معرفی فورد موستانگ GTD
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین،در عمق یک گاراژ فلزی مخفی در پشت ساختمان تونل باد در Allen Park، میشیگان، در سال ۲۰۲۱، یک تیم کوچک برای مأموریتی جدید و پس از ساعتهای کاری گرد هم آمدند؛ مأموریتی که روی کاغذ شبیه به یک رؤیای غیرممکن به نظر میرسید: طراحی یک موستانگ برای رقابت با بهترین خودروهای اسپرت اروپایی.
نتیجه این تلاشها، یک خودروی فوقالعاده با عملکرد بالا و قانونی برای خیابانها با روحی از موستانگ است.
این خودرو بدون تردید در مورد تاریخچهاش و با عملکرد باورنکردنیاش با بدنهای عمدتاً از جنس فیبر کربن و بال عقب عظیم خود، همه چیز را در یک نگاه نشان میدهد.
این خودرو شبیه هیچیک از موستانگهای قبلی نیست.
جیم فیرلی، رئیس و مدیرعامل فورد میگوید: «موستانگ GTD تمام پیشفرضهای مربوط به یک سوپراسپرت را به چالش میکشد. ما یک خودروی جادهای برای پیست طراحی نکردیم، بلکه یک خودروی مسابقهای برای جاده ساختیم. موستانگ GTD فناوری مسابقهای را از خودروی مسابقهای GT3 ما میگیرد، آن را در بدنهای از فیبر کربن موستانگ قرار میدهد و برای خیابانها رها میکند.»
هر جزء دقیق از موستانگ GTD با هدف خاصی طراحی شده است.
هر فرم و شکلی که دارد بهمنظور کارایی بهتر طراحی شده است.
این خودرو برای انجام یک کار طراحی شده است: سریعتر دور زدن در پیست با فناوری بیشتر از خودروهای مسابقهای که بر اساس آنها ساخته شده است.
موستانگ GTD توسط بسیاری از افرادی که در پشت صحنه خودروهای مسابقهای فورد موستانگ و GT لمانز برنده بودند، توسعه یافته است.
این خودرو بهگونهای ساخته شده است که سریعترین موستانگ جادهای تا به امروز باشد.
عملکرد بینظیر و فناوری پیشرفته
فورد موستانگ GTD به لطف آیرودینامیک فعال موجود و چسبندگی زیاد از لاستیکهای بزرگ نصب شده بر روی سیستم تعلیق پیشرفته جلو و عقب، به زمین چسبیده است.
این خودرو با ترمزهای کربن-سرامیکی قدرت ترمزگیری فوقالعادهای دارد و شامل یک سیستم انتقال قدرت دوکلاچه ۸ سرعته نصب شده در عقب و شفت محرک فیبر کربنی سبک برای توزیع وزن نزدیک به ۵۰/۵۰ است.
همه چیز با سرعت بینظیر توسط موتور V8 سوپرشارژ ۵.۲ لیتری با هدف قدرت تقریبی ۸۰۰ اسب بخار هدایت میشود.
طراحی و فناوری مسابقهای
موستانگ GTD با استفاده از قطعات دقیق و با هدف خاصی ساخته شده است.
هر خط و فرم آن بهمنظور کارایی آیرودینامیکی در سرعتهای پیست طراحی شده است، از اسپلیتر جلو، هود و گلگیرهای هواکشدار گرفته تا بال عقب هیدرولیکی کنترلشده موجود.
موستانگ GTD از استفاده گسترده از پانلهای بدنه فیبر کربنی بهره میبرد تا وزن را کاهش دهد، مرکز ثقل را پایین بیاورد و پاسخگویی را بهبود بخشد.
گلگیرها، هود، پوشش جایگزین درب صندوق عقب، آستانه درها، اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب و سقف همگی از فیبر کربن ساخته شدهاند با گزینههای فیبر کربن در جلو و عقب.
فضای کابین
کابین این خودرو با مواد باکیفیتی همچون جیر میکو، چرم و فیبر کربن پوشانده شده است، در حالی که نمایشگرهای دیجیتال راننده را درگیر و در کنترل کامل نگه میدارند. صندلیهای RECARO® که برای روزهای پیست بهینهسازی شدهاند، با شیفترهای پدالی تیتانیومی، شیفتر چرخشی و پلاک سریال که از قطعات بازنشسته تیتانیوم F-22 لاکهید مارتین ساخته شدهاند، تکمیل شدهاند. بخش عقب کابین برای کاهش وزن و ایجاد فضای بار حذف شده است.
تولید و قیمت
تولید موستانگ GTD محدود خواهد بود و قیمت آن از حدود ۳۰۰,۰۰۰ دلار آغاز میشود.
این خودرو در کارخانه مونتاژ فورد در Flat Rock تولید میشود و سپس به تأسیسات Multimatic در مارکهام، کانادا منتقل میشود، جایی که بهطور دستی برای دقت مسابقهای توسط تیمهای فورد پرفورمنس و Multimatic ساخته خواهد شد. موستانگ GTD در اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ در دسترس خواهد بود.
جدول مشخصات فورد موستانگ GTD
ویژگیها | مشخصات |
---|---|
موتور | V8 سوپرشارژ ۵.۲ لیتری با قدرت تقریبی ۸۰۰ اسب بخار |
سیستم انتقال قدرت | جعبهدنده دوکلاچه ۸ سرعته با نصب عقب |
جنس بدنه | بیشتر از فیبر کربن (گلگیرها، هود، اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب، سقف و …) |
فناوری آیرودینامیک | بال عقب هیدرولیکی کنترلشده، پنلهای فیبر کربنی، اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب |
شاسی و تعلیق | سیستم تعلیق جلو و عقب با ارتفاع قابل تنظیم، اسپویلرهای فعال هیدرولیکی |
توزیع وزن | نزدیک به ۵۰/۵۰ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت | کمتر از ۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت |
ترمزها | ترمزهای کربن-سرامیکی با قدرت ترمزگیری فوقالعاده |
تایرها | ۳۲۵ میلیمتر در جلو و ۳۴۵ میلیمتر در عقب، نصب شده روی چرخهای آلومینیومی ۲۰ اینچی یا منیزیومی |
سیستم اگزوز | سیستم اگزوز تیتانیومی با شیرهای فعال |
فناوری داخلی | نمایشگرهای دیجیتال، شیفترهای پدالی تیتانیومی، شیفتر چرخشی و پلاک سریال |
قیمت پایه | تقریباً ۳۰۰,۰۰۰ دلار |
تاریخ عرضه | اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ |