جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » خودروسازان تا تیرماه فرصت دارند از ماده ۱۴۱ نجات پیدا کنند
خودروسازان تا تیرماه فرصت دارند از ماده ۱۴۱ نجات پیدا کنند

خودروسازان تا تیرماه فرصت دارند از ماده ۱۴۱ نجات پیدا کنند

۱۴۰۳-۰۳-۰۹ زمان مطالعه: 1 دقیقه

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد که ایران خودرو و سایپا تا پایان تیرماه سال جاری فرصت دارند برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت اقدام کنند.

به گزارش مجله ماشین، ، در صورت عدم اقدام این دو شرکت بزرگ خودروسازی، پذیرش آنها در بورس اوراق بهادار لغو و به بازار پایه فرابورس منتقل خواهد شد.

علت این موضوع چیست؟

ایران خودرو و سایپا در سه سال مالی متوالی یا چهار سال متناوب از پنج سال گذشته، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و زیان انباشته آنها بیش از نصف سرمایه شان بوده است.

به همین دلیل، طبق دستورالعمل پذیرش بورس اوراق بهادار، مشمول لغو پذیرش در بورس شده اند.

اما راه حلی هم وجود دارد؟

بله، هیات پذیرش بورس اوراق بهادار به این دو شرکت فرصت یک ساله ای داده است تا با انجام اقداماتی از جمله افزایش سرمایه، از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند.

در این مدت چه اتفاقی افتاده است؟

هیات پذیرش بورس طی یک سال گذشته جلسات منظمی را با ایران خودرو و سایپا برگزار و راه های خروج از ماده ۱۴۱ را بررسی کرده است.

یکی از راهکارهای این دو شرکت، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها است. اما این کار نیازمند مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در این خصوص گفته است:

“مطابق مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، انجام افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها هر پنج سال یک بار امکان پذیر است.”

“با این حال، در صورت اصلاح قوانین یا تایید درخواست شرکت های ایران خودرو و سایپا مبنی بر انجام این افزایش سرمایه در فواصل کمتر از پنج سال در شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین ارسال درخواست مطابق با ضوابط مقرر سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان بررسی درخواست این شرکت ها فراهم می شود و سازمان محدودیتی در این زمینه ندارد.”

هنوز این دو شرکت اطلاعاتی مبنی بر انجام کارشناسی دارایی ها برای افزایش سرمایه به سازمان ارسال نکرده اند.

به نظر می رسد ایران خودرو و سایپا تا تیرماه فرصتی طلایی برای نجات خود از ماده ۱۴۱ و بازگشت به بورس اوراق بهادار داشته باشند.

اما باید دید که آیا آنها می توانند از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند یا خیر؟

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×