پنجشنبه , ۴ مرداد ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » نسل جدید موتورهای احتراق داخلی تویوتا
موتورهای احتراق داخلی تویوتا

نسل جدید موتورهای احتراق داخلی تویوتا

۱۴۰۳-۰۳-۱۷ زمان مطالعه: 2 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، این موتورها در سه نوع ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، ۱.۵ لیتری توربو و ۲.۰ لیتری توربو عرضه خواهند شد و با وجود ابعاد کوچکتر، قدرتمندتر و کارآمدتر از موتورهای فعلی تویوتا هستند.

تویوتا ادعا می‌کند موتورهای احتراقی جدیدش یک تغییر اساسی هستند

در حالی که برخی از خودروسازان خودروهای برقی را تبلیغ می‌کنند که تا چند سال دیگر عرضه نمی‌شوند، تویوتا همین کار را با موتورهای احتراقی انجام می‌دهد.

این موتورهای احتراقی چهار سیلندر جدید، مدت‌ها پیش از معرفی در خودروهای تولیدی، در اواخر ماه مه به عنوان توسعه‌هایی در حال انجام رونمایی شدند. حالا مدیر ارشد فناوری تویوتا جزئیات بیشتری در مورد آنچه در پیش است ارائه می‌کند.

هیروکی ناکاجیما، مدیر ارشد فناوری تویوتا، در مصاحبه با Automotive News، موتورهای جدید ۱.۵ و ۲.۰ لیتری را «احتمالاً راه‌حلی برای تغییر بازی» توصیف کرد.

او حتی گفت که آنها در مقایسه با موتورهای احتراقی فعلی «کاملاً متفاوت» خواهند بود.

در حالی که خودروهای هیدروژنی واقعاً موفق نبوده‌اند، تویوتا می‌گوید کار توسعه‌ای که روی میرای با فروش کم انجام شده است، به مهندسان کمک کرده تا در مورد بازده حرارتی موتور بیشتر بیاموزند.

ناکاجیما به جزئیات مربوط به بازده حرارتی اشاره نکرد، اما تویوتا چند سال پیش به عدد ۴۰ درصد رسید. نیسان به لطف فناوری e-Power خود که در آن موتور احتراقی به جای چرخاندن چرخ‌ها به عنوان ژنراتور برای تامین باتری عمل می‌کند، از بازده حرارتی حتی بالاتر از ۵۰ درصد خبر می‌دهد. مزدا، خودروساز ژاپنی دیگر، با موتور روتاری درون MX-30، یک کراس‌اور برقی با افزایش برد، رویکرد مشابهی را در پیش گرفته است.

مدیر ارشد فناوری تویوتا اشاره کرد که موتورهای جدید کورس پیستون (فاصله حرکت بالا و پایین پیستون) کوتاه‌تری خواهند داشت که «کار بسیار دشواری» برای انجام آن بوده است.

این موتورهای چهار سیلندر خطی همگی برای «انقلابی کردن بسته‌بندی خودرو» کوچک‌تر خواهند بود و امکان ایجاد قسمت جلوی پایین‌تر برای بازده بهتر با بهینه‌سازی جریان هوا را فراهم می‌کنند.

گشتاوری که در این فرآیند از دست می‌رود با پاسخگویی لحظه‌ای یک موتور الکتریکی جبران می‌شود.

این موتورهای جدید در درجه اول با در نظر گرفتن خودروهای هیبریدی توسعه داده می‌شوند.

در مورد اینکه اولین خودروهایی که با موتورهای جدید به خیابان‌ها می‌آیند، انتظار می‌رود حدود سال ۲۰۲۷ شاهد آنها باشیم.

تویوتا این نیرومحرکه‌ها را برای کار با سوخت‌های فسیلی، بلکه همچنین با سوخت‌های زیستی، هیدروژن و حتی سوخت‌های مصنوعی توسعه می‌دهد.

ناکاجیما ادعا می‌کند که این خانواده موتورهای جدید «فضای زیادی برای کار دارند»، که نشان می‌دهد ترفندهای مهندسی زیادی وجود دارد که این شرکت فعلاً آنها را فاش نمی‌کند.

نیسان استراتژی کاملاً متفاوتی دارد، زیرا اخیراً اعلام کرده است که هزینه کردن روی توسعه موتورهای احتراقی را متوقف کرده است.

این شرکت با موتورهای احتراقی با قابلیت افزایش برد به عنوان راه‌حل موقت، کاملاً روی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری می‌کند.

انقلابی در طراحی خودروها با نسل جدید موتورهای احتراق داخلی تویوتا
انقلابی در طراحی خودروها با نسل جدید موتورهای احتراق داخلی تویوتا

انقلابی در طراحی خودروها با نسل جدید موتورهای احتراق داخلی تویوتا

یکی از اهداف اصلی تویوتا در توسعه این موتورها، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

به همین دلیل، این موتورها برای استفاده با طیف وسیعی از سوخت‌ها، از جمله سوخت‌های فسیلی سنتی، سوخت‌های خنثی کربن مانند هیدروژن مایع، سوخت‌های مصنوعی و زیستی طراحی شده‌اند.

تویوتا معتقد است که موتورهای احتراق داخلی ذاتاً مضر نیستند، بلکه این آلاینده‌های ناشی از احتراق هستند که باید به حداقل رسانده شوند.

مشخصات فنی

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی: این موتور ۱۰ درصد کوچکتر و سبک‌تر از موتور ۱.۵ لیتری فعلی تویوتا است و در عین حال ۱۰ درصد قدرتمندتر و کارآمدتر خواهد بود.

۱.۵ لیتری توربو: این موتور ۲۰ درصد کوچکتر از موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی فعلی تویوتا است و در عین حال تقریباً به همان اندازه قدرتمند و ۳۰ درصد کارآمدتر خواهد بود.

۲.۰ لیتری توربو: این موتور جدید ۱۰ درصد کوچکتر از موتور ۲.۴ لیتری توربو فعلی تویوتا است و به طور قابل توجهی قدرتمندتر و ۳۰ درصد کارآمدتر خواهد بود.

تاثیر بر طراحی خودرو

تویوتا می‌گوید که ابعاد کوچکتر این موتورها به طور قابل توجهی بر طراحی خودروها تأثیر خواهد گذاشت.

با قرارگیری موتور در موقعیت پایین‌تر، فضای کابین و صندوق عقب افزایش یافته و آیرودینامیک خودرو نیز بهبود می‌یابد.

زمان عرضه

اولین خودروهای مجهز به این موتورهای جدید در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه خواهند شد.

تویوتا امیدوار است که این موتورها به حفظ جایگاه این شرکت به عنوان رهبر در زمینه فناوری موتورهای احتراق داخلی کمک کند و در عین حال به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به اهداف توسعه پایدار خود کمک کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.50

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×