جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » رقابت کشورهای اروپایی برای جذب کارخانه‌های خودروسازی برقی چینی
رقابت کشورهای اروپایی برای جذب کارخانه‌های خودروسازی برقی چینی

رقابت کشورهای اروپایی برای جذب کارخانه‌های خودروسازی برقی چینی

۱۴۰۳-۰۳-۲۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

کشورهای اروپایی با وجود نگرانی از ورود خودروهای برقی ارزان قیمت چینی به بازارهای خود، به شدت در تلاش هستند تا بخشی از سرمایه‌گذاری‌های تولید و فرصت‌های شغلی که این رقبای جدید ایجاد می‌کنند را به خود جذب کنند.

به گزارش مجله‌ماشین، در حالی که اتحادیه اروپا به بررسی یارانه‌های خودرویی چین و احتمال وضع تعرفه بر واردات می‌پردازد، دولت‌های ملی در سراسر این بلوک خود مشوق‌هایی برای جذب خودروسازان چینی ارائه می‌دهند.

جذابیت تولید در اروپا برای خودروسازان چینی

هزینه‌های تولید برای سازندگان خودروهای برقی چینی مانند بی‌وای‌دی (BYD)، چری (Chery) و شرکت دولتی سایک موتور (SAIC) در کشور خود بسیار کمتر است.

با این حال، آن‌ها تمایل دارند که در اروپا کارخانه احداث کنند تا برند خود را تقویت کنند و از هزینه‌های حمل‌ونقل و تعرفه‌های احتمالی صرفه‌جویی کنند.

خودروسازان چینی می‌دانند که اگر بخواهند در میان مشتریان اروپایی جذابیت داشته باشند، خودروهایشان باید به عنوان خودروهای اروپایی شناخته شوند. این به معنی تولید در اروپا است.

تصمیم اتحادیه اروپا درباره تعرفه‌ها

تصمیم اتحادیه اروپا درباره تعرفه‌ها قرار است همین هفته اعلام شود.

از یک سو، مالیات واردات می‌تواند به خودروسازان اروپایی کمک کند تا بهتر با رقبای چینی رقابت کنند.

اما از سوی دیگر، ممکن است باعث شود خودروسازان چینی که در حال حاضر به شدت در اروپا سرمایه‌گذاری می‌کنند، به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود ادامه دهند.

فروش خودروهای با برند چینی سال گذشته ۴ درصد از بازار اروپا را تشکیل می‌داد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ به ۷ درصد برسد.

سرمایه‌گذاری‌های کارخانه‌های خودروسازی در اروپا

مجارستان، که در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰,۰۰۰ خودرو تولید کرد، اولین سرمایه‌گذاری کارخانه‌ای اروپایی توسط یک خودروساز چینی را از شرکت بی‌وای‌دی (BYD) دریافت کرد.

بی‌وای‌دی همچنین در حال بررسی احداث یک کارخانه دوم در اروپا تا سال ۲۰۲۵ است.

بوداپست همچنین در حال مذاکره با شرکت گریت وال موتور برای احداث اولین کارخانه اروپایی خود است.

مجارستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مشوق‌هایی مانند پول نقد برای ایجاد شغل، معافیت‌های مالیاتی و قوانین تسهیل شده در مناطق هدف ارائه می‌دهد.

چین شرکت‌های خودروسازی دیگری نیز دارد که در حال استفاده از ظرفیت‌های موجود در اروپا هستند.

به عنوان مثال، شرکت لیپموتور چین از ظرفیت‌های موجود شریک فرانسوی-ایتالیایی خود، استلانتیس، در کارخانه تیشی در لهستان استفاده خواهد کرد.

لهستان برنامه‌های حمایتی زیادی برای سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارد که شامل برنامه‌هایی برای گذار به اقتصاد بدون کربن و معافیت‌های مالیاتی شرکتی تا ۵۰ درصد در مناطق با بیکاری بالا می‌شود.

رقابت اسپانیا و ایتالیا برای کارخانه‌های خودروهای برقی

اسپانیا، دومین کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در اروپا پس از آلمان، از چری سرمایه‌گذاری دریافت کرده است که تولید را در چهارمین فصل سال در یک کارخانه سابق نیسان در بارسلونا آغاز خواهد کرد.

چری قصد دارد یک کارخانه دوم و بزرگتر در اروپا احداث کند و با دولت‌هایی از جمله رم مذاکره کرده است.

ایتالیا می‌تواند از صندوق ملی خودروسازی خود که بین سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۳۰ حدود ۶ میلیارد یورو ارزش دارد، برای مشوق‌های خریداران و تولیدکنندگان خودرو استفاده کند.

چالش‌های هزینه‌ها برای خودروسازان چینی در اروپا

در اروپا، خودروسازان چینی با هزینه‌های بالاتری برای همه چیز از نیروی کار گرفته تا انرژی و رعایت مقررات مواجه هستند.

اما هزینه‌های صادرات خودروهای ساخته شده در چین می‌تواند به سرعت افزایش یابد و حاشیه سود اندک آن‌ها را تهدید کند.

دی لورتو از بین و شرکت می‌گوید، خودروسازان چینی ممکن است هزینه‌های نیروی کار در شمال اروپا را برای تولید رقابتی خیلی بالا بدانند، در حالی که در جنوب اروپا مانند ایتالیا یا اسپانیا تعادل بهتری بین هزینه‌های پایین‌تر نیروی کار و استانداردهای تولید نسبتاً بالا وجود دارد.

برای خودروهای با هزینه پایین‌تر، مکان‌های جذاب شامل اروپای شرقی و ترکیه می‌شود که در حال حاضر سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو تولید می‌کند و مذاکراتی با بی‌وای‌دی، چری، سایک و گریت وال داشته است.

اتحادیه گمرکی ترکیه با اتحادیه اروپا و توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با کشورهای غیر اتحادیه اروپا تضمین می‌کند که صادرات خودروها و قطعات بدون تعرفه انجام شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×