جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » فروش خودروسازان چینی برای اولین بار از رقبای آمریکایی پیشی گرفت
فروش خودروسازان چینی برای اولین بار از رقبای آمریکایی پیشی گرفت

فروش خودروسازان چینی برای اولین بار از رقبای آمریکایی پیشی گرفت

۱۴۰۳-۰۳-۲۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه توسط موسسه تحقیقاتی JATO Dynamics منتشر شد، خودروسازان چینی برای اولین بار در سال گذشته موفق شدند تعداد بیشتری خودرو نسبت به همتایان آمریکایی خود به فروش برسانند.

به گزارش مجله ماشین، این داده ها نشان می دهد که برندهای چینی به رهبری BYD مستقر در شنژن، در سال گذشته ۱۳.۴۳ میلیون خودروی جدید فروخته اند، در حالی که برندهای آمریکایی حدود ۱۱.۹۳ میلیون خودرو فروخته اند. برندهای ژاپنی نیز با فروش ۲۳.۵۹ میلیون دستگاه خودرو در سطح جهانی، همچنان در جایگاه قدرتمندی قرار دارند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که میزان رشد فروش شرکت های چینی نسبت به ایالات متحده بیشتر بوده است.

فروش شرکت های چینی نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم برای شرکت های آمریکایی ۹ درصد بوده است.

فیلیپ مونیوز، تحلیلگر ارشد JATO، گفت: “بی توجهی خودروسازان قدیمی که منجر به قیمت بالای مداوم خودروها شده است، ناخواسته مصرف کنندگان را به سمت جایگزین های ارزان تر چینی سوق داده است.”

او توضیح داد: «از آنجایی که قیمت خودرو در سایر نقاط جهان همچنان در حال افزایش است، برندهای خودروی چینی از این روند برای به دست آوردن سهم بازار با سرعتی بسیار بیشتر بهره برداری می کنند.»

بر اساس این گزارش، سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا به شدت افزایش یافته است و در آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی نیز شاهد رشد بوده است.

برندهای خودروی چینی همچنین در اقتصادهای توسعه یافته، از جمله اروپا، استرالیا، نیوزلند و اسرائیل، سهم بازار به دست آورده اند.

طبق گزارش JATO، Qin، سدان کامپکت BYD، محبوب ترین مدل چینی بوده است.

در حالی که بازار داخلی چین “نشانه هایی از کند شدن” را نشان می دهد، تولیدکنندگان این کشور به دنبال “منابع رشد در خارج از کشور” هستند.

گزارش نشان می دهد که برندهای چینی به دلیل سهولت دسترسی به سیاست ها، پایین بودن موانع تجاری و حساسیت بیشتر مصرف کنندگان به قیمت، در بازارهای نوظهور موفق بوده اند.

مونیوز خاطرنشان کرد: «در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۷.۵ میلیون خودروی نو در بازارهای نوظهور به فروش رفت. این رقم بیشتر از مجموع فروش در ایالات متحده یا اروپا در طول سال است.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که این رشد علیرغم افزایش تنش‌های تجاری بین چین و غرب و سایر عوامل مانند نرخ بالای بهره و افزایش قیمت خودروها رخ داده است.

این هفته، اتحادیه اروپا تعرفه های سنگینی تا ۳۸ درصد را بر تولیدکنندگان خودروهای برقی (EV) چین اعمال کرد.

پکن در واکنش به این اقدامات هشدار داده است که بخش های هواپیمایی و کشاورزی این اتحادیه را هدف قرار خواهد داد.

اقدام بروکسل پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده تعرفه خودروهای برقی چینی را به چهار برابر افزایش داد و به ۱۰۰ درصد رساند.

ترکیه نیز در آخر هفته گذشته از اعمال تعرفه های اضافی ۴۰ درصدی بر روی خودروهای وارداتی از چین خبر داد که با انتقاد شدید پکن مواجه شد. پکن از آنکارا خواست تا فورا عوارض تبعیض آمیز را لغو کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×