خودروهای لوکس همچنان راهی روسیه میشوند / مخالفت آلمان و فرانسه با تحریم جدید اتحادیه اروپا
به گزارش مجله ماشین، این گزارش با استناد به اطلاعات وزارت اقتصاد آلمان، میگوید واردات خودرو از اتحادیه اروپا به بلاروس از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۳ بیش از چهار برابر شده و به ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.
کارشناسان بالاترین رشد را در بخش خودروهای لوکس مشاهده کردهاند که دو سوم از کل افزایش واردات، به مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ را شامل میشود.
محققان این افزایش را به صادرات مجدد به روسیه مرتبط میدانند.
هر دو کشور آلمان و فرانسه از «اقدامات قاطع» علیه فرار از تحریمها حمایت میکنند، اما معتقدند تمرکز باید بر کالاهایی باشد که به تلاشهای نظامی روسیه کمک میکند، این مطلبی است که دیپلماتهای فرانسوی و آلمانی به پولیتیکو گفتهاند.
این تحولات در حالی رخ میدهد که اتحادیه اروپا در حال آمادهسازی محدودیتهای جدید علیه بلاروس است تا از دور زدن تحریمهای غرب علیه روسیه در رابطه با درگیری اوکراین جلوگیری کند.
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ تحریمهایی را علیه مینسک اعمال کرد.
با این حال، این تحریمها به اندازه تحریمهای اعمالشده علیه مسکو گسترده نیستند و به بلاروس اجازه میدهند کالاهای تحریمشده را به روسیه منتقل کند، چرا که این دو کشور اتحادیه گمرکی مشترک دارند و از نظر اقتصادی به شدت با هم ادغام شدهاند.
مقامات غربی از این موضوع شکایت کردهاند که روسها به دلیل وجود راههای فرار در محدودیتها، مشکلی برای خرید خودروهای ساخت غرب در بلاروس ندارند.
دیپلماتها به پولیتیکو گفتهاند، مخالفت برلین و پاریس باعث شده تا اعضای اتحادیه اروپا در نظر بگیرند که آیا دور چهاردهم تحریمها علیه روسیه و اقدامات مشابه علیه بلاروس را برای رسیدن به توافق قبل از نشست سران گروه ۷ در ایتالیا در ۱۵-۱۳ ژوئن تقسیمبندی کنند.
تحریمهای جدید علیه روسیه همچنین ممکن است شامل ممنوعیت بر بارگیری مجدد و خدمات حملونقل دریایی برای گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه به مقصد کشورهای ثالث، و همچنین خدماترسانی به پروژههای LNG روسیه در قطب شمال باشد.
فرانسه، اسپانیا و بلژیک قطبهای اصلی واردات گاز طبیعی مایع روسیه بودهاند که بخش زیادی از آن سپس به کشورهایی از جمله آلمان و ایتالیا صادر میشود.
از زمان آغاز درگیری اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بروکسل ۱۳ دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده است.