جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » چالش های پیش رو پس از تایید بسته جبران خسارت ماسک
چالش های پیش رو پس از تایید بسته جبران خسارت ماسک

چالش های پیش رو پس از تایید بسته جبران خسارت ماسک

۱۴۰۳-۰۳-۲۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

سهامداران تسلا بسته جبران خسارت جنجالی ایلان ماسک را تایید کردند، اما همچنان با سهام در حال سقوط و ارزش سهام بالا مواجه هستند.

به گزارش مجله ماشین، سهامداران تسلا در مجمع عمومی سالانه روز پنجشنبه با بسته جبران خسارت ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، موافقت کردند که نشان دهنده تاییدی بر رهبری او تلقی می شود.

با این حال، سهام این شرکت سازنده خودروهای برقی حتی پس از چندین سال ضعف در سهام، همچنان با ارزش سهام بالایی روبرو است.

در مجمع عمومی سالانه تسلا، سهامداران بار دیگر با دستمزد بی سابقه ماسک در سال ۲۰۱۸ موافقت کردند.

حامیان این بسته جبران خسارت استدلال می کنند که این امر برای حفظ تمرکز این میلیاردر بر روی شرکت خودرو سازی ضروری است.

در حالی که ماسک هنوز ممکن است با یک دعوای حقوقی طولانی برای متقاعد کردن قاضی ایالتی دلاور مواجه شود که این بسته جبران خسارت را در ژانویه باطل اعلام کرده بود، سهام تسلا پس از آنکه ماسک در پلتفرم رسانه اجتماعی خود پستی منتشر کرد که نشان می داد او تایید سهامداران را به دست آورده است، قبل از برگزاری جلسه تقریباً ۳ درصد افزایش یافت.

با وجود افزایش روز پنجشنبه، سهام تسلا در سال جاری ۲۷ درصد سقوط کرده است و ارزش بازار آن از اوج نوامبر ۲۰۲۱ بیش از نصف به ۵۸۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این در حالی است که تسلا در چین با رقابت شدید BYD و سایر خودروسازان برقی که خودروهای ارزان تری می فروشند، روبرو است.

پس از اینکه ماسک در ۲۳ آوریل اعلام کرد تسلا مدل های جدید با قیمت مناسب تری را در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد کرد، سهام این شرکت افزایش مورد نیاز را تجربه کرد.

درآمد سه ماهه تسلا برای اولین بار از سال ۲۰۲۰، زمانی که همه‌گیری کووید-۱۹ باعث اختلال در تولید و تحویل شد، کاهش یافت.

در همین حال، ارزش سهام سایر غول‌های فناوری وال استریت به شدت افزایش یافته است. آمازون و الفابت (گوگل) هر کدام بیش از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد کرده اند، متا پلتفرمز بیش از ۴۰ درصد جهش کرده است و ارزش سهام انویدیا تقریباً سه برابر شده است. ارزش سهام تسلا در بازار سهام همچنین توسط الی لیلی و برودکام نیز پشت سر گذاشته شده است.

خوش بینی تحلیلگران نسبت به تسلا به طور چشمگیری کاهش یافته است. میانگین قیمت هدف تحلیلگران برای تسلا اکنون ۱۸۱ دلار است، در حالی که در ابتدای سال ۲۰۲۴ این رقم ۲۲۶ دلار بود و طبق LSEG تنها اندکی پایین تر از قیمت نهایی روز پنجشنبه یعنی ۱۸۲.۴۷ دلار است.

ماسک به سهامداران گفته است که تسلا را به جای یک خودروساز باید به عنوان یک “شرکت رباتیک هوش مصنوعی” در نظر بگیرند و سهام آن مدت ها است که با ضرایب سود سهام بالاتر از بسیاری از شرکت های فناوری معامله می شود.

قیمت سهام تسلا تقریباً ۶۱ برابر درآمد مورد انتظار است، در حالی که این رقم در ژانویه حدود ۲۲ بود، اگرچه این رقم بسیار پایین تر از نسبت قیمت به درآمد ۱۵۰ است که در نوامبر ۲۰۲۱ به آن رسیده بود.

در مقایسه، جنرال موتورز و فورد موتور به ترتیب با ضرایب پیشرو PE 5 و ۶ معامله می شوند، در حالی که تویوتا با ۹ برابر درآمد مورد انتظار معامله می شود (طبق LSEG).

در نمایشی دیگر از ارزش بالای تسلا نسبت به کسب و کار آن، ارزش بازار سهام تسلا معادل تقریباً ۶ میلیون دلار برای هر کارمند است که نسبت به دو سال پیش کمی کاهش یافته است، اما همچنان تقریباً ۲۰ برابر بالاتر از جنرال موتورز و فورد است که هر کدام حدود ۳۰۰۰۰۰ دلار ارزش بازار برای هر کارمند دارند.

برخلاف جنرال موتورز و فورد، بخشی از نیروی کار تسلا در مراکز خدمات در سراسر جهان کار می کنند که معادل شبکه های نمایندگی مستقل جنرال موتورز و فورد است.

با وجود کاهش ارزش سهام، تسلا همچنان با اختلاف زیاد نسبت به تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان از نظر حجم تولید، با ارزش ترین خودروساز جهان باقی مانده است.

ارزش بازار تویوتا حدود ۲۷۰ میلیارد دلار است.

ارزش سهام تسلا در مقابل سایر خودروسازان

تسلا: ۵۸۲ میلیارد دلار

تویوتا: ۲۷۰ میلیارد دلار

بی وای دی: ۱۰۱ میلیارد دلار

فورد: ۵۴ میلیارد دلار

جنرال موتورز: ۵۰ میلیارد دلار

هیوندای: ۴۳ میلیارد دلار

مرسدس بنز: ۴۲ میلیارد دلار

ب ام و: ۴۰ میلیارد دلار

چالش های پیش روی تسلا

رقابت شدید در چین از سوی BYD و سایر خودروسازان برقی

کاهش ارزش سهام در سال ۲۰۲۴

افزایش شک و تردید تحلیلگران نسبت به چشم انداز آینده شرکت

دعوای حقوقی در مورد بسته جبران خسارت ماسک

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×