جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » آکیو تویودا در راس تویوتا باقی ماند / علیرغم تقلب در تست‌ها!
آکیو تویودا در راس تویوتا باقی ماند

آکیو تویودا در راس تویوتا باقی ماند / علیرغم تقلب در تست‌ها!

۱۴۰۳-۰۳-۲۹ زمان مطالعه: 2 دقیقه

سهامداران تویوتا علی‌رغم نگرانی‌های مربوط به حاکمیت شرکتی، رئیس هیئت مدیره را دوباره انتخاب کردند.

به گزارش مجله ماشین، در نشست سالیانه‌ی سهامداران شرکت تویوتا که روز سه‌شنبه برگزار شد، آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره و ۹ عضو دیگر هیئت مدیره علی‌رغم نگرانی‌های موجود در مورد حاکمیت شرکتی و رسوایی‌های مربوط به تقلب در تست‌های تاییدیه، دوباره انتخاب شدند.

دو شرکت مشاور سهام‌داری پیشرو، علیه انتخاب مجدد تویودا رأی داده بودند. اما با توجه به سهام قابل توجهی که سایر شرکت‌های گروه تویوتا در این خودروساز دارند، عملکرد مالی درخشان این شرکت و محبوبیت تویودا در میان سهامداران خرده‌فروش ژاپنی، انتخاب مجدد او امری قابل پیش‌بینی بود.

با این حال، هرگونه کاهش قابل توجه در حمایت سهامداران از تویودا (رقمی که روز چهارشنبه اعلام خواهد شد) نه تنها برای وی شرم‌آور خواهد بود، بلکه می‌تواند منجر به اقدامات بیشتر در راستای اصلاحات حاکمیتی شرکتی شود.

تحلیلگران، تسریع در تلاش برای کاهش سهام متقابل بین شرکت‌های گروه تویوتا را یکی از نتایج احتمالی این اتفاق می‌دانند.

میزان محبوبیت تویودا از ۹۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸۵ درصد در سال گذشته کاهش یافت.

از آن زمان، این خودروساز بزرگ جهان با موجی از نقض قوانین ایمنی و سایر تخلفات در تست‌های تاییدیه در شرکت‌های گروهی خود، از جمله دایهاتسو، سازنده خودروهای کوچک، و همچنین شرکت مادر خود مواجه شده است.

شرکت مشاور سهام‌داری خدمات سهامداران نهادی (ISS) با نحوه برخورد این خودروساز با مشکلات پیش‌آمده مخالف بود.

برای مثال، صندوق‌های بازنشستگی کارمندان بخش دولتی شهر نیویورک با این موضع موافق بوده و علیه تویودا رأی دادند.

بیشتر بخوانید

مایکل گارلند، ناظر بر حاکمیت شرکتی این صندوق‌ها، در بیانیه‌ای ارسالی با ایمیل گفت: «ایجاد رویه از بالا [توسط مدیران ارشد] بسیار مهم است.»

شرکت گلس لوییس که برای دومین سال متوالی توصیه به عدم انتخاب مجدد تویودا کرده بود، وی را مسئول عدم استقلال هیئت مدیره دانست و همچنین به نگرانی‌هایی در مورد سهام‌های استراتژیک و بازده سهام اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد بیشتر مخالفت‌ها با تویودا از سوی سهامداران خارجی است که یک‌چهارم از سهام تویوتا را در اختیار دارند.

با این حال، تویودا که نوه‌ی بنیان‌گذار شرکت است، همچنان در میان سهامداران خرده‌فروش که ۱۲.۶ درصد از سهام این خودروساز را دارا هستند، از محبوبیت بالایی برخوردار است. سودهای بی‌سابقه‌ی سال مالی گذشته و عملکرد قدرتمند سهام تویوتا نیز به نفع او عمل کرده است.

هیدنوری تاکاهشی، ۸۴ ساله، پیش از برگزاری نشست گفت: «من سهام تویوتا را با پاداش بازنشستگی‌ام خریدم.» وی افزود که معتقد است این شرکت «بهترین شرکت ژاپن» برای سهامداران است.

او گفت که مسائل گواهینامه‌ی در حال جریان که خودروساز را تحت‌الشعاع قرار داده است، «یک اتفاق بد» بوده اما به نظر می‌رسد تویودا مشتاق است گام‌هایی برای جلوگیری از تکرار این تخلفات بردارد.

از زمان ارائه توصیه‌های مشاوران سهام‌داری، تخلفات بیشتری در زمینه گواهینامه آشکار شده است.

در اوایل ماه ژوئن، تویوتا اعلام کرد که به اشتباه شش تست تاییدیه‌ی خودروی مختلف را در گذشته انجام داده است که شامل سه مدل می‌شود که هنوز به فروش می‌رسند.

این شرکت گفته است که برخی از این تست‌ها تحت شرایط سخت‌گیرانه‌تری نسبت به آنچه دولت تعیین کرده، انجام شده و در نتیجه نتایج آن‌ها نامعتبر است.

ارزش سهام تویوتا از زمان افشای این تخلفات جدید، ۱۰ درصد کاهش یافته است، اما همچنان در طول سال ۱۸ درصد رشد کرده است.

کوجی ساتو، مدیرعامل تویوتا که سال گذشته جایگزین تویودا شد، مجدداً از بابت مشکلات مربوط به گواهینامه عذرخواهی کرد، اما نه او و نه تویودا به طور مستقیم به توصیه‌های مشاوران سهامداری پاسخ ندادند.

سهامداران در روز سه‌شنبه همچنین پیشنهاد یک سرمایه‌گذار مبنی بر افشای بیشتر لابی‌های مربوط به آب‌وهوا که تویوتا با آن مخالف بود را رد کردند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×