سه شنبه , ۱ آبان ۱۴۰۳
سهامداران تویوتا خواستار برکناری رئیس هیئت مدیره آکیو تویودا

سهامداران تویوتا خواستار برکناری رئیس هیئت مدیره آکیو تویودا

۱۴۰۳-۰۳-۲۷ زمان مطالعه: 1 دقیقه

رسوایی آزمایش‌های تقلبی خودرو تویوتا باعث شده سهامداران خواستار برکناری آکیو تویودا از ریاست هیئت مدیره در جلسه سالانه ۲۸ خرداد شوند.

به گزارش مجله ماشین، رئیس هیئت مدیره تویوتا، آکیو تویودا، این هفته با برخی از سهامداران ناراضی مواجه خواهد شد، زیرا دو گروه نمایندگی بزرگ خواستار رای مخالف به نگه‌داشتن نوه بنیانگذار شرکت در هیئت مدیره شده‌اند.

انتظار می‌رود رای‌گیری در جلسه سالانه سهامداران در ۲۸ خرداد انجام شود، پس از اینکه تویوتا اخیراً بابت آزمایش‌های تقلبی گواهینامه برای خودروها عذرخواهی کرد، این اتفاق موجب شرمندگی بزرگی برای شرکتی شده که به شهرت خود در کیفیت عالی افتخار می‌کند. مشکلات متعددی در خودروسازان ژاپنی از جمله تویوتا گزارش شده که گفته می‌شود شامل مشکلات ایمنی نبوده و هیچ فراخوانی اعلام نشده است. اما تویوتا تولید سه مدل تولیدی توسط شرکت‌های گروه در ژاپن را متوقف کرد.

قیمت سهام تویوتا در پنج سال گذشته سه برابر شده بود و به حدود ۳,۸۰۰ ین (۲۴ دلار) رسیده بود، اما پس از مشکلات اخیر به زیر ۳,۰۰۰ ین (۲۰ دلار) کاهش یافته است که حدود ۳ تریلیون ین ژاپن (۱۸ میلیارد دلار) از ارزش بازار کاهش یافته است.

سرویس‌های سهامداران نهادی که بیشتر متعلق به شرکت بازار سرمایه آلمانی Deutsche Borse Group است و به سرمایه‌گذاران مشاوره می‌دهد، در گزارش نمایندگی خود گفت که تویودا “باید به‌عنوان مسئول نهایی در نظر گرفته شود.”

این سازمان اشاره کرد که وعده‌های او برای تغییر شامل تغییرات در هیئت مدیره نبوده است. در حالی که تویوتا اعلام کرده که قصد دارد ارتباطات بهتری با کارکنان در محل کار برقرار کند، این احتمالاً برای جلوگیری از تکرار مشکلات تقلب در آزمایش‌ها کافی نبوده است، ISS گفت.

این سازمان افزود: “تمایل شرکت به حفظ فرهنگ سازمانی خود در واقع مشکوک است و تویودا باید به‌خاطر آن مسئول شناخته شود.”

ISS با انتصاب دیگر اعضای هیئت مدیره، از جمله مدیر اجرایی تویوتا، کوجی ساتو، که از سال ۲۰۲۳ در این سمت است، مخالفت نمی‌کند.

سال گذشته با بروز چندین رسوایی شامل بررسی‌های نادرست روی خودروها، از جمله تست‌های تصادف، در شرکت‌های گروه مانند دایهاتسو موتور که مدل‌های کوچک تولید می‌کند، هینو موتورز تولیدکننده کامیون و صنایع تویوتا، تولیدکننده لیفتراک و ماشین‌آلات دیگر، مواجه بود.

مقامات ژاپنی می‌گویند که چنین تخلفاتی در شرکت‌های هوندا موتور، مزدا موتور و سوزوکی موتور نیز کشف شده است.

یک سهامدار بزرگ دیگر، شرکت مشاوره نمایندگی گلس لوئیس نیز توصیه کرده که به بازانتخاب تویودا و شیگرو هایاکاوا، یک مدیر اجرایی دیگر، رای مخالف داده شود.

بیشتر بخوانید: تقلب خودروسازان ژاپنی در تست‌های ایمنی

این شرکت در گزارش نمایندگی خود نوشت: “ما به‌ویژه معتقدیم که آقای تویودا مسئولیت عدم اطمینان از وجود کنترل‌های داخلی مناسب در گروه و عدم اطمینان از اجرای اقدامات حاکمیتی مناسب در شرکت‌های گروه را بر عهده دارد.”

این شرکت افزود: “علاوه بر این، با توجه به وقوع گسترده مشکلات در سراسر گروه تویوتا، این امر بیشتر سوالاتی را درباره فرهنگ سازمانی که تحت رهبری آقای تویودا شکل گرفته است، مطرح می‌کند.”

