جمعه , ۶ مهر ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » تمجید رانندگان از ایمولا در حالی که آینده این پیست کلاسیک نامشخص است
تمجید رانندگان از ایمولا در حالی که آینده این پیست کلاسیک نامشخص است

تمجید رانندگان از ایمولا در حالی که آینده این پیست کلاسیک نامشخص است

۱۴۰۳-۰۲-۳۰ زمان مطالعه: 2 دقیقه

عشق راننده‌ها به ایمولا در تضاد با برنامه‌های آینده‌ی فرمول یک برای این پیست کلاسیک ایتالیایی است. در حالی که رانندگان از چالش‌های مدرسه‌قدیمی این مسیر لذت می‌برند، آینده‌ی ایمولا در تقویم نامشخص است. رقابت برای کسب جایگاه در تقویم 24 مسابقه‌ای فرمول یک شدید است و مکان‌های سنتی مانند ایمولا باید برای حفظ جایگاه خود تلاش کنند.

به گزارش مجله ماشین، پیست ایمولا، محل برگزاری گرندپری Emilia Romagna، برای حل مشکل خروج راننده‌ها از خط مسابقه، تله‌های شن بیشتری در پیچ‌های Piratella، Acque Minerali و Variante Alta اضافه کرده است.

همچنین آن‌ها با حفظ چیدمان باریک و سخت مسیر، همراه با نشیب‌فرازهای زیاد و پیچ‌های ناگهانی، حس و حال قدیمی پیست را تقویت کرده‌اند.

تقریبا همه راننده‌های فرمول یک از تغییرات ایمولا راضی هستند و ورشتپن آرزو می‌کند به جای افزایش تعداد پیست‌های خیابانی، تقویم مسابقات مسیرهای بیشتری شبیه به ایمولا داشته باشد.

ورشتپن، قهرمان سه‌گانه ردبول می‌گوید: «فوق‌العاده است. اگر از خط خارج شوید، مجازات می‌شوید. راستش را بخواهید، این یک پیست فوق‌العاده است. آرزو می‌کردم ۲۴ تا از اینها در تقویم داشتیم. ما به بسیاری از پیست‌ها می‌رویم که واقعاً هیجان‌زده‌ام نمی‌کنند، اما ایمولا باورنکردنی است. چند پیست قدیمی دیگر در تقویم باقی مانده و این همان چیزی است که عاشقش شدم، زمانی که شروع به مسابقه دادن و تماشای فرمول یک کردم. ما به بیشتر از این نیاز داریم.»

اسکار پیاستری از تیم مک‌لارن اضافه می‌کند: «این یکی از سخت‌ترین پیست‌های سال است، به این دلیل که خیلی قدیمی است و همه‌جا تله شن دارد. شما نگران محدوده پیست نیستید. می‌دانید که آیا از آن عبور کرده‌اید، چون در شن هستید یا خارج از مسیر هستید.»

علاقه‌مندی راننده‌ها به ایمولا، اما نگرانی برای آینده

شارل لکلرک، راننده فراری، حتی ایمولا را به لیست علاقه‌مندی‌های رانندگان اضافه کرد که شامل اسپا-فرانسکورشام، سوزوکا، موناکو و زاندوورت نیز می‌شود، اما او اشاره کرد که برخی از مکان‌های سنتی‌تر فرمول یک نیز باید به فکر بهبود نمایش برای هواداران باشند.

لکلرک اهل موناکو می‌گوید: «این چیزی است که همه ما کمی دلمان برای آن تنگ شده است، با تمام مکان‌های جدید، این حس و حال قدیمی مسیر و تاریخچه آن. خوشحالم که تقویم این نوع مکان‌ها را حفظ می‌کند، زیرا فکر می‌کنم به همه ما یادآوری می‌کند که از کجا آمده‌ایم و چرا همه ما طرفدار این ورزش شدیم. پس من طرفدار بزرگ بازگشت به مکان‌هایی مانند ایمولا و موناکو در هفته‌ی آینده هستم.»

«فکر می‌کنم شاید در برخی از این مسیرها کمی کار برای انجام دادن وجود داشته باشد تا شاید آن‌ها را از نظر فرصت‌های سبقت و بهتر کردن مسابقه، کمی هیجان‌انگیزتر کنیم. اما فکر می‌کنم این یکی از سه پیست برتر جهان است، جایی که بیش از هر چیز دیگری یک خودروی فرمول یک را حس می‌کنید. این مسیر به همراه سوزوکا، فکر می‌کنم زاندوورت هم جایی است که شاید یک خودروی فرمول یک را در اوج احساس کنید.»

این تمجیدها از سوی راننده‌ها در حالی است که امسال سی‌امین سالگرد حادثه‌ی مرگبار آیرتون سنا در همین پیست است، حادثه‌ای که به طرز غم‌انگیزی به شهرت این مکان که هنوز مملو از هواداران پرشور ایتالیایی است، افزوده است.

اما در تضاد با برنامه‌های آینده

با وجود علاقه‌ی راننده‌ها، آینده‌ی ایمولا در فرمول یک نامشخص است. مدیرعامل فرمول یک می‌گوید که حفظ هر دو ایمولا و پیست معروف دیگر ایتالیا، یعنی مونزا، در درازمدت دشوار خواهد بود، مگر اینکه سرمایه‌گذاری بیشتری برای نوسازی این تاسیسات صورت گیرد.

در همین حال، کشورهای تایلند و کره جنوبی با برگزاری مسابقات خیابانی به دنبال کسب جایگاه در تقویم فرمول یک هستند و رقابت برای حضور در این مسابقات با توجه به تمایل فرمول یک به برگزاری ۲۴ مسابقه در سال، بسیار بالا است.

تفاوت بین لذت رانندگان و بهترین حالت برای نمایش

همچنین شکافی بین آنچه راننده‌ها از آن لذت می‌برند و بهترین حالت برای نمایش وجود دارد. رژه موناکو بهترین نمونه‌ی آن است، اما ایمولا هم همینطور.

انتظار می‌رود مسابقه‌ی یکشنبه یک مسابقه‌ی یک‌پیت استاپ مستقیم با فرسایش کم لاستیک و سبقت‌های محدود باشد.

ایمولا دارای یک خط مستقیم اصلی بسیار طولانی است، اما عبور از پیچ‌های دوتایی چپ قبلی Rivazza به این راحتی نیست و در طول تمرین و دوره‌ی تعیین خط، رانندگان زیادی با مشکل چسبندگی مواجه بودند.

فرناندو آلونسو گفت: «فکر می‌کنم دومین پیست دشوار برای سبقت گرفتن، درست بعد از موناکو است. سنگاپور برای سبقت گرفتن از ایمولا آسان‌تر است، پس این همه چیز را می‌گوید.»

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×