که فقط در صورت انتخاب پکیج عملکرد AMG یا پکیج آفرود AMG Pro در دسترس است.

این سیستم در مدل پایه G550 یا G580 تمام الکتریکی با فناوری EQ که قطعاً می‌تواند از آن بهره‌مند شود، موجود نیست.

نمایندگان حاضر در این مراسم حاضر به گفتن اینکه چرا این سیستم تعلیق هیدرولیک فقط برای AMG استفاده می‌شود، نشدند. با توجه به جذابیت گسترده این سیستم تعلیق و کاربردهای متنوع آن، این موضوع گیج‌کننده است.

من حدس می‌زنم که به زودی در مدل‌های دیگر نیز استفاده خواهد شد. بعد از رانندگی با تمام نسخه‌های جدید G-Wagen به صورت پشت سر هم، مشخص است که G580 الکتریکی از سیستم تعلیق Active Ride G63 بهره خواهد برد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×