هایاکاوا نظارت بر انتصابات اعضای هیئت مدیره را بر عهده داشت و باید اعضای مستقل بیشتری به هیئت مدیره افزوده شوند، طبق گفته گلس لوئیس که در سان فرانسیسکو مستقر است. این شرکت همچنین توصیه کرده که به پیشنهادی درباره لابی‌گری تویوتا در زمینه تغییرات آب و هوایی رای مخالف داده شود و بر لزوم افشای بیشتر تاکید کرده است.

تحت رهبری تویودا، این خودروساز رویکردی چند مسیری به خودروهای زیست محیطی اتخاذ کرده است که بر خودروهای هیبریدی که هم موتور بنزینی و هم الکتریکی دارند و استفاده از هیدروژن به‌جای تمرکز بر خودروهای الکتریکی با باتری که برخی محیط زیست‌گرایان برای کاهش انتشار گازهای خودروها ترجیح می‌دهند، تاکید دارد.

احتمالاً تویودا در مجمع عمومی سهامداران که در دفتر مرکزی شرکت در شهر مرکزی ژاپنی به نام سازنده پریوس هیبریدی، مدل‌های لوکس لکسوس و سدان کمری برگزار می‌شود، برکنار نخواهد شد.

بزرگترین سهامداران تویوتا که نزدیک به ۱ میلیون سهامدار را شامل می‌شود، شرکت‌های ژاپنی مانند بانک‌ها و موسسات مالی ژاپنی هستند که احتمالاً چالش جدی برای این خودروساز نخواهند بود. صنایع تویوتا، یکی از شرکت‌های گروه، دومین سهامدار بزرگ است.

تقاطعات نزدیک سهامداری میان شرکت‌های وابسته که در ژاپن قانونی قدیمی است، به‌تدریج در حال از هم گسیختن است، اما وفاداری‌های قدیمی احتمالاً به اندازه کافی قوی است تا تویودا را در پست خود نگه دارد. سال گذشته او با نزدیک به ۸۵ درصد آرا مجدداً انتخاب شد، اگرچه این نسبت از ۹۶ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته بود.

در گزارشی اخیر درباره تویوتا، کازونوری ماکی، تحلیلگر خودروسازی در SMBC Nikko Securities، اشاره کرد که محموله‌هایی که تویوتا متوقف کرده است تنها ۱ یا ۲ درصد از فروش جهانی آن را تحت تاثیر قرار داده است.

او همچنین اشاره کرد که ممکن است کارکنان کارخانه از قوانین دقیق اما غیرضروری برای ایمنی سرپیچی کرده باشند.

در سال مالی منتهی به مارس، سود تویوتا نسبت به سال قبل دو برابر شده و به ۴.۹ تریلیون ین (۳۱.۹ میلیارد دلار) رسیده است که بیش از پیش‌بینی‌های خود شرکت بود، زیرا فروش خودروها افزایش یافت و ین ضعیف ژاپن درآمدهای خارجی را تقویت کرد.

با وجود عقب ماندن تویوتا در تغییر به خودروهای الکتریکی، این شرکت بزرگترین خودروساز جهان است و در سال مالی منتهی به مارس ۹.۴ میلیون خودرو فروخته است.

آرون هو، تحلیلگر سهام در CFRA Research، گفت که این شرکت عملکرد خوبی دارد و رسوایی اخیر تنها “خراشی کوچک” خواهد بود. “بنابراین هیچ مسئله بنیادی وجود ندارد. ما فقط معتقدیم که چون تولید متوقف شده است – احتمالاً برای چند ماه، ما تخمین می‌زنیم – تحویل‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. ما واقعاً هیچ گونه زوال در فرهنگ شرکت یا نحوه مدیریت شرکت نمی‌بینیم.

در عذرخواهی خود بابت مشکلات اخیر، تویودا به نحوی اشاره کرد که چگونه او پس از تصدی مدیرعاملی در سال ۲۰۰۹ با رسوایی فراخوان بزرگ در ایالات متحده، به دلیل آنچه که “شتاب ناخواسته” نامیده می‌شد، مواجه شد.

تویودا توسط کنگره مورد سوال قرار گرفت و عذرخواهی کرد. این بار، به نظر می‌رسید که او خودش و همچنین عموم را اطمینان می‌دهد که تویوتا با شرایط بدتری مواجه شده و از آن‌ها جان سالم به در برده است.

او گفت: “ما شرکت کاملی نیستیم. اما اگر چیزی اشتباه ببینیم، یک گام به عقب برمی‌داریم و تلاش می‌کنیم آن را اصلاح کنیم.”

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×