جمعه , ۲ آذر ۱۴۰۳
چگونه یک خودروی رالی بسازیم

چگونه یک خودروی رالی بسازیم / راهنمای گام به گام از تیم VSC

1403-02-30 زمان مطالعه: 2 دقیقه

این مقاله مراحل ساخت یک سوبارو WRX برنده‌ی مسابقات رالی را شرح می‌دهد. تیمی که این خودرو را ساخته Vermont SportsCar (VSC) نام دارد و در مسابقات رالی آمریکا (ARA) شرکت می‌کند.

به گزارش مجله ماشین، اولین قدم برای ساخت خودروی رالی، مطالعه‌ی دقیق قوانین مسابقات است.

تیم VSC با استفاده از شاسیِ جدید WRX 2023، خودرویی ساخته که هم با قوانین مسابقه همخوانی داشته باشد و هم از تمام توانایی‌های این خودرو استفاده کند.

در واقع به غیر از بدنه‌ی اصلی، تقریباً تمام اجزای دیگر WRX تغییر کرده‌اند. برای مثال، نقاط اتصال سیستم تعلیق (کمک فنر و فنر) تقویت شده، کل شاسی جوشکاری شده و محل نصب roll cage (قفس محافظ سرنشین) تعبیه شده است.

از لحاظ ظاهری، این خودرو باید شبیه به مدل‌های تجاری WRX باقی بماند.

با این حال، تیم VSC توانسته با در نظر گرفتن قوانین، بخش‌های آیرودینامیکی و سیستم تعلیق را به طور قابل توجهی بهینه کند.

طراحی بخش‌های آیرودینامیکی با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و بر اساس تجربه‌ی قبلی VSC در مسابقات رالی انجام شده است.

سیستم تعلیق نیز حاصل همکاری با شرکت R53 است که برای خودروهای پرفورمنس بالا (از جمله گوردون موری T.50) کمک فنر تولید می‌کند.

چگونه یک خودروی رالی بسازیم
چگونه یک خودروی رالی بسازیم

موتور و گیربکس

گیربکس این خودرو یک گیربکس ترتیبی (sequential) شش سرعته‌ی ساخت شرکت SADEV است.

تقریباً تمام اجزای دیگر خودرو توسط تیم VSC ساخته شده‌اند. برای مثال، سیم‌کشی کامل خودرو از ابتدا طراحی و ساخته شده است.

مدیریت موتور نیز توسط سیستم کامپیوتری شرکت Cosworth انجام می‌شود.

قلب تپنده‌ی این خودرو یک موتور دو لیتری توربوشارژر با آرایش تخت (boxer) است که با توجه به قوانین مسابقات ARA، می‌تواند تا ۲۲ پوند بر روی اینچ مربع (psi) بوست تولید کند.

چگونه یک خودروی رالی بسازیم
چگونه یک خودروی رالی بسازیم

تست و تنظیم خودرو

پس از طراحی و ساخت اولیه، خودروی رالی وارد مرحله‌ی تست و تنظیم‌های مداوم می‌شود.

با توجه به ماهیت مسابقات رالی و احتمال بالای آسیب دیدن خودرو، تیم مهندسی دائماً در حال بررسی و رفع نواقص است.

مکانیک‌ها نیز با طراحی خودرو آشنا شده و تمرین می‌کنند تا تعمیر خودرو در کمترین زمان ممکن انجام شود.

دریافت بازخورد از رانندگان مسابقه در طول تست‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

با وجود اینکه خودروی جدید WRX در سه مسابقه شرکت کرده و برنده شده است، فرایند طراحی و توسعه همچنان ادامه دارد.

تیم مهندسی پس از هر مسابقه، لیستی از تغییرات اعمال شده را برای راننده و کمک‌راننده ارسال می‌کند.

این فرایند تا پایان فصل ادامه خواهد داشت و تغییرات عمده‌تر در فواصل طولانی بین مسابقات انجام می‌شود.

چگونه یک خودروی رالی بسازیم
چگونه یک خودروی رالی بسازیم

راز موفقیت: ردیابی قطعات

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در ساخت خودروی جدید، مستندسازی دقیق فرایند ساخت است.

در گذشته، برخی از قطعات خودرو توسط تکنسین‌ها ساخته می‌شد و بعداً در صورت نیاز به جایگزینی، ساخت مجدد آن قطعه با مشکل مواجه می‌شد.

اما در حال حاضر، با توجه به طراحی دقیق و مستندسازی کامل، هر خودروی ساخته‌شده در آینده دقیقاً مشابه خودروی فعلی خواهد بود.

در حال حاضر، تیم VSC دارای دو خودروی WRX آماده‌ی مسابقه و یک خودروی توسعه‌ای است.

با توجه به تعداد محدود پرسنل (حدود ۶۰ نفر)، اولویت‌های شرکت بر اساس فصل مسابقات رالی، وضعیت خودروها و سایر پروژه‌های در حال انجام، دائماً در حال تغییر است.

اگر می‌خواهید متوجه شوید که یک خودروی رالی از لحاظ مهندسی چقدر شگفت‌انگیز است، به تماشای مسابقات رالی و پرش‌های خیره‌کننده‌ی این خودروها بروید!

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×