جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » صندوق ثروت ملی نروژ علیه پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک رأی خواهد داد
لوگو تسلا

صندوق ثروت ملی نروژ علیه پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک رأی خواهد داد

۱۴۰۳-۰۳-۲۰ زمان مطالعه: 1 دقیقه

صندوق ثروت ملی نروژ، به ارزش 1.7 تریلیون دلار، اعلام کرد که به دلیل باطل شدن این بسته پاداش توسط قاضی ایالت دلاویر در اوایل سال جاری، علیه تصویب بسته پاداش 56 میلیارد دلاری ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، که قرار است هفته آینده به رأی سهامداران گذاشته شود، رأی خواهد داد.

به گزارش مجله ماشین، این صندوق هشتمین سهامدار بزرگ تسلا به شمار می‌رود. حقوق ماسک، که بزرگترین رقم برای مدیرعاملان شرکت‌های آمریکایی است، در سال ۲۰۱۸ مورد تأیید قرار گرفت، اما اوایل سال جاری توسط یک قاضی باطل شد. قاضی این مبلغ را “غیرمنصفانه برای سهامداران” و “رقمی غیرقابل درک” خواند.

این صندوق ضمن قدردانی از “ارزش قابل توجهی که از زمان اعطای این پاداش در سال ۲۰۱۸ تحت رهبری آقای ماسک ایجاد شده است”، همچنان “نگران کل مبلغ پاداش، ساختار آن با توجه به عملکرد، رقیق‌سازی سهام [کاهش ارزش سهام به دلیل انتشار سهام جدید] و فقدان کاهش ریسک فرد کلیدی” است. (منظور از فرد کلیدی، فردی است که موفقیت شرکت وابستگی زیادی به او دارد، مانند مدیرعامل)

این صندوق در سال ۲۰۱۸ نیز علیه این بسته پاداش رأی داده بود. مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری Norges Bank (NBIM) که اداره‌کننده‌ی این صندوق است، اعلام کرد: «ما همچنان به دنبال گفتگوی سازنده با تسلا در مورد این موضوع و موضوعات دیگر هستیم.»

این صندوق که طبق اطلاعات خود صندوق، سهام ۰.۹۸ درصدی به ارزش ۷.۷ میلیارد دلاری در تسلا دارد، همواره منتقد حقوق‌های نجومی مدیرعاملان شرکت‌ها بوده است.

ایلان ماسک در واکنش به این خبر در یکی از شبکه‌های اجتماعی، تصمیم این صندوق را “باحال” (به معنی خوب و قابل قبول) ندانست و اضافه کرد که اگر آن‌ها واقعاً با سهامداران نظرسنجی کنند، متوجه “حمایت قاطعانه‌ی آن‌ها” از این بسته پاداش خواهند شد.

این صندوق سال گذشته علیه بیش از نیمی از بسته‌های پاداش مدیرعاملان آمریکایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار بود، رأی داد و هشدار داد که این مبالغ با ایجاد ارزش بلندمدت برای سهامداران همسو نیستند.

این صندوق همچنین اعلام کرد که به پیشنهاد سهامدارانی که خواستار تصویب سیاست آزادی تشکل و چانه‌زنی دسته‌جمعی توسط تسلا هستند، رأی خواهد داد. این موضوع پیروزی برای اتحادیه‌های کارگری است که به دنبال اعمال نفوذ خود بر این خودروساز آمریکایی هستند.

این رأی‌گیری در حالی انجام می‌شود که تسلا همچنان با اعتصاب کارگری در سوئد مواجه است. مکانیک‌های این شرکت از ۲۷ اکتبر در اعتصاب به سر می‌برند و این یکی از طولانی‌ترین مناقشات کارگری در این کشور است.

صندوق ثروت ملی نروژ که ۱.۵ درصد از تمامی سهام‌های ثبت‌شده‌ی جهان را در اختیار دارد، در سال ۲۰۲۲ نیز از پیشنهاد سهامدارانی که خواستار تصویب سیاستی برای احترام به حقوق کارگری مانند آزادی تشکل و چانه‌زنی دسته‌جمعی توسط تسلا بودند، حمایت کرد.

این تولیدکننده‌ی خودروهای الکتریکی در منطقه‌ی نوردیک با واکنش منفی اتحادیه‌ها و برخی صندوق‌های بازنشستگی به دلیل امتناع از پذیرش حق چانه‌زنی دسته‌جمعی برای دستمزد و سایر شرایط کاری از سوی مکانیک‌های سوئدی خود مواجه است.

این صندوق به انتقال ایالت ثبت شرکت تسلا از دلاویر به تگزاس رأی داد. این رأی درخواستی بود که ایلان ماسک پس از باطل شدن بسته‌ی پاداش او توسط قاضی ایالت دلاویر مطرح کرده بود.

این صندوق همچنین اعلام کرد که به پیشنهادی برای انتخاب کیمبال ماسک، برادر ۵۱ ساله ایلان ماسک، به هیئت مدیره‌ی تسلا رأی خواهد داد. طبق اطلاعات این صندوق، آن‌ها در سال ۲۰۱۸ نیز به انتخاب او رأی مثبت داده بودند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×