سه شنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تاکسی‌ برقی: گامی بلند به سوی تاکسی‌های برقی در تهران
تاکسی‌های برقی فیروزه‌ای

تاکسی‌ برقی: گامی بلند به سوی تاکسی‌های برقی در تهران

۱۴۰۳-۰۳-۲۶

آیا همه تاکسی‌های فرسوده تهران برقی می‌شود؟

سال‌هاست که دود و غبار ناشی از تردد خودروهای فرسوده، آسمان تهران را تیره و نفس شهروندان را تنگ کرده است.

در این میان، سهم قابل توجهی از این آلودگی هوا بر دوش تاکسی‌های فرسوده است.

به همین دلیل، جایگزینی این خودروها با تاکسی‌های برقی، راه حلی اساسی برای مقابله با این معضل به شمار می‌رود.

برنامه‌ریزی جامع برای برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی

شهرداری تهران با درک ضرورت این موضوع، برنامه‌ای جامع برای برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت در نظر گرفته است.

در فاز اول این طرح، هزار دستگاه تاکسی برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده و در اختیار رانندگان تاکسی قرار خواهد گرفت.

این تعداد تاکسی برقی در کنار ۵۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی دیگر که در سال جاری به ناوگان اضافه خواهند شد، تحولی چشمگیر در حمل و نقل پاک تهران ایجاد خواهند کرد.

تسهیلات برای رانندگان تاکسی

شهرداری تهران برای تشویق رانندگان تاکسی به جایگزینی خودروهای فرسوده خود با تاکسی‌های برقی، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

این تسهیلات شامل وام ۳۰۰ میلیون تومانی از سوی شهرداری و وام ۶۰۰ میلیون تومانی از سوی خودروسازان می‌شود.

آماده‌سازی زیرساخت‌ها

برای استفاده از تاکسی‌های برقی، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مناسب شارژ این خودروها وجود دارد.

شهرداری تهران در این راستا اقدام به احداث ۷۴ جایگاه شارژ در سطح شهر کرده است و برنامه‌ریزی برای احداث ۹۰۰ جایگاه دیگر تا پایان سال جاری در حال انجام است.

عزم جدی برای هوای پاک

عزم جدی شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی، نویدبخش آینده‌ای پاک‌تر برای پایتخت است. جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با خودروهای برقی، گامی بلند در جهت کاهش آلودگی هوا، ارتقای سلامت شهروندان و حفظ محیط زیست خواهد بود.

 ۲۰۰ تاکسی برقی با رنگ فیروزه‌ای در خیابان‌های تهران به حرکت در آمدند (خرداد)

این اقدام که در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا انجام شده است، گامی مثبت در جهت توسعه حمل و نقل پاک در کلانشهر تهران به شمار می‌رود.

با این حال، ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی تهران خالی از چالش نیست. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، قیمت بالای این خودروها است. قیمت تمام شده هر تاکسی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که برای بسیاری از رانندگان تاکسی رقم بالایی محسوب می‌شود.

برای حل این مشکل، شهرداری تهران ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به رانندگان متقاضی ارائه می‌دهد و خودروساز نیز ۳۰۰ میلیون تومان وام به آنها پرداخت می‌کند. همچنین، رانندگان می‌توانند با اسقاط خودروی فرسوده خود، ۱۸۰ میلیون تومان دیگر از قیمت نهایی را کم کنند.

تاکسی‌های برقی فیروزه‌ای
تاکسی‌های برقی فیروزه‌ای

با وجود این تمهیدات، یارانه دولتی (ماده ۱۲) که به رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروهایشان تعلق می‌گیرد، هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

چالش دیگر، کمبود زیرساخت‌های لازم برای شارژ این خودروها است. کارشناسان معتقدند که باید ایستگاه‌های شارژ سریع و آرام در نقاط مختلف شهر احداث شود تا رانندگان تاکسی بتوانند به راحتی خودروهای خود را شارژ کنند.

در حال حاضر، هر تاکسی برقی برای شارژ سریع به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و برای شارژ آرام به ۶ ساعت زمان نیاز دارد.

با وجود این چالش‌ها، کارشناسان امیدوارند که با برنامه‌ریزی دقیق و رفع موانع موجود، شاهد گسترش روزافزون استفاده از تاکسی‌های برقی در کلانشهرهای ایران باشیم.

سایر اخبار تاکسی‌ برقی

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